Obecny czas: Wto, 16.04.2024, 19:17




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 70 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2, 3, 4
Ojcowie motoryzacji 
Autor Wiadomość

Postów: 134
Miejscowość: Wrocław
Samochód: Astra F 1.6 Caravan
Post Re: Ojcowie motoryzacji
:) Z tą mechaniką układu "koło - podłoże" lub w szerszym ujęciu "pojazd - teren" to jest tak, że jeszcze wiele jest do zbadania, ale obecnie duża część badaczy woli koncentrować się na skutkach ruchu pojazdu po różnych podłożach (np. ocena wielkości kolein w glebie) niż na samej trakcji. A siła trakcyjna, sprawność trakcyjna czy współczynnik przyczepności potrafią być fascynujące :)
Ale żeby nie zboczyć z tematu przedstawię postać zasłużoną dla polskiej motoryzacji:

Witold Rychter
Cytuj:
Witold Rychter (ur. 2 lutego 1902 w Warszawie, zm. 17 marca 1984) – major broni pancernych Wojska Polskiego II RP, inżynier mechanik, pionier polskiego sportu samochodowego, lotnictwa, dwukrotny zwycięzca Rajdu Polski (1938 i 1947), sędzia w zawodach akrobacji lotniczej.

W 1920, jako ochotnik, walczył z bolszewikami, a w 1921 wziął udział w III powstaniu śląskim. W 1934, w stopniu podporucznika ze starszeństwem z 1 lipca 1925 i 99. lokatą w korpusie oficerów rezerwy samochodowych, posiadał przydział mobilizacyjny do Kadry 4 Dywizjonu Samochodowego w Łodzi.

W 1928 wyszkolił się na pilota sportowego w Aeroklubie Warszawskim na samolocie Hanriot H.28. W 1936 ukończył kurs akrobacji lotniczej na samolocie PWS-16bis. Był jednym z pierwszych właścicieli prywatnego samolotu sportowego JD-2bis. Chętnie latał też na akrobacyjnym RWD-10.

W wojnie obronnej Polski '39 był zastępcą dowódcy Samodzielnej Kompanii Czołgów R-35. W czasie okupacji niemieckiej był szefem motoryzacji w Komendzie Obszaru Warszawskiego AK. Walczył w powstaniu warszawskim.

Po wojnie wrócił do pracy w motoryzacji, będąc rzeczoznawcą i biegłym sądowym w sprawach wypadków motoryzacyjnych. W latach 1949–1956 szykanowany, odsunięty od lotnictwa. Powrócił do lotnictwa po 1956, sędziując w krajowych zawodach sportowych akrobacji samolotowej, w 1960 jako przewodniczący sędziowskiego jury.

Autor wielu książek o tematyce motoryzacji i lotnictwa m.in:

Skrzydlate wspomnienia (1980)
Dzieje samochodu (1962)
Doświadczony kierowca radzi (1971)
Moje dwa i cztery kółka (1985)

Współautor polskiego kodeksu drogowego (1960).


(C) Wikipedia

Dodam, że tą Postacią zacząłem się interesować po przeczytaniu książki Dzieje Samochodu - szczerze polecam tę pozycję do przeczytania, bo warto ;)


Czw, 30.08.2012, 21:00
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7450
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Ojcowie motoryzacji
Witold Rychter (1902-1984) - c.d.

Image


(C) Wirtualne Muzeum Motoryzacji


PS. Witold Rychter napisał również powieść motoryzacyjną (przed II Wojną Światową, jednak wydanie dopiero pośmiertne).

