|
|
Obecny czas: Czw, 16.05.2024, 19:00
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
Autor |
Wiadomość |
kulikowski
Postów: 7519 Miejscowość: Warszawa
|
Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
W tym temacie będą prezentowane szynobusy i ezt w ruchu aglomeracyjnym/podmiejskim. Objaśnienia: szynobus - pojazd kolejowy o napędzie spalinowym lub elektrycznym o lekkiej konstrukcji, z reguły pojedynczy wagon motorowy szt - spalinowy zespół trakcyjny - pojazd kolejowy o napędzie spalinowym, złożony przynajmniej z dwóch członów ezt - elektryczny zespół trakcyjny, złożony z conajmniej dwóch członów (najczęściej trzech) s - człon silnikowy r - człon rozrządczy (sterujący) d - człon doczepny [szynobus] PESA EN81(C) Wikipedia (C) TransportSzynowy Cytuj: EN81 (typ 308B) – elektryczny wagon silnikowy wyprodukowany przez zakłady PESA w Bydgoszczy. W założeniu ma służyć na zelektryfikowanych trasach podmiejskich wyposażonych w niskie perony do obsługi kursów o niewielkiej liczbie pasażerów, gdy nieopłacalne jest eksploatowanie kilkuwagonowych zespołów trakcyjnych. Zastosowanie typowych urządzeń sprzęgowych umożliwia w razie potrzeby sprzęganie z innymi wagonami serii Bh. Jest to pierwszy wyprodukowany w Polsce pojazd napędzany energooszczędnymi silnikami asynchronicznymi. EN81, podobnie jak typowe tramwaje, wyposażony jest w jeden połówkowy pantograf. W części środkowej podłoga pojazdu jest obniżona. Wagon posiada toaletę z zamkniętym obiegiem, klimatyzację, system monitoringu oraz miejsce do przewozu bagażu i wózków inwalidzkich.
Historia ZmniejszajÄ…cy siÄ™ ruch lokalny spowodowaĹ‚ konieczność zmniejszania skĹ‚adĂłw pociÄ…gĂłw. BrakowaĹ‚o jednak niewielkich pojazdĂłw elektrycznych, ktĂłre mogĹ‚yby zastÄ…pić duĹĽe i prÄ…doĹĽerne EN57. W okolicy Krakowa problem ten zostaĹ‚ tymczasowo rozwiÄ…zany przez eksploatacjÄ™ spalinowych szynobusĂłw na zelektryfikowanych liniach lokalnych. Nie byĹ‚o to jednak dobre rozwiÄ…zanie, gdyĹĽ zwiÄ™kszaĹ‚o koszty obsĹ‚ugi linii; dodatkowo PLK naliczaĹ‚o stawki za uĹĽytkowanie torĂłw oraz trakcji elektrycznej, mimo ĹĽe pojazdy z silnikiem diesla z niej nie korzystaĹ‚y. Wagony EN81 zostaĹ‚y wyprodukowane przez bydgoskÄ… PESÄ. OtrzymaĹ‚y oznaczenie typu 308B. Wykorzystano część koncepcji sprawdzonych podczas produkcji pojazdĂłw EN95 dla WKD oraz szynobusĂłw. Z tego wzglÄ™du wiele elementĂłw (np. czoĹ‚a) sÄ… podobne do EN95. JednoczĹ‚onowe pojazdy elektryczne do przewozu pasaĹĽerĂłw nie byĹ‚y jednak wczeĹ›niej wykorzystywane na polskich torach[2]. Obecnie eksploatowane jest 8 sztuk: sześć (EN81-001, EN81-002, EN81-005, EN81-006, EN81-007, EN81-008) kursujÄ… w aglomeracji krakowskiej, a dwie (EN81-003, EN81-004) w wojewĂłdztwie Ĺ›wiÄ™tokrzyskim, gdzie obsĹ‚ugujÄ… trasÄ™ SkarĹĽysko-Kamienna – Starachowice – Ostrowiec ĹšwiÄ™tokrzyski oraz SkarĹĽysko-Kamienna – Kielce – SÄ™dziszĂłw. Kolejne zostaĹ‚y zamĂłwione przez wojewĂłdztwo maĹ‚opolskie. Pojazd ten w celach handlowych okreĹ›lany jest przez producenta niepoprawnie pod wzglÄ™dem jÄ™zykowym jako "elektryczny autobus szynowy".
