Nie, 11.06.2006, 13:35
Nie, 11.06.2006, 13:44
Nie, 11.06.2006, 17:43
Pon, 12.06.2006, 7:18
Pon, 12.06.2006, 14:32
a reszta..... taka sobie
Pią, 02.02.2024, 22:06
Nie, 04.02.2024, 5:31
Pon, 05.02.2024, 6:47
Śro, 07.02.2024, 23:08
Pią, 09.02.2024, 20:16
Nie, 11.02.2024, 18:13
Wto, 13.02.2024, 16:35
Czw, 15.02.2024, 5:18
Czw, 22.02.2024, 18:00
Nie, 25.02.2024, 1:59
Nie, 03.03.2024, 6:53
Sob, 09.03.2024, 6:40
Śro, 13.03.2024, 4:13
Wto, 09.04.2024, 14:55
Karosa B40 to przyczepa autobusowa produkowana przez zakłady Karosa w latach 1953-1957 oraz w 1962.
Historia
W Czechosłowacji wykorzystywano jako przyczepy przestarzałe pojazdy Karosa D4, powstające na przełomie lat 40 i 50. Postanowiono zastąpić je nową konstrukcją opartą na Tatrze 500HB. Przyczepa B40 była następcą podobnego pojazdu oznaczonego symbolem V4. Po rozpoczęciu produkcji autobusów Tatra 500HB wykorzystano wytłoczki autobusów i na podstawie doświadczeń z produkcji przyczep D4, które były częściowo drewniane, już w 1953 roku rozpoczęto w Vysokém Mýcie produkcję przyczep B40. Konstrukcja była nowoczesna jak na ówczesne czasy – pasowała do większości pojazdów czechosłowackich (Škoda 706RTO, Škoda 8Tr). W latach 1953-1957 produkowano ją w Karosie w Vysokim Mycie, ale po rozpoczęciu produkcji autobusów Skoda Karosa 706 RTO produkcję przyczep przeniesiono do praskiej dzielnicy – Letňany. Produkcję zakończono w 1962 roku z uwagi na duży napływ udanej konstrukcyjnie polskiej przyczepy Jelcz PO1 budowanej z licencjonowanych czechosłowackich podzespołów Skody Karosy 706RTO.
Zastosowanie
Karosę B40 wykorzystywano jako przyczepy do trolejbusów i autobusów. W Czechosłowacji ciągnęły je Skody, Tatry i inne. Nieokreślona dziś liczba pojazdów Karosa B40 trafiła w latach pięćdziesiątych do Polski. Wykorzystywane były w komunikacji miejskiej głównie w miastach eksploatujących trolejbusy z uwagi na niewielki ciężar pojazdu. W Polsce ciągnęły je 8Tr i 9Tr oraz "ogórki". W Polsce na zakończenie eksploatacji wpłynęła produkcja krajowych Jelczów PO-1. Udokumentowana jest obecność przyczepy B40 w Zakładach Komunikacji Miejskiej Szczecinie. Zachowana przyczepa została zakupiona w okolicach Gdańska. Mimo wielu wprowadzonych przez poprzednich właścicieli zmian zachowała się spora liczba elementów oryginalnych. W trakcie remontu na zewnątrz znaleziono przypuszczalnie pierwotną barwę pojazdu. Kolor niebieski może sugerować, że przyczepa była używana przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej na północy Polski. Przyczepa w latach 2017-2018 w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym SA w Krakowie przeszła gruntowny remont a dzięki doświadczeniu w tego typu przedsięwzięciach odzyskała brakujące oryginalne elementy. W Czechach i na Słowacji przyczepy B40 były eksploatowane liniowo do lat 70 XX w. W Czechach zachowały się egzemplarze zabytkowe w Brnie, Ostrawie, Wysokim Mycie, Zlinie, Czeskich Budziejowicach, Pilznie oraz Pardubicach (w tych dwóch ostatnich w kolekcjach prywatnych). Egzemplarze z Wysokiego Myta, Czeskich Budziejowic i Pilzna oczekują na renowację, egzemplarz z Pardubic jest w trakcie renowacji.
Dane techniczne
Producent: Karosa, Vysokie Myto, Czechosłowacja (1953-1957)
Praga Letnany, Czechosłowacja (1957-1962)
Okres produkcji: 1953-1962
Typ nadwozia: Przyczepa autobusowa
Liczba drzwi: 1
Układ drzwi: 0-1-0
Liczba miejsc siedzących: 23 (egzemplarze z Wysokiego Myta)
26 (egzemplarze z Letnan)
Liczba miejsc stojących: 17 (egzemplarze z Wysokiego Myta)
13 (egzemplarze z Letnan)
Liczba miejsc ogółem: 40 (egzemplarze z Wysokiego Myta)
39 (egzemplarze z Letnan)
Silnik: brak
Skrzynia biegów: brak
Długość: 5820 mm
Szerokość: 2350 mm
Wysokość: 2805 mm
Masa własna: 2950 kg
ABS: Nie
ASR: Nie
ESP: Nie
Klimatyzacja: Nie
Poprzednik: Karosa D4
Pon, 15.04.2024, 18:57