Obecny czas: Czw, 18.04.2024, 4:13




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 12 posty(ów) ] 
Technika jazdy - fakty i mity [ pytania/odpowiedzi ] 
Autor Wiadomość
Post Technika jazdy - fakty i mity [ pytania/odpowiedzi ]
Wraz z redakcją KATALOGu dla kierowców przygotowaliśmy dla Was wyjątkową gratkę.

Zapraszamy do zadawania pytań dotyczących bezpieczeństwa i techniki jazdy oraz jej doskonalenia. Pytajcie również o wszelkiego rodzaju systemy zamontowane w samochodach. Chcesz przykładowo wiedzieć jak "pracować gazem, aby nie wylecieć z zakrętu", lub "czy ABS naprawdę skraca drogę hamowania?". Pytaj.

Tylko teraz możecie utwierdzić się we własnych przekonaniach lub zobaczyć że były one tylko mitami. Czekamy na wszelkiego "kalibru" pytania. Te trywialne, jak również poruszające skomplikowane zagadnienia. Nie bójcie się pytać. Uważasz że wiesz wszystko - nie zaśmiecaj powyższego tematu. Masz zamiar cwaniakować i być śmiesznym zadając pytanie nie związane z tematem - daruj sobie. Zostaw temat tylko tym którzy naprawdę chcą czegoś się dowiedzieć.

Pytania zadawajcie w poniższym temacie do 10 października 2012. Odpowiedzi zostaną umieszczone zbiorowo również w nim po zakończeniu akcji.

Na Wasze pytania będzie odpowiadał Jakub Nabagło*
*Instruktor technik jazdy. Swoją karierę rozpoczął w Szkole Jazdy Subaru pracując nad programami bezpiecznej jazdy, a w późniejszym czasie przygotowując wielu zawodników do sportu samochodowego. Jego uczniowie wielokrotnie sięgali po tytuły w randze Mistrzostw Polski oraz seriach międzynarodowych, zarówno w rajdach jak i wyścigach. W latach 2010-12 wraz z Krzysztofem Hołowczycem współtworzył klub supersamochodów.


Ostatnio edytowany przez trynid.pl, Czw, 20.09.2012, 19:24, edytowano w sumie 1 raz

Czw, 20.09.2012, 18:03
Awatar użytkownika

Postów: 5418
Miejscowość: Zagłębie Dąbrowskie
Samochód: Bravo T-Jet
Post Re: Technika jazdy - fakty i mity [ pytania/odpowiedzi ]
1. Czy różnica w wielkości kół ( np na przedniej osi koła R15 165/60 a na tylnej R15 165/70 ) może wpłynąć na działanie systemu ABS ?
2. W którym przypadku łatwiej o zagotowanie płynu hamulcowego, w wersji z ABS czy bez ABS.
3. Czy przy awaryjnym hamowaniu jest różnica pomiędzy hamowaniu z wciśniętym pedałem sprzęgła i hamulca a samego hamulca ( układ z ABS )

trynid.pl napisał(a):

Pytania zadawajcie w poniższym temacie do 10 września 2012.


Czy tu nie ma żadnego błędu ? ;)

_________________
Alfa Romeo
Fabricca Italiana Automobili Torino

Fan włoskich samochodów od zawsze na zawsze


Czw, 20.09.2012, 18:32
Profil
Post Re: Technika jazdy - fakty i mity [ pytania/odpowiedzi ]
Fakt, sorka, pomyłka. Miało być października. Edytowane i poprawione.
Dzięki za czujność :wink:


Czw, 20.09.2012, 19:25

Postów: 134
Miejscowość: Wrocław
Samochód: Astra F 1.6 Caravan
Post Re: Technika jazdy - fakty i mity [ pytania/odpowiedzi ]
Czy redukowanie biegów z tzw. międzygazem (w skrzyni z biegami synchronizowanymi) jest korzystne z punktu widzenia bezpieczeństwa i techniki jazdy?


Czw, 20.09.2012, 19:48
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 3246
Miejscowość: Kraków
Samochód: F02 750Li/Panamera T
Post Re: Technika jazdy - fakty i mity [ pytania/odpowiedzi ]
1. Czy zbyt wczesne zmienianie biegu na wyższy albo zbyt późna redukcja zwiększa spalanie (i ogólnie jazda na zbyt niskich obrotach) ?
2. Jak dobrze współpracować z ABSem? Wciskać na siłę pedał hamulca do oporu czy może jakoś z wyczuciem?
3. Dlaczego tak wszędzie zalecane hamowanie silnikiem jest korzystne z punktu widzenia techniki jazdy ?
4. Dlaczego nie zaleca się jazdy "na luzie" (na biegu jałowym)?