Budowa Wagon w przeciwieĹ„stwie do uĹĽywanych wczeĹ›niej konstrukcji jest jednoczĹ‚onowy. PudĹ‚o w Ĺ›rodkowej części (miÄ™dzy wĂłzkami) jest obniĹĽane podobnie jak w szynobusach produkowanych przez PESÄ np. SA103. W wagonie zamontowano dwie pary dwuskrzydĹ‚owych drzwi odskokowo-przesuwnych (rozwiÄ…zanie to jest coraz częściej wykorzystywane w projektowanych pojazdach). Drzwi znajdujÄ… siÄ™ w części niĹĽszej, co uĹ‚atwia wysiadanie przy niskich peronach, jednakĹĽe jest kĹ‚opotliwe przy wysokich. WnÄ™trze jest bezprzedziaĹ‚owe z korytarzem w Ĺ›rodku; rozwiÄ…zanie to jest powszechnie stosowane w skĹ‚adach podmiejskich i lokalnych ze wzglÄ™du na wygodÄ™ w wymianie pasaĹĽerĂłw. WewnÄ…trz zamontowano 60 miejsc siedzÄ…cych. Fotele dla pasaĹĽerĂłw sÄ… identyczne z zastosowanymi w SA103, siedzenia sÄ… półmiÄ™kkie pokryte materiaĹ‚em. W sÄ…siedztwie kabiny B znajdujÄ… siÄ™ dwa miejsca na wĂłzki inwalidzkie. Na obu koĹ„cach wagonu znajdujÄ… siÄ™ identyczne kabiny maszynisty. W kabinie oprĂłcz pulpitu z przyrzÄ…dami znajduje siÄ™ fotel dla maszynisty. Drugi ze wzglÄ™du na prÄ™dkość maksymalnÄ… niĹĽszÄ… niĹĽ 130km/h jest zbÄ™dny. SÄ… teĹĽ konsole do sterowania wyĹ›wietlaczami oraz mikrofon. Wagon opiera siÄ™ na dwĂłch dwuosiowych wĂłzkach: napÄ™dowym i tocznym[2]. RozwiÄ…zanie to jest wykorzystywane miÄ™dzy innymi w SA103. Wagon ma pantograf poĹ‚Ăłwkowy nad jednym z wĂłzkĂłw.
Dane techniczne Okres budowy: 2005-2007 Wyprodukowanych: 8 szt. (6 szt. woj. małopolskie, 2 szt. woj.świętokrzyskie) Szerokość toru: 1435 mm Napięcie zasilania: 3kV DC (prąd stały) Liczba pantografów: 1 Liczba kabin: 2 Układ osi: Bo'2' Długość całkowita: 26530 mm Szerokość całkowita: 2850 mm Wysokość całkowita: 4005 mm Wysokość podłogi nad główką szyny: 600 mm / 1290 mm Średnica kół: 840 mm Masa służbowa: 54 t Liczba silników: 2 Rodzaj silników: asynchroniczne, 400V AC Typ silników elektrycznych: DKLBZ 0910-4A Moc ciągła: 560 kW Rodzaj rozruchu: impulsowy IGBT Rodzaj przekładni napędowej: osiowa VOITH SZH 495 Hamulce: tarczowe + hamowanie ED (odzyskowe) Prędkość konstrukcyjna: 140 km/h Prędkość eksploatacyjna: 120 km/h Liczba miejsc: 140 Liczba miejsc siedzących: 60 Liczba miejsc stojących: 80 Drzwi: automatyczne, odskoczno-przesuwne Oświetlenie: jarzeniowe (C) Wikipedia, TransportSzynowy, PSMKMS.Krakow Stadler FLIRT ER75/EN75Producent: Stadler Polska, Siedlce (C) Przegubowiec (C) Wikipedia (C) TransportSzynowy Cytuj: Stadler FLIRT (niem. Flinker Leichter Innovativer Regional-Triebzug, ang. Fast Light Innovative Regional Train, czyli Szybki, Lekki, Innowacyjny Pociąg Regionalny) to elektryczny zespół trakcyjny szwajcarskiej firmy Stadler Rail. W wersji na polski rynek EZT ma 4 człony i malowanie Kolei Mazowieckich[2] bądź województwa śląskiego[3]. Flirt otrzymał oznaczenie EN75 w Przewozach Regionalnych i ER75 w Kolejach Mazowieckich. Poza Polską Flirty jeżdżą po torach szwajcarskich, niemieckich, włoskich, francuskich, węgierskich, algierskich, fińskich i austriackich.