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Wto, 04.09.2012, 1:06
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7450
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Ojcowie motoryzacji
Lee Iacocca (15.10.1924)

Image
Image
Image
Cytuj:
Lee Iacocca (właśc. Lido Anthony Iacocca, ur. 15 października 1924), syn emigranta włoskiego, studiował technologię budowy maszyn, projektowanie zakładów przemysłowych i organizację produkcji. W 1946 r. rozpoczął pracę w Ford Motor Company i doszedł do najwyższego stanowiska - prezesa firmy (w 1970 r.), głównie dzięki sukcesowi Forda Mustanga, którego wylansował. Z dnia na dzień, 13 lipca 1978 r. Henry Ford II wyrzucił go z pracy. Został prezesem Chryslera, będącego na skraju bankructwa. Chcąc pozyskać środki na odnowienie modeli, sprzedał fabryki europejskie i te zakłady amerykańskie, które przynosiły jeszcze zyski, co było posunięciem nieszablonowym. Po wielu zabiegach pożyczki udzielił także rząd USA. Wdrożono do produkcji nową serię oszczędnych aut K-cars, które sprzedawały się znakomicie. Dokładnie pięć lat po rozstaniu z Fordem Iacocca zwrócił rządowi pożyczone pieniądze w kwocie 813 487 500 dolarów - 7 lat przed terminem. W tajemnicy prowadzono też przygotowania do produkcji modelu T-115, który znany jest jako Voyager. Koncepcję tego vana opracował Iacocca. Voyager odniósł ogromny sukces na całym świecie i ugruntował pozycję Chryslera oraz samego Iacocci jako genialnego menedżera. W 1993 r. przeszedł na emeryturę. W 1984 roku Iacocca wydał autobiografię (napisaną wspólnie z Williamem Novakiem), a w 2007 książkę "Where Have All the Leaders Gone".


(C) Cordobaclubusa.com
Motordigital.com
Curbsideclassic.com
Samochody stulecia; Print Shops Prego, Warszawa, 2000

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Ostatnio edytowany przez kulikowski, Pon, 07.01.2013, 20:33, edytowano w sumie 1 raz

Pon, 07.01.2013, 13:42
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 2000
Miejscowość: Zawichost
Post Re: Ojcowie motoryzacji
Temat bardzo fajny tylko brakuje mi jednego...człowieka który wymyślił samochód :!: :)
Nicolas-Joseph Cugnot 1725-1804
Nicolas-Joseph Cugnot (ur. 26 lutego 1725 – zm. 2 października 1804), francuski wynalazca, konstruktor pierwszego na świecie pojazdu z napędem parowym.
Cugnot urodził się w Void, w departamencie Meuse w Lotaryngii. Był wojskowym inżynierem. Od 1765 roku eksperymentował dla francuskiej armii z modelami pojazdów napędzanych silnikiem parowym, mającymi ciągnąć ciężkie działa (pierwszymi ciągnikami artyleryjskimi).
Cugnot wydaje się być pierwszym, któremu udało się wykorzystać posuwisto zwrotny ruch tłoka w maszynie parowej do napędzania pojazdu drogowego. Działająca wersja jego "Fardier a vapeur" ("Pojazd parowy") została uruchomiona w 1769. W następnym roku zbudował ulepszoną wersję. Jego pojazd mógł pociągnąć 4 tony i poruszać się z prędkością do 4 km/h. Miał dwa koła z tyłu i jedno z przodu, które podtrzymywało kocioł parowy. W 1771 roku pojazd zderzył się z murem, jest to pierwszy znany wypadek samochodowy. Wypadek w połączeniu z problemami z budżetem zakończył eksperyment francuskiej armii z mechanicznymi pojazdami, ale w 1772 roku Król Ludwik XV przyznał Cugnotowi pensję 600 franków rocznie za jego innowacyjną pracę.
Po rewolucji francuskiej (1789) władze podjęły decyzję o zaprzestaniu wypłacania pensji Cugnotowi, a sam wynalazca został skazany na wygnanie do Brukseli, gdzie żył w biedzie. Krótko przed śmiercią został zaproszony z powrotem do Francji przez Napoleona Bonaparte. Nicolas-Joseph Cugnot wrócił do Paryża, gdzie zmarł.
Pojazd Cugnota z 1770 roku jest zachowany w paryskim Conservatoire National des Arts et Métiers.

