Obecny czas: Wto, 18.06.2019, 16:05




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 65 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2, 3, 4
Ojcowie motoryzacji 
Autor Wiadomość

Postów: 134
Miejscowość: Wrocław
Samochód: Astra F 1.6 Caravan
Post Re: Ojcowie motoryzacji
:) Z tą mechaniką układu "koło - podłoże" lub w szerszym ujęciu "pojazd - teren" to jest tak, że jeszcze wiele jest do zbadania, ale obecnie duża część badaczy woli koncentrować się na skutkach ruchu pojazdu po różnych podłożach (np. ocena wielkości kolein w glebie) niż na samej trakcji. A siła trakcyjna, sprawność trakcyjna czy współczynnik przyczepności potrafią być fascynujące :)
Ale żeby nie zboczyć z tematu przedstawię postać zasłużoną dla polskiej motoryzacji:

Witold Rychter
Cytuj:
Witold Rychter (ur. 2 lutego 1902 w Warszawie, zm. 17 marca 1984) – major broni pancernych Wojska Polskiego II RP, inżynier mechanik, pionier polskiego sportu samochodowego, lotnictwa, dwukrotny zwycięzca Rajdu Polski (1938 i 1947), sędzia w zawodach akrobacji lotniczej.

W 1920, jako ochotnik, walczył z bolszewikami, a w 1921 wziął udział w III powstaniu śląskim. W 1934, w stopniu podporucznika ze starszeństwem z 1 lipca 1925 i 99. lokatą w korpusie oficerów rezerwy samochodowych, posiadał przydział mobilizacyjny do Kadry 4 Dywizjonu Samochodowego w Łodzi.

W 1928 wyszkolił się na pilota sportowego w Aeroklubie Warszawskim na samolocie Hanriot H.28. W 1936 ukończył kurs akrobacji lotniczej na samolocie PWS-16bis. Był jednym z pierwszych właścicieli prywatnego samolotu sportowego JD-2bis. Chętnie latał też na akrobacyjnym RWD-10.

W wojnie obronnej Polski '39 był zastępcą dowódcy Samodzielnej Kompanii Czołgów R-35. W czasie okupacji niemieckiej był szefem motoryzacji w Komendzie Obszaru Warszawskiego AK. Walczył w powstaniu warszawskim.

Po wojnie wrócił do pracy w motoryzacji, będąc rzeczoznawcą i biegłym sądowym w sprawach wypadków motoryzacyjnych. W latach 1949–1956 szykanowany, odsunięty od lotnictwa. Powrócił do lotnictwa po 1956, sędziując w krajowych zawodach sportowych akrobacji samolotowej, w 1960 jako przewodniczący sędziowskiego jury.

Autor wielu książek o tematyce motoryzacji i lotnictwa m.in:

Skrzydlate wspomnienia (1980)
Dzieje samochodu (1962)
Doświadczony kierowca radzi (1971)
Moje dwa i cztery kółka (1985)

Współautor polskiego kodeksu drogowego (1960).


(C) Wikipedia

Dodam, że tą Postacią zacząłem się interesować po przeczytaniu książki Dzieje Samochodu - szczerze polecam tę pozycję do przeczytania, bo warto ;)


Czw, 30.08.2012, 21:00
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5932
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Ojcowie motoryzacji
Witold Rychter (1902-1984) - c.d.

Image


(C) Wirtualne Muzeum Motoryzacji


PS. Witold Rychter napisał również powieść motoryzacyjną (przed II Wojną Światową, jednak wydanie dopiero pośmiertne).


Wto, 04.09.2012, 1:06
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5932
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Ojcowie motoryzacji
Lee Iacocca (15.10.1924)

Image
Image
Image
Cytuj:
Lee Iacocca (właśc. Lido Anthony Iacocca, ur. 15 października 1924), syn emigranta włoskiego, studiował technologię budowy maszyn, projektowanie zakładów przemysłowych i organizację produkcji. W 1946 r. rozpoczął pracę w Ford Motor Company i doszedł do najwyższego stanowiska - prezesa firmy (w 1970 r.), głównie dzięki sukcesowi Forda Mustanga, którego wylansował. Z dnia na dzień, 13 lipca 1978 r. Henry Ford II wyrzucił go z pracy. Został prezesem Chryslera, będącego na skraju bankructwa. Chcąc pozyskać środki na odnowienie modeli, sprzedał fabryki europejskie i te zakłady amerykańskie, które przynosiły jeszcze zyski, co było posunięciem nieszablonowym. Po wielu zabiegach pożyczki udzielił także rząd USA. Wdrożono do produkcji nową serię oszczędnych aut K-cars, które sprzedawały się znakomicie. Dokładnie pięć lat po rozstaniu z Fordem Iacocca zwrócił rządowi pożyczone pieniądze w kwocie 813 487 500 dolarów - 7 lat przed terminem. W tajemnicy prowadzono też przygotowania do produkcji modelu T-115, który znany jest jako Voyager. Koncepcję tego vana opracował Iacocca. Voyager odniósł ogromny sukces na całym świecie i ugruntował pozycję Chryslera oraz samego Iacocci jako genialnego menedżera. W 1993 r. przeszedł na emeryturę. W 1984 roku Iacocca wydał autobiografię (napisaną wspólnie z Williamem Novakiem), a w 2007 książkę "Where Have All the Leaders Gone".