WdroĹĽenie w Polsce 5 wrzeĹ›nia 2007 nastÄ…piĹ‚o otwarcie montowni w Siedlcach[4]. W 2008 r. Koleje Mazowieckie otrzymaĹ‚y 10 pojazdĂłw Flirt. Pierwsze dwa przekazano 31 maja. Od poczÄ…tku czerwca kursujÄ… one na różnych trasach w wojewĂłdztwie mazowieckim[5], zaĹ› od 14 grudnia 2008 wszystkie trafiĹ‚y na trasÄ™ Warszawa Zachodnia-MiĹ„sk Mazowiecki-Siedlce, a raz dziennie jako pociÄ…g do Ĺowicza. Pojazdy Flirt Kolei Mazowieckich (identyfikator KMKOL) i PrzewozĂłw Regionalnych (identyfikator PKPPR) zostaĹ‚y zarejestrowane w UrzÄ™dzie Transportu Kolejowego i otrzymaĹ‚y identyfikatory pojazdu rozpoczynajÄ…ce europejskÄ… seriÄ™ "2 14" w Polsce, przy czym jedynie Koleje Mazowieckie zrobiĹ‚y to zgodnie z rozporzÄ…dzeniem, traktujÄ…c oznaczenie ER75 jako firmowe i usuwajÄ…c je poza strefÄ™ zastrzeĹĽonÄ… dla identyfikatora nowego typu. W odróżnieniu od zespoĹ‚Ăłw skĹ‚adajÄ…cych siÄ™ z osobnych wagonĂłw majÄ…cych osobne identyfikatory, flirt zostaĹ‚ potraktowany jako pojazd czĹ‚onowy (na wspĂłlnych wĂłzkach) i kaĹĽdy pojazd ma jeden identyfikator[6].. Cztery tego typu jednostki kursujÄ… od 14 grudnia 2008 r. rĂłwnieĹĽ w wojewĂłdztwie Ĺ›lÄ…skim. PociÄ…gi kursujÄ… w ramach Szybkiej Kolei Regionalnej miÄ™dzy Tychami a Katowicami. Na tej trasie 18 sierpnia 2010 roku pociÄ…g o oznaczeniu EN75-003b relacji Tychy - Katowice niedaleko ul. Niezapominajek w Katowicach częściowo wypadĹ‚ z torĂłw i przechyliĹ‚ siÄ™ na nasypie. Pięć osĂłb zostaĹ‚o rannych, ok. 30 ewakuowano. Od rozkĹ‚adu 2009/2010 takĹĽe obsĹ‚ugujÄ… trasÄ™ CzÄ™stochowa-Katowice. PociÄ…gi spotkaĹ‚y siÄ™ z ciepĹ‚ym przyjÄ™ciem przez pasaĹĽerĂłw[7].
Układ wnętrza Pociąg dzieli się na 4 człony, które tworzą jedną przestrzeń pasażerską (bez drzwi). W zasadzie jest wagonem członowym. W trzech członach pociągu znajduje się po 48 foteli stałych (w każdym 3 grupy po 16) oraz po 8 foteli rozkładanych (przy wszystkich skrzydłach drzwi). Jeden z członów środkowych ma inny układ wnętrza. Jedna grupa ma 16 foteli, a druga 15 (miejsce na wózek). Pomiędzy tymi grupami znajduje się część pociągu z dwiema windami, dużą toaletą, miejscami na rowery oraz pewną liczbą foteli ustawionych bokiem do kierunku jazdy.
Wyposażenie podnoszące komfort Flirt został wyposażony w: • klimatyzację • ogrzewanie nawiewne • system informacji audio-wizualnej Znaczenie dla komfortu ma także sama konstrukcja pociągu. Jego podłoga znajduje się dokładnie na wysokości większości peronów (w wypadku innych i tak bliżej niż w EN57 czy 14WE). Duże okna oraz mocne oświetlenie sprawiają że we wnętrzu jest zawsze jasno. Dla każdego fotela stałego przeznaczono więcej przestrzeni niż w EN57, dzięki czemu pasażerowie siedzący naprzeciwko nie trącają się kolanami.