Image
Image
Image
źródło: wikipedia

_________________
http://jkbudownictwo.pl/ - Projektowanie CAD, kosztorysowanie budowlane, wydruki wielkoformatowe, poligrafia .
https://www.facebook.com/jkbudownictwo


Pon, 07.01.2013, 15:05
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7450
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Ojcowie motoryzacji: Eiji Toyoda (1913-1926)
Eiji Toyoda (1913-2013)

Image
Image
Image
Image

Cytuj:
Zmarł Eiji Toyoda, twórca ekspansji Toyoty

Były szef koncernu Toyota, Eiji Toyoda, zmarł we wtorek w wieku stu lat - ogłosił koncern. To właśnie pod jego kierownictwem w latach 70. i 80. dokonała się światowa ekspansja japońskiego producenta samochodów.

Toyoda, urodzony w rodzinie założycieli koncernu, był kolejno dyrektorem wykonawczym (w latach 1967-1982), a potem prezesem zarządu (1982-1992), stojąc na czele firmy łącznie przed 25 lat.

- Był promotorem ekspansji Toyoty za granicę - podkreślił rzecznik firmy. Za jego rządów japoński producent podpisał porozumienie o współpracy z amerykańskim konkurentem - General Motors, mówiące o założeniu wspólnych zakładów w Kalifornii. W 1984 roku zakłady te zaczęły produkować pierwsze tototy "made in America". W późniejszych latach Toyota rozpoczęła produkcję własnych aut w stanie Kentucky w USA oraz w Kanadzie. W tym samym czasie zaczęła wytwarzać samochody w Europie - w Wielkiej Brytanii.

Kiedy Toyoda stanął na czele firmy, wytwarzała ona 800 tys. aut rocznie, niemal wyłącznie w Japonii. Kiedy zaś ostatecznie odszedł z zarządu - w 1994 roku - produkcja wynosiła ponad 4,6 mln aut, z czego 735 tys. powstawało w Ameryce Północnej, a ponad 100 tys. w Europie.

Firma założona 1926 roku jako Toyoda Automatic Loom Works Ltd, w 2008 roku pobiła General Motors pod względem sprzedaży, stając się numerem jeden na świecie w branży samochodowej. W 2011 roku utraciła to miejsce, ale odzyskała je w 2012 r. dzięki wzrostowi sprzedaży na niemal wszystkich rynkach, szczególnie w USA.



(C) Moto.wp.pl
Polskatimes.pl
Moto.onet.pl

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Wto, 17.09.2013, 15:19
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7450
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Ojcowie motoryzacji: Tadeusz Marek (1908-1982)
Tadeusz Marek (1908-1982)

Image pl.Wikipedia.org.pl
Image polskiprzemysl.com.pl

pl.Wikipedia.org napisał(a):
Tadeusz Marek, poza Polską znany jako Tadek Marek (ur. 1908, zm. 1982) – polski inżynier, konstruktor silników samochodowych.

Pochodził z Krakowa. Przed wojną pracował jako konstruktor w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie, gdzie uczestniczył w pracach nad – tworzonym głównie na potrzeby wojska – motocyklem CWS M111 (zwanym Sokołem 1000). Był również czołowym polskim kierowcą rajdowym. W 1939 roku wygrał XII Rajd Polski w samochodzie Chevrolet Master Sedan[2].

Po wybuchu II wojny światowej inżynier Marek wyemigrował z Polski do Wielkiej Brytanii, gdzie pracował nad rozwojem silnika czołgu Centurion. Po wojnie pracował dla Aston Martin, gdzie zaprojektował dwa silniki. Pierwszy z nich, 6-cylindrowy, rzędowy, o pojemności 3,7 litra i mocy 240 KM, stosowany w wyścigowym modelu DBR2 oraz w cywilnych modelach: DB4, DB5, DB6 i DBS; był w produkcji aż do roku 1973. Drugim silnikiem Tadeusza Marka był V8 o pojemności 5,3 litra, który został zaprojektowany w 1968 i napędzał model V8 Vantage. Silnik V8 pozostawał w produkcji aż do roku 2000, czyli przez 32 lata.
Wikipedia

Polskiprzemysl.com.pl napisał(a):
Ruszyła zbiórka na film o Polaku, który stworzył silniki Astona Martina
Grupa polskich filmowców rozpoczęła zbiórkę na międzynarodowy dokument o Tadeuszu Marku, o którym tak niewielu wie, a który współtworzył sukces światowego giganta motoryzacyjnego.