_________________
Polakom gratulujemy Wisły Kraków

Aston Martin Lagonda Limited & Top Gear


Czw, 20.09.2012, 20:25
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 24507
Post Re: Technika jazdy - fakty i mity [ pytania/odpowiedzi ]
stan jaja se robisz? Przecież Twoje pytania są na poziomie Kaczora Donalda...

_________________
| pajacyk.plpolskieserce.pl | Kliknij raz dziennie. Codziennie.


Czw, 20.09.2012, 20:32
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 3246
Miejscowość: Kraków
Samochód: F02 750Li/Panamera T
Post Re: Technika jazdy - fakty i mity [ pytania/odpowiedzi ]
Ice napisał(a):
stan jaja se robisz? Przecież Twoje pytania są na poziomie Kaczora Donalda...

Nie robię sobie jaj a chce, żeby ktoś zajmujący się techniką jazdy zawodowo odpowiedział na moje pytania z punktu widzenia raczej eksperta a nie amatora. Ja znam odpowiedi na te pytania podobnie jak i Ty ale czy potrafisz "naukowo" wytłumaczyć opierajac sie o budowe silnika? :>
Poza tym każdy zadaje pytanie jakie mu się podobają, przynajmniej tak wynika z tematu.

_________________
Polakom gratulujemy Wisły Kraków

Aston Martin Lagonda Limited & Top Gear


Czw, 20.09.2012, 20:58
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 24507
Post Re: Technika jazdy - fakty i mity [ pytania/odpowiedzi ]
Tak, potrafię odpowiedzieć naukowo na tak banalne pytania nawet jak. Co więcej - bez znajomości budowy silnika myślę uda mi się odpowiedzieć na pytanie dotyczące np. ABSu :lol:

_________________
| pajacyk.plpolskieserce.pl | Kliknij raz dziennie. Codziennie.


Czw, 20.09.2012, 21:33
Profil
Post Re: Technika jazdy - fakty i mity [ pytania/odpowiedzi ]
stan1906 nie przejmuj się opinią Ice również o taką "skale trudności" pytań nam chodziło :wink:

OT
Nie wiem komu, ale dzięki za wykasowanie postów kenjiego. Już miałem coś w ich temacie napisać.


Pią, 21.09.2012, 12:13
Post Re: Technika jazdy - fakty i mity [ pytania/odpowiedzi ]
Odświeżam temat równocześnie przypominając iż pozostało 6 dni na zadawanie pytań.
Jakoś nie mogę uwierzyć że nie macie odwagi lub/i już wszystko wiecie :wink:


Czw, 04.10.2012, 17:20
Post Re: Technika jazdy - fakty i mity [ pytania/odpowiedzi ]
Dziękuje wszystkim za udział. Przekazuje zadane pytania Jakubowi Nabagło.
Tak jak obiecywałem odpowiedzi zostaną opublikowane w poniższym temacie.


Czw, 11.10.2012, 16:14
Post Re: Technika jazdy - fakty i mity [ pytania/odpowiedzi ]
Zgodnie z obietnicą poniżej odpowiedzi na Wasze pytania.

Czy zbyt wczesne zmienianie biegu na wyższy albo zbyt późna redukcja zwiększa spalanie (i ogólnie jazda na zbyt niskich obrotach) ?
>>>ODP: To jest nieco zbyt ogólne pytanie, ale dla każdego silnika można określić poziom obrotów, poniżej którego przy dużym obciążeniu spalanie wzrasta.

Jak dobrze współpracować z ABSem? Wciskać na siłę pedał hamulca do oporu czy może jakoś z wyczuciem?
>>>ODP: ZAWSZE do oporu, nie zwalniając go nawet na ułamek sekundy, nie zmniejszając również siły nacisku na hamulec.

Czy ABS naprawdę skraca drogę hamowania?
>>>ODP: ABS nie skraca drogi hamowania, poza szczególnym wyjątkiem: niedoświadczony kierowca nieumiejętnie hamujący na lodzie będzie potrzebował więcej miejsca na zatrzymanie się.