Sprzęg automatyczny Pociąg posiada sprzęg automatyczny, który nie wymaga od pracowników wchodzenia na torowisko. Dzięki temu podczas kursu można zostawić jedną jednostkę na stacji pośredniej (w praktyce dzieje się to codziennie na stacji Mińsk Mazowiecki).
Dane techniczne Okres budowy: od 2004 (w Polsce od 2007) Liczba wyprodukowanych: 14 szt. (10 szt. Koleje Mazowieckie, 4 szt. woj. Ĺ›lÄ…skie) Liczba czĹ‚onĂłw: 4 UkĹ‚ad wagonĂłw: s + d + d + s UkĹ‚ad osi: Bo'2'2'2'Bo' Szerokość toru: 1435 mm Dostosowanie do peronĂłw: niskich Liczba odbierakĂłw prÄ…du: 2 Liczba kabin: 2 NapiÄ™cie sieci trakcyjnej: 3 kV= (DC) PrÄ™dkość maksymalna: 160 km/h CaĹ‚kowita liczba miejsc: 375 Liczba miejsc siedzÄ…cych: 212 (172 staĹ‚e) Masa zespoĹ‚u: 123 t DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 86840 mm Szerokość: 2880 mm Wysokość: 3850 mm Ĺšrednica kół: napÄ™dowe-860 mm, toczne-750 mm Liczba i moc silnikĂłw: 4 x 500kW CaĹ‚kowita moc ciÄ…gĹ‚a: 2000 kW Moc chwilowa: 2600 kW Typ silnikĂłw: asynchroniczne Przyspieszenie rozruchu: 1,2 m/s2 System hamulca: EP+ED+Mg Drzwi pasaĹĽerskie: odskoczno przesuwne z otwieraniem indywidualnym Klimatyzacja: tak - kabiny i przestrzeĹ„ pasaĹĽerska Jazda ukrotniona: tak (C) Przegubowiec, TransportSzynowy, Wikipedia [ezt] PESA ED74 "Bydgostia"(C) Wikipedia [opis w temacie szynobusĂłw PESY dla Ĺodzi] [ezt] PESA ED59 "Acatus"(C) Wikipedia [opis w temacie szynobusĂłw PESY dla Ĺodzi] [ezt] NEWAG 19WE(C) Przegubowiec [opis w temacie o SKM Warszawa] [ezt] NEWAG 14WE(C) Przegubowiec [opis w temacie o SKM Warszawa] [ezt] PESA EN95(C) Wikipedia [opis w temacie o WKD] [ezt] ADTranz-PAFAWAG ED73(C) Wikipedia Cytuj: Dane techniczne Rok budowy: 1997 Liczba wyprodukowanych: 1 szt. UkĹ‚ad wagonĂłw: r+s+s+r Szerokość toru: 1435 mm Masa sĹ‚uĹĽbowa: 178 t UkĹ‚ad osi: 2'2'+Bo'Bo'+Bo'Bo'+2'2' NapiÄ™cie zasilania: prÄ…d staĹ‚y 3kV Typ silnikĂłw trakcyjnych: LKa470 Liczba i moc silnikĂłw: 8x175 kW Moc ciÄ…gĹ‚a: 1400 kW PrzeĹ‚oĹĽenie przekĹ‚adni: 68:21 Przyspieszenie rozruchu: 0,9 m/s² PrÄ™dkość konstrukcyjna: 120 km/h DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 86840 mm Ĺšrednica kół: 920 (napÄ™dne), 1000 mm (toczne) Liczba miejsc siedzÄ…cych: 235 (25 w kl. 1, 208 w kl. 2) (C) Wikipedia, PSMKMS.Krakow [ezt] PAFAWAG ED72(C) Wikipedia Cytuj: Dane techniczne Producent: PAFAWAG, WrocĹ‚aw, Polska Okres budowy: 1992-1998 Liczba wyprodukowanych: 21 UkĹ‚ad czĹ‚onĂłw: r+s+s+r UkĹ‚ad osi: 2'2'+Bo'Bo'+Bo'Bo'+2'2' Szerokość toru: 1435 mm NapiÄ™cie zasilania: prÄ…d staĹ‚y 3kV Liczba pantografĂłw: 2 Liczba kabin: 2 Typ silnikĂłw trakcyjnych: LKf450 lub LKa470 Liczba i moc silnikĂłw: 