Tadeusz Marek przed wojną był jednym z twórców słynnych polskich motocykli Sokół i utalentowanym kierowcą rajdowym. Później wyemigrował do Wielkiej Brytanii. Tam zasłynął silnikami sześcio- i ośmiocylindrowymi (V6 i V8) do sportowych samochodów firmy Aston Martin, w tym do modelu DB5 – tego, którym jeździł James Bond. Jego historią od lat pasjonuje się filmowiec Andrzej Ślązak. – Im bardziej poznawałem życie Tadka Marka, tym bardziej fascynowała mnie jego postać – mówi reżyser filmu Andrzej Ślązak – Takie życiorysy są skarbem dla filmowców. To historia nie tylko genialnego inżyniera, ale faceta z krwi i kości, który kochał swoje cygara, szybkie samochody, był też adorowany przez kobiety.

Silniki Aston Martina
Tadeusz Marek zaprojektował dwa silniki dla angielskiego producenta samochodów. Pierwszy z nich to 6-cylindrowy, rzędowy, o pojemności 3,7 litra i mocy 240 KM, stosowany w wyścigowym modelu DBR2 oraz w cywilnych modelach: DB4, DB5, DB6 i DBS, był w produkcji do roku 1973. Drugim silnikiem był V8 o pojemności 5,3 litra, który został zaprojektowany w 1968 i napędzał model V8 Vantage. Silnik V8 pozostawał w produkcji, aż do roku 2000, czyli przez 32 lata!!!

W promowanie zbiórki zaangażowali się już Piotr Fronczewski, Krzysztof Hołowczyc, Robert Makłowicz oraz Przemysław Kossakowski. – Pojazd najsłynniejszego filmowego szpiega jest napędzany silnikiem genialnego Polaka.

Jak mówią twórcy, inspiracją do podjęcia tematu był sukces filmu dokumentalnego o polskim rzeźbiarzu, Stanisławie Szukalskim, który jest dostępny na światowej platformie Netflix. – Film o Szukalskim to dowód na to, że możliwy jest sukces filmów dokumentalnych, przywołujących historię wybitnych Polskich nazwisk. Chcemy pójść za ciosem – kwituje reżyser Andrzej Ślązak.

Pierwszy cel zbiórki to plan zdjęciowy w Polsce. Na jego realizację, twórcy zbierają niespełna sto tysięcy złotych. Akcję można wesprzeć pod adresem http://www.pomagam.pl/staloweserce

Zwiastun: https://youtu.be/P4a55-9e0Ow


(C) pl.Wikipedia.org
Polskiprzemysl.com.pl

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Ostatnio edytowany przez kulikowski, Śro, 15.02.2023, 19:17, edytowano w sumie 1 raz

Czw, 02.04.2020, 14:36
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7450
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Ojcowie motoryzacji: Stirling Moss (1929-2020)
Image
Image
Image
Image Motohigh.pl

FILM:
Image

[quote=Motohigh.pl"]Sir Stirling Moss: Niekoronowany czempion [Legendy motorsportu]
13 kwietnia 2020
Adrian Drozdek

12 kwietnia opuścił nas Sir Stirling Moss, który był postacią nietuzinkową. Brytyjczyk czynnie brał udział w różnych zawodach w okresie (uwaga!) 1948-2011. Przez lata uchodził za żywą legendę, której w karierze mogło brakować tylko jednego… tytułu mistrza świata F1. Jego historia jest tak niesamowita i zarazem tak wciągająca, że to właśnie ją wybraliśmy na temat pierwszego artykułu z naszej nowej serii pt. “Legendy motorsportu”.