(C) Cordobaclubusa.com
Motordigital.com
Curbsideclassic.com
Samochody stulecia; Print Shops Prego, Warszawa, 2000


Ostatnio edytowany przez kulikowski, Pon, 07.01.2013, 20:33, edytowano w sumie 1 raz

Pon, 07.01.2013, 13:42
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 2000
Miejscowość: Zawichost
Post Re: Ojcowie motoryzacji
Temat bardzo fajny tylko brakuje mi jednego...człowieka który wymyślił samochód :!: :)
Nicolas-Joseph Cugnot 1725-1804
Nicolas-Joseph Cugnot (ur. 26 lutego 1725 – zm. 2 października 1804), francuski wynalazca, konstruktor pierwszego na świecie pojazdu z napędem parowym.
Cugnot urodził się w Void, w departamencie Meuse w Lotaryngii. Był wojskowym inżynierem. Od 1765 roku eksperymentował dla francuskiej armii z modelami pojazdów napędzanych silnikiem parowym, mającymi ciągnąć ciężkie działa (pierwszymi ciągnikami artyleryjskimi).
Cugnot wydaje się być pierwszym, któremu udało się wykorzystać posuwisto zwrotny ruch tłoka w maszynie parowej do napędzania pojazdu drogowego. Działająca wersja jego "Fardier a vapeur" ("Pojazd parowy") została uruchomiona w 1769. W następnym roku zbudował ulepszoną wersję. Jego pojazd mógł pociągnąć 4 tony i poruszać się z prędkością do 4 km/h. Miał dwa koła z tyłu i jedno z przodu, które podtrzymywało kocioł parowy. W 1771 roku pojazd zderzył się z murem, jest to pierwszy znany wypadek samochodowy. Wypadek w połączeniu z problemami z budżetem zakończył eksperyment francuskiej armii z mechanicznymi pojazdami, ale w 1772 roku Król Ludwik XV przyznał Cugnotowi pensję 600 franków rocznie za jego innowacyjną pracę.
Po rewolucji francuskiej (1789) władze podjęły decyzję o zaprzestaniu wypłacania pensji Cugnotowi, a sam wynalazca został skazany na wygnanie do Brukseli, gdzie żył w biedzie. Krótko przed śmiercią został zaproszony z powrotem do Francji przez Napoleona Bonaparte. Nicolas-Joseph Cugnot wrócił do Paryża, gdzie zmarł.
Pojazd Cugnota z 1770 roku jest zachowany w paryskim Conservatoire National des Arts et Métiers.

Image
Image
Image
źródło: wikipedia

_________________
http://jkbudownictwo.pl/ - Projektowanie CAD, kosztorysowanie budowlane, wydruki wielkoformatowe, poligrafia .
https://www.facebook.com/jkbudownictwo


Pon, 07.01.2013, 15:05
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5932
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Ojcowie motoryzacji: Eiji Toyoda (1913-1926)
Eiji Toyoda (1913-2013)

Image
Image
Image
Image

Cytuj:
Zmarł Eiji Toyoda, twórca ekspansji Toyoty

Były szef koncernu Toyota, Eiji Toyoda, zmarł we wtorek w wieku stu lat - ogłosił koncern. To właśnie pod jego kierownictwem w latach 70. i 80. dokonała się światowa ekspansja japońskiego producenta samochodów.

Toyoda, urodzony w rodzinie założycieli koncernu, był kolejno dyrektorem wykonawczym (w latach 1967-1982), a potem prezesem zarządu (1982-1992), stojąc na czele firmy łącznie przed 25 lat.

- Był promotorem ekspansji Toyoty za granicę - podkreślił rzecznik firmy. Za jego rządów japoński producent podpisał porozumienie o współpracy z amerykańskim konkurentem - General Motors, mówiące o założeniu wspólnych zakładów w Kalifornii. W 1984 roku zakłady te zaczęły produkować pierwsze tototy "made in America". W późniejszych latach Toyota rozpoczęła produkcję własnych aut w stanie Kentucky w USA oraz w Kanadzie. W tym samym czasie zaczęła wytwarzać samochody w Europie - w Wielkiej Brytanii.

Kiedy Toyoda stanął na czele firmy, wytwarzała ona 800 tys. aut rocznie, niemal wyłącznie w Japonii. Kiedy zaś ostatecznie odszedł z zarządu - w 1994 roku - produkcja wynosiła ponad 4,6 mln aut, z czego 735 tys. powstawało w Ameryce Północnej, a ponad 100 tys. w Europie.

Firma założona 1926 roku jako Toyoda Automatic Loom Works Ltd, w 2008 roku pobiła General Motors pod względem sprzedaży, stając się numerem jeden na świecie w branży samochodowej. W 2011 roku utraciła to miejsce, ale odzyskała je w 2012 r. dzięki wzrostowi sprzedaży na niemal wszystkich rynkach, szczególnie w USA.



(C) Moto.wp.pl
Polskatimes.pl
Moto.onet.pl


Wto, 17.09.2013, 15:19
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 65 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2, 3, 4


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 11 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018