8x145 kW 8x175 kW Moc znamionowa: 8 x 145kW lub 8 x 175kW Moc ciÄ…gĹ‚a pojazdĂłw 1160 kW - 1400 kW Przyspieszenie rozruchu: 0,9 m/s² Rodzaj rozruchu: oporowy / bocznikowy Pozycji nastawnika jazdy: 7 (PSR) PrzeĹ‚oĹĽenie przekĹ‚adni: 70:19 Hamulec: Oerlikon Zasilanie sprężarki: 110V (z przetwornicy) PrÄ™dkość konstrukcyjna 110 km/h Masa sĹ‚uĹĽbowa: 182 t DĹ‚ugość caĹ‚kowita 86840 mm Ĺšrednica kół: 940, 1000 mm Liczba miejsc siedzÄ…cych: 235 lub 232 OĹ›wietlenie: jarzeniowe Drzwi: automatyczne rozsuwane (C) Wikipedia, TransportSzynowy, PSMKMS.Krakow [ezt] PAFAWAG EW60(C) Stud.pam.szczecin.pl (C) Wikipedia Cytuj: Dane techniczne Rok budowy: 1992 Liczba wyprodukowanych: 2 UkĹ‚ad czĹ‚onĂłw: r+s+r UkĹ‚ad osi: 2'2'+Bo'Bo'+2'2' Dostosowanie do peronĂłw: wysokich NapiÄ™cie zasilania: prÄ…d staĹ‚y 3 kV (=DC) PrÄ™dkość maksymalna: 100 km/h Liczba miejsc siedzÄ…cych: 164 Masa sĹ‚uĹĽbowa: 170 t DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 64840 mm Ĺšrednica kół: 1000 mm Typ silnikĂłw trakcyjnych: LKb435 Liczba i moc silnikĂłw: 4 x 206 kW CaĹ‚kowita moc ciÄ…gĹ‚a: 824 kW Przyspieszenie rozruchu 0,6 m/s² Hamulce: Oerlikon (po modernizacji SAB-Wabco) + ED (odzyskowe) (C) Wikipedia, Przegubowiec, TransportSzynowy, Stud.pam.szczecin.pl [ezt] PAFAWAG EN71(C) TransportSzynowy (C) Wikipedia Cytuj: Dane techniczne Producent: PAFAWAG, WrocĹ‚aw, Polska Rok produkcji: 1976 (modernizacje 1976 - 2003) Liczba wyprodukowanych: 20 (przebudowa 30) UkĹ‚ad czĹ‚onĂłw: r+s+s+r UkĹ‚ad osi: 2'2'+Bo'Bo'+Bo'Bo'+2'2' Dostosowanie do peronĂłw: niskich Szerokość toru 1435 mm NapiÄ™cie zasilania: prÄ…d staĹ‚y 3 kV (= DC) Liczba pantografĂłw: 4 Liczba kabin: 2 Typ silnikĂłw trakcyjnych: 145 kW Liczba silnikĂłw: 8 Moc znamionowa: 8x145 kW Moc ciÄ…gĹ‚a: 1160 kW Rodzaj rozruchu: oporowy / bocznikowy Przyspieszenie rozruchu: 0,6 m/s² (z silnikami asynchronicznymi: 1,4 m/s²) Pozycji nastawnika jazdy: 7 (PSR) PrzeĹ‚oĹĽenie przekĹ‚adni 70:19 Hamulec: Oerlikon (wczeĹ›niej: Knorr) Zasilanie sprężarki: 110V (z przetwornicy) PrÄ™dkość maksymalna: 110 km/h Liczba miejsc siedzÄ…cych: 264 / 288 Masa sĹ‚uĹĽbowa: 182 t DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 86840 mm Ĺšrednica kół 940, 1000 mm OĹ›wietlenie: jarzeniowe Drzwi: automatyczne rozsuwane (C) Wikipedia, TransportSzynowy, Przegubowiec, PSMKMS.Krakow [ezt] PAFAWAG EN94(C) Przegubowiec [opis w temacie o WKD] [ezt] PAFAWAG EN57(C) TransportSzynowy.pl (C) Przegubowiec Cytuj: Dane techniczne Producent: PAFAWAG, WrocĹ‚aw, Polska Okres produkcji: 1961 - 1994 Liczba wyprodukowanych: 1412 Dostosowanie do peronĂłw: wysokich i niskich Szerokość toru: 1435 mm UkĹ‚ad