Urodził się 17 września 1929 roku w Londynie. Jego kariera rozpoczęła się wraz z osiągnięciem pełnoletności. W jego czasach było to niemalże normą, ponieważ przeważnie nikt nie miał wtedy możliwości, aby od wczesnych lat ukierunkowywać się tylko na motorsport. Rodzice także myśleli o innej przyszłości dla swoich dzieci i często przyszły kierowca wyścigowy czy rajdowy musiał się zbuntować i postawić na swoim. Jako, że legendarny Brytyjczyk był synem dentysty nietrudno wyobrazić sobie, że był typowany na następcę ojca w tym zawodzie. Sir Stirling Moss za młodu nie za dobrze radził sobie w szkole i zawsze ciągnęło go gdzieś indziej. Tak też zrodziła się chęć współzawodnictwa.

Pierwotnie zaczęło się od startów w 328 BMW DPX 653, należącego do jego ojca, Alfreda. Następnie udało się zarobić nieco na zawodach jeździeckich i kupić wyścigowego Coopera 500 w 1948 roku. Determinacja 19-letniego wówczas chłopaka przekonała jego rodzinę do jego pasji. Sukcesy na krajowym i międzynarodowym podwórku przyszły dość szybko. Pierwsze poważne zwycięstwo przyszło w jego 21. urodziny, podczas RAC Tourist Trophy na torze Dundrod w Irlandii Północnej za sterami Jaguara XK120. Wtedy zauważył go sam Enzo Ferrari, który złożył ofertę i spotkał się z jej odrzuceniem. We wspomnianej imprezie udało mu się dorzucić jeszcze 5 triumfów.

Wytrwałość była jego drugim imieniem
Właściwie trudno było znaleźć zawody, które nie przyciągnęłyby uwagi Mossa. Z ciekawszych warto wspomnieć o rajdowym epizodzie. Sir Stirling Moss był jedną z trzech osób, które wygrały Coupe d’Or za trzy bezbłędne przejazdy w Rajdzie Alpejskim (Coupe des Alpes). W 1952 r. było też drugie miejsce w słynnym Rajdzie Monte Carlo za sterami Sunbeam-Talbota 90 i Desmondem Scannellem i Johnem Cooperem jako pilotami. Na uwagę zasłużył też fakt z 1954 roku i triumf w 12-godzinnym wyścigu w Sebring (wspólnie z Billem Lloydem). Wtedy był on pierwszym kierowcą spoza USA, któremu udała się ta sztuka.

Jak widać, zanim przyszły sukcesy w Formule 1, Brytyjczyk już mógł się pochwalić bogatą karierą i sukcesami. Sięgał po podia i zwycięstwa w niemalże każdej kategorii motorsportu. Zdecydowanie najbardziej ciągnęło go do “turystyków”. Wtedy nawet odległość nie miała znaczenia, zawody mogły być rozgrywane nawet w Wenezueli czy Nowej Zelandii. Wszechstronność pozwoliła mu zwrócić uwagę Mercedesa, który zainteresował się jego osobą w 1953 roku. Natomiast dwa lata później świętowali już wspólne sukcesy.

Najważniejsze sukcesy
Stirling Moss miał tak wiele osiągnięć, że nie sposób wartościować teraz, które mogło zostać postawione najwyżej. Warto podkreślić, że zwyciężał łącznie w 212 z 529 wyścigów, w których brał udział. Między innymi dzięki tak bogatej statystyce uważa się go za najwybitniejszego kierowcę, któremu nie było dane zdobyć MŚ w Formule 1. Na uznanie zasługuje fakt, że aż czterokrotnie był wicemistrzem (1955-1958) i trzykrotnie drugim wicemistrzem (1959-1961).

W 1955 roku jednym z owoców współpracy z Daimler Benz AG był triumf w domowym GP Wielkiej Brytanii. Tej sztuki udało mu się dokonać jako pierwszemu Brytyjczykowi! Jednocześnie było to jego premierowe zwycięstwo w F1, a przypomnijmy, że brał udział w mistrzostwach od GP Szwajcarii 1951. Niezwykły był także start w Mille Miglia w zmaganiach na owalnej Monzie. Zmagania te były uznane za epickie i kultowe.