Dlaczego tak wszędzie zalecane hamowanie silnikiem jest korzystne z punktu widzenia techniki jazdy ?
>>>ODP: Istnieją dwa uzasadnienia hamowania silnikiem: redukcja spalania (kiedy temu nie towarzyszy hamowanie hamulcem) oraz dociążenie przedniej osi (w celu zwiększenia przyczepności przednich kół) przed zakrętem.
(mój przypis: Więcej na temat dociążania przednich kół można przeczytać w tekście publikowanym w ostatnim numerze KATALOGu dla kierowców pod tytułem "Doskonalenie techniki jazdy. Jak pracować gazem, aby nie wylecieć z zakrętu" - Tutaj do pobrania w pdf)

Dlaczego nie zaleca się jazdy "na luzie" (na biegu jałowym)?
>>>ODP: po pierwsze, w takim przypadku silnik pracując na wolnych obrotach dostaje niewielką dawkę paliwa, co ma nieznaczny (ale zauważalny) wpływ na poziom spalania. Drugim, ważniejszym wręcz czynnikiem jest brak napędu i wiążące się z tym konsekwencje, takie jak: brak możliwości balansowania masą i dociążania przednich kół, brak możliwości pracy gazem w sytuacji awaryjnej. Tych czynników technicznych jest więcej, zalecam więc przyjęcie zakazu jazdy „na luzie” jako dogmatuJ

Czy redukowanie biegów z tzw. międzygazem (w skrzyni z biegami synchronizowanymi) jest korzystne z punktu widzenia bezpieczeństwa i techniki jazdy?
>>>ODP: międzygaz jest wręcz konieczny w samochodzie tylnonapędowym, ale tylko w warunkach sportowych. W trakcie „cywilnej” jazdy nie przeszkadza, można tą technikę ćwiczyć, jednak do jazdy bezpiecznej nie ma ona większego znaczenia, zwłaszcza w nowoczesnych samochodach z ABS lub ESP.

Czy różnica w wielkości kół ( np na przedniej osi koła R15 165/60 a na tylnej R15 165/70 ) może wpłynąć na działanie systemu ABS ?
>>>ODP: Jeżeli producent nie zalecił takiej różnicy to może ona wywołać:
- błąd systemu ABS (zapali się kontrolka) w trakcie normalnej jazdy
- błąd w trakcie awaryjnego hamowania, mogący skutkować wydłużeniem drogi hamowania
- awarię systemu ABS

W którym przypadku łatwiej o zagotowanie płynu hamulcowego, w wersji z ABS czy bez ABS.
>>>ODP: system ABS nie ma wpływu na temperaturę płynu hamulcowego. Zagotowanie płynu wynika z nadmiernego używania hamulca. Oczywiście jeśli założymy, że w samochodzie bez systemu ABS będziemy hamować wyłącznie na „blokach” (za każdym razem doprowadzając do zblokowania kół) to płynu nie zagotujemy. Takie hamowanie jest jednak niczym nie uzasadnione i jest jednym z fundamentalnych błędów w technice jazdy.

Czy przy awaryjnym hamowaniu jest różnica pomiędzy hamowaniu z wciśniętym pedałem sprzęgła i hamulca, a samego hamulca ( układ z ABS )
>>>ODP: W samochodach z systemem ABS zdecydowanie zaleca się używanie sprzęgła i wciskanie hamulca do oporu, ale tylko w sytuacji AWARYJNEJ. Różnica jest zasadnicza: zapięty napęd podczas takiego hamowania powoduje, że zapięty napęd może wpłynąć na ABS negatywnie, co spowoduje nieznaczne wydłużenie drogi hamowania. Drugą, znacznie ważniejszą konsekwencją jest fakt, że tuż przed zatrzymaniem samochodu kierowca może nie zdążyć wcisnąć sprzęgła, doprowadzając do zgaszenia silnika. Po takim hamowaniu nie zawsze silnik odpali, a gdyby za naszym samochodem jechała ciężarówka, to trzeba pamiętać, że nie zahamuje w tym samym miejscu, co my. Trzeba ZAWSZE mieć możliwość natychmiastowego odjechania i ucieczki od kolejnego zagrożenia. Z tego powodu należy ćwicząc hamowanie awaryjne wyrabiać sobie wyłącznie poprawne nawyki. Pamiętajcie, że sytuacja awaryjna u kierowcy nie będącego aktywnym zawodnikiem sportów samochodowych pojawia się raz, dwa może trzy razy w życiu. Wtedy liczą się wyłącznie wyuczone reakcje, które kiedyś weszły w nawyk.

Zapraszamy również na bloga Jakuba Nabagło http://nabaglo.motoblogi.pl/


Pon, 15.10.2012, 10:32
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 12 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 6 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018