Sir Stirling Moss i jego najlepszy start
Nasz bohater w jednym z wywiadów wybrał kiedyś swój najbardziej pamiętny start w Formule 1. Było nim GP Monako w 1961 roku, kiedy to startował za sterami przestarzałego klienckiego Lotusa z pole position. Dzięki zwycięstwom w Księstwie w latach 1956 i 1960 miał prawo wybrać pierwsze pole startowe. Nikt wtedy nie przypuszczał, że jest ono w stanie mu cokolwiek dać. Zwłaszcza, że nieco z tyłu czaili się kierowcy Scuderii Ferrari, na czele z Philem Hillem.

Ku zaskoczeniu Sir Stirling Moss obronił się i zdołał wypracować sobie 10-sekundową przewagę na początku rywalizacji. Brytyjczyk nie dał jednak za wygraną i gdy zawodnicy Ferrari uporali się z wolniejszymi rywalami nie byli w stanie odebrać mu triumfu. Walka ze słabościami konstrukcji była naprawdę godna podziwu.

– W mojej pamięci Grand Prix w Monte Carlo w 1961 r. było moim najlepszym wyścigiem. Przejechałem około 90 procent okrążeń z całkowicie otwartą przepustnicą. Byłem pewien, że Ferrari czekają tylko na ostatnie okrążenia wyścigu, aby mnie wyprzedzić. Nie mogłem uwierzyć, że to się nie wydarzyło – po latach wspominał Sir Stirling Moss na łamach BBC.

Sezon 1961 był ostatnią pełną kampanią dla brytyjskiej legendy. W barwach Rob Walker Racing udało mu się zakończyć na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej, za Wolfgangiem von Tripsem (który wcześniej zginął na torze Monza) i Philem Hillem. Później wziął już udział w kilku Grand Prix niezaliczanych do MŚ, bez większych sukcesów. Następnie miał wypadek w Goodwood, w wyniku którego przez miesiąc był w śpiączce, a prawa strona jego ciała była przez pół roku sparaliżowana.

Życie prywatne
Brytyjski kierowca był w trzech związkach: z Susie Moss (od 1980 do 2020), Elaine Barberino (od 1964 do 1968) i Katie Moss (od 1957 do 1959). Miał dwójkę dzieci, syna Elliota i córkę Allison.

W kwietniu 1960 r. Stirling Moss został ukarany za niebezpieczną jazdę podczas testu samochodu Mini. Został ukarany grzywną w wysokości 50 funtów. Zakazano mu również prowadzenia pojazdów przez dwanaście miesięcy po incydencie w pobliżu Chetwynd, Shropshire.

17 września 2009 roku, 80. urodziny legendy przypadły w przeddzień Goodwood Revival, a Lord March postanowił świętować z paradą 80 samochodów przez 3 dni. Wówczas Moss prowadził codziennie inny samochód: Mercedesa W196 Monoposto, Lotusa 18 (w którym wygrał GP Monako 1961) i Astona Martina DBR3.

Walka z dolegliwościami
Na początku marca 2010 r. Brytyjczyk złamał kostkę i cztery kości w stopie, a także złamał cztery kręgi i doznał zmian na skórze. Był to efekt wypadku, w którym to spadł z szybu windowego w swoim domu. Pod koniec 2016 roku został przyjęty do szpitala w Singapurze z poważną infekcją klatki piersiowej. W jej wyniku, jak i długiego okresu rekonwalescencji Moss ogłosił wycofanie się z życia publicznego wraz z początkiem 2018 roku.

Przewlekłe choroby dawały się seniorowi przez lata i niestety z nimi nie udało się toczyć tak wyrównanej walki jak niegdyś z rywalami z toru. Sir Stirling Moss zmarł 12 kwietnia br. w domu rodzinnym w Mayfair w Londynie. Miał 90 lat. Jego życie jest przykładem wielkiego poświęcenia dla pasji, jaką był motorsport. Dopóki był w stanie, czerpał garściami z każdej możliwości bliskiego kontaktu ze światem, który tak naprawdę współtworzył. Zostawił po sobie piękne dziedzictwo, które – miejmy nadzieję – zostanie wykorzystane.

Okres po zakończeniu kariery

Brytyjski kierowca długo był aktywny jako kierowca, zwłaszcza gdy zaliczylibyśmy mu starty w tzw. “zawodach dla seniorów”. Dlatego skupimy się na tym, co robił po zakończeniu kariery w Formule 1. Trzeba przyznać, że nie mógł narzekać na brak zajęć. Już w 1962 r. rozpoczął współpracę z ABC’s Wide World of Sports i komentował wyścigi F1 oraz NASCAR. A w 1988 roku wraz z Tony’m Jardine’em odpowiadał za przegląd sezonu.

W latach 80. ubiegłego wieku pomagał kilku zespołom i uczestniczył w wyścigach historycznych maszyn. Przez wiele lat pozostawał też honorowym ambasadorem Mercedesa. W 2011 roku zaczął usuwać się nieco w cień, gdy wypadek w trakcie kwalifikacji Le Mans Legends omal nie doprowadził go do zawału.

W 1990 roku został wcielony do Międzynarodowej Galerii Sław Motorsportu. Dziesięć lat później przyznano mu Order Kawalerski za zasługi dla motorsportu. W marcu 2000 r. został rycerzem księcia Karola, gdy królowa Wielkiej Brytanii odbywała wizytację w Australii. FIA nagrodziła go w 2006 roku złotym medalem za jego nieoceniony wkład w rozwój sportów motorowych. [/quote] Motohigh.pl


(C) Motohigh.pl

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Nie, 19.04.2020, 13:03
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7450
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Ojcowie motoryzacji
Shoichiro Toyoda (1925-2023)

Image Toyota Polska at Facebook.com
Image Auto-Swiat.pl

Toyota Polska Facebook napisał(a):
Z wielkim smutkiem zawiadamiamy, że w wieku 97 lat zmarł Shoichiro Toyoda, Honorowy Przewodniczący Toyota Motor Corporation i prezes Toyota Motor Corporation w latach 1992-1999. Shoichiro Toyoda był synem założyciela koncernu Toyota i ojcem obecnego dyrektora generalnego, Akio Toyody.


Auto Świat napisał(a):
Zmarła jedna z najwybitniejszych postaci rodu Toyoda: Shoichiro Toyoda, który zaczynał pracę w firmie 71 lat temu, a przez 57 lat zasiadał w jej zarządzie.

Shoichiro Toyoda miał 97 lat. Był synem Kiichiro Toyody, założyciela Toyota Motor Corporation. Z kolei najstarszy syn Shoichiro Toyody to obecny prezes tego japońskiego koncernu, czyli Akio Toyoda.

Shoichiro Toyoda ukończył Uniwersytet w Nagoi, a później został doktorem inżynierii. Pracę w Toyota Motor Corporation zaczął w 1952 r. 30 lat później został prezesem całego koncernu. W sumie w zarządzie Toyoty zasiadał przez 57 lat, w 2009 r. zostając honorowym prezesem.

Dlaczego firma nazywa się "Toyota", skoro nazwisko jej założyciela brzmi "Toyoda"? Ponieważ Kiichiro Toyoda stwierdził, że słowo "Toyota" będzie łatwiejsze do wymówienia w języku angielskim. Poza tym w japońskiej kulturze cyfra osiem oznacza pomyślność, a do napisania pędzlem kaligraficznym słowa "Toyota" potrzeba właśnie osiem pociągnięć.


(C) Toyota Polska at Facebook.com
Auto-Swiat.pl

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Śro, 15.02.2023, 19:23
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7450
Miejscowość: Warszawa
Post Ignác Šustala (1822-1891)
Ignác Šustala (1822-1891)

Image Wikipedia.org
Image OldtimerMagazin.cz

Założyciel Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, późniejszej firmy Tatra. Urodził się 7 grudnia 1822, zmarł 29 stycznia 1891. Był drugim synem wójta Ignaca Šustali starszego i Apolonii Z Drozdow. Ignác Šustala był zonaty z Johanną Elišką Feix, z którą miał dziewięcioro dzieci (pięciu synów i cztery córki, przy czym dwoje dzieci zmarło w niemowlęctwie).
W 1850 zbudował swój pierwszy powóz konny, zaś w 1853 połączył swe siły z handlowcem Adolfem Rašką (1825-1878) i uruchomił firmę Ignatz Schustala & Comp. W roku 1870 firma zatrudniała już 150 osób i produkowała 1200 wozów rocznie, również specjalistycznych. Firma posiadała oddziały w Raciborzu, Wrocławiu, Wiedniu, Pradze, Berlinie, Czerniowcach i w Kijowie, eksportowała do Prus i Rosji. Po otwarciu lokalnej linii kolejowej Studénka–Štramberk w 1881 zaczęła produkować wagony kolejowe, nieco później tramwaje i samochody. Po śmierci Adolfa Raški pogorszyła się sytuacja finansowa firmy, Ignác Šustala nawiązał współpracę z Hugo Fischerem z Röslerstammu, który został doradcą technicznym, obejmując funkcję dyrektora fabryki oraz prokurenta spółki akcyjnej. W 1890 firma została przemianowana na Kopřivnická vozovka alias Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft. Po śmierci Ignaca Šustaly zarządzanie firmą przejął jego syn Adolf, dalej rozwijając. Pod koniec XIX w. konstruktorem w NW został Hans Ledwinka. W drugiej połowie lat 30. XX w. zyski osiągnięte z produkcji samochodów, wagonów kolejowych i tramwajów pozwoliły na uruchomienie produkcji samolotów (czyli odwrotnie niż np. u Voisina, Farmana czy SAABa).


(C) Wikipedia.org
OldtimerMagazin.cz

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Sob, 19.08.2023, 2:04
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7450
Miejscowość: Warszawa
Post Hans Ledwinka (1878-1967)
Image
Image Wikipedia.org
Image Letheko.pl
Wikipedia.org napisał(a):
Hans Ledwinka (ur. 14 lutego 1878 w Klosterneuburgu, zm. 14 lutego 1967 w Monachium) – austriacki inżynier i konstruktor samochodów.

Hans Ledwinka urodził się 14 lutego 1878 roku w austro-węgierskim Klosterneuburgu w czeskiej rodzinie austriackiego pochodzenia.

Swój pierwszy samochód skonstruował w 1897 roku w Nesselsdorf (obecnie Kopřivnice). W okresie międzywojennym pracował jako konstruktor w zakładach Steyr, a od 1921 roku w Tatra. Do jego pomysłów należało centralna rama rurowa, niezależne zawieszenie, umieszczenie silnika z tyłu, opracowanie silnika chłodzonego powietrzem, wprowadzenie aerodynamicznego kształtu nadwozi oraz łamana oś tylna. Opracował tzw. koncepcję Tatry - silnik chłodony powietrzem, centralna rama rurowa, wahliwe półosie z niezależnym zawieszeniem, która została zastosowana po raz pierwszy w Tatrze 11 w roku 1923. Jego głównymi projektami były aerodynamiczne samochody Tatra 77, Tatra 87 i Tatra 97. W 1933 r. opracował prototyp samochodu V570 z aerodynamicznym nadwoziem i silnikiem z tyłu, który później został splagiatowany przez Ferdinanda Porschego jako Kdf, czyli późniejszy Volkswagen Garbus. Doszło do procesu o plagiat, przerwanego aneksją Czechosłowacji przez Trzecią Rzeszę. Proces o plagiat zakończył się wygraną Tatry w 1961, co postawiło Volkswagena na skraju bankructwa.

Po II wojnie światowej został w maju 1945 roku aresztowany i był więźniem w więzieniu w Nowym Jiczynie. W tym czasie, w 1947 roku brał udział w konsultacjach przy projekcie samochodu Tatra 600 Tatraplan. Za współpracę z Niemcami jako dyrektor techniczny zakładów Tatry, został we wrześniu 1948 roku skazany na sześć lat więzienia, po zwolnieniu w czerwcu 1951 roku wyemigrował do Austrii. W 1992 roku został całkowicie zrehabilitowany przez Sąd Najwyższy Czecho-Słowacji.

Zmarł 14 lutego 1967 roku w Monachium.



(C) Wikipedia.org
Letheko.pl

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Sob, 19.08.2023, 16:22
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 70 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2, 3, 4


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 9 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018