czĹ‚onĂłw: r+s+r UkĹ‚ad osi: 2'2'+Bo'Bo'+2'2' NapiÄ™cie zasilania: prÄ…d staĹ‚y 3kV (= DC) Liczba pantografĂłw: 2 Liczba kabin: 2 Liczba silnikĂłw trakcyjnych: 4 Typ silnikĂłw: LK 450 Moc znamionowa: 4Ă—145 kW lub 4x175kW; (jednostki AKM: 4x250kW) Moc ciÄ…gĹ‚a 580 kW lub 700 kW; (jednostki AKM: 1000 kW) Moc godzinna: 740 kW Zawieszenie silnika: tramwajowe ("za nos") Rodzaj rozruchu: oporowy / bocznikowy Przyspieszenie rozruchu: 0,5 m/s², (jednostki AKM: 1m/s2) Pozycji nastawnika jazdy: 7 (PSR) PrzeĹ‚oĹĽenie przekĹ‚adni: 70:19 Hamulec: Oerlikon oraz elektrodynamiczny IPS (wczeĹ›niej: Knorr) Zasilanie sprężarki: 110V (z przetwornicy) Predkość maksymalna: 110 km/h; (jednostki z silnikami asynchronicznymi: 120km/h) Masa wĹ‚asna: 123-125 t DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 64970 mm Ĺšrednica kół 940, 1000 mm Liczba miejsc siedzÄ…cych: 212 OĹ›wietlenie: jarzeniowe Drzwi: automatyczne przesuwne (C) Wikipedia, TransportSzynowy, Przegubowiec, PSMKMS.Krakow [szynobus (szt)] PESA SA136(C) Wikipedia Cytuj: Dane techniczne Okres budowy: od 2010 UkĹ‚ad osi: B'2'2'B' UkĹ‚ad wagonĂłw: s+d+s Liczba miejsc ogółem: 317 Liczba miejsc siedzÄ…cych: 157 Masa sĹ‚uĹĽbowa: 110 t DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 55570 mm Ĺšrednica kół: 840 mm Liczba i moc silnikĂłw: 2x 390 kW Typ silnikĂłw trakcyjnych: MTU PowerPack 6H 1800 R48P PrÄ™dkość konstrukcyjna: 140 km/h Hamulce: pneumatyczny i retarder (C) Wikipedia [szynobus] PESA SA135(C) Wikipedia Cytuj: Dane techniczne Okres budowy: od 2008 Liczba wyprodukowanych: 3 szt. Szerokość toru: 1435 mm Masa sĹ‚uĹĽbowa: 43,5 t Typ silnikĂłw trakcyjnych: spalinowe MTU 6H 1800 R48P Moc znamionowa: 390 kW Rodzaj przekĹ‚adni: hydrauliczno - mechaniczna Typ przekĹ‚adni: Voith PrÄ™dkość konstrukcyjna: 120 km/h DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 24500 mm Szerokość: 2890 mm Wysokość od gĹ‚Ăłwki szyny: 4135 mm Liczba miejsc siedzÄ…cych: 40 - 70 (C) Wikipedia, PSMKMS.Krakow [szynobus (szt)] PESA SA134(C) Wikipedia Cytuj: Dane techniczne Okres budowy: od 2007 Liczba wyprodukowanych: 16 szt. Szerokość toru: 1435 mm UkĹ‚ad osi: B'2'B' UkĹ‚ad wagonĂłw: s+s Masa sĹ‚uĹĽbowa: 77,5 t Typ silnikĂłw trakcyjnych: spalinowy MTU 6H 1800 R48P Moc znamionowa: 2x390 kW Rodzaj przekĹ‚adni: hydrauliczno - mechaniczna Typ przekĹ‚adni: ZF / Voith PrÄ™dkość konstrukcyjna: 120 km/h DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 41700 mm Szerokość: 2890 mm Ĺšrednica kół: 840 mm Wysokość od gĹ‚Ăłwki szyny: 4135 mm Liczba miejsc ogółem: 281 Liczba miejsc siedzÄ…cych: 125 Hamulce: pneumatyczny i retarder (C) Wikipedia [szynobus (szt)] PESA SA133(C) Wikipedia Cytuj: Dane techniczne Okres budowy: od 2006 Liczba wyprodukowanych: 16 szt. Szerokość toru: 1435 mm UkĹ‚ad osi: B'2'B' Typ wĂłzkĂłw: JBg 3964 i 37AN Liczba kabin: 2 Liczba drzwi: 2x2 Drzwi: automatyczne, odskoczno-przesuwne Masa sĹ‚uĹĽbowa: 82 t Typ silnikĂłw trakcyjnych: spalinowe MAN D2876LUE623 Moc znamionowa: 2x382 kW Rodzaj przekĹ‚adni: hydrauliczno - mechaniczna Typ przekĹ‚adni: Voith T211re.4 PrÄ™dkość konstrukcyjna: 120 km/h DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 41 700 mm Szerokość: 2890 mm Wysokość od gĹ‚Ăłwki szyny: 4135 mm Ĺšrednica kół: 840 mm Liczba miejsc: 290 Liczba miejsc siedzÄ…cych: 140-146 Niska podĹ‚oga: 50% Hamulce: pneumatyczne + retarder OĹ›wietlenie: jarzeniowe (C) Wikipedia, TransportSzynowy, PSMKMS.Krakow [szynobus (szt)] PESA SA132(C) Wikipedia Cytuj: Dane techniczne Okres budowy: od 2005 Wyprodukowanych: 15 szt. Szerokość toru 1435 mm UkĹ‚ad osi: B'2'B' Liczba drzwi: 2x3 Masa sĹ‚uĹĽbowa: 83 t Typ silnikĂłw trakcyjnych: wysokoprężne MTU 6H1800R81 Moc znamionowa: 2 x 350 kW Rodzaj przekĹ‚adni: hydrauliczno - mechaniczna Typ przekĹ‚adni: ZF 5-HP600R PrÄ™dkość konstrukcyjna: 120 km/h DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 41700 mm Szerokość: 2890 mm Wysokość od gĹ‚Ăłwki szyny: 4135 mm Ĺšrednica kół 840 mm Liczba miejsc: 270 Liczba miejsc siedzÄ…cych: 140 - 146 Hamulce: SAB-Wabco + retarder (C) Wikipedia, PSMKMS.Krakow [szynobus (szt)] PESA SA131(C) Wikipedia Cytuj: Dane techniczne Okres budowy: 2005 Liczba wyprodukowanych: 1 szt. UkĹ‚ad osi: B'2'2' Liczba drzwi: 2x3 Liczba miejsc: 290 Liczba miejsc siedzÄ…cych: 120 Masa sĹ‚uĹĽbowa: 81 t DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 41700 mm Szerokość: 2890 mm Wysokość: 4135 mm Ĺšrednica kół: 840 mm Liczba i moc silnikĂłw 1 x 500 kW Typ silnikĂłw trakcyjnych: wyskopreĹĽny IVECO V8 SVQE283 PrÄ™dkość konstrukcyjna: 120 km/h Hamulce: SAB-Wabco + retarder (C) Wikipedia [szynobus (szt)] MAN-Duewag SA110(C) Wikipedia Cytuj: Dane techniczne Okres budowy: 1964-1966 Rok dostawy: 2005 Liczba zakupionych: 8 szt. UkĹ‚ad osi: B'2 Liczba miejsc siedzÄ…cych: 228 (3 czĹ‚ony) Masa sĹ‚uĹĽbowa: 142 t DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 79460 mm Ĺšrednica kół: 950 mm napÄ™dzajÄ…ce i 900 mm toczne Liczba i moc silnikĂłw: 331 kW (jeden czĹ‚on) Typ silnikĂłw trakcyjnych: MAN PrÄ™dkość konstrukcyjna 120 km/h (C) Wikipedia [szynobus] Kolzam SA109(C) Wikipedia (C) TransportSzynowy Cytuj: Dane techniczne Lata produkcji: od 2003 Liczba wyprodukowanych: 10 UkĹ‚ad osi: A'1' + 1'A' Szerokość toru: 1435 mm Masa sĹ‚uĹĽbowa: 45 t Liczba kabin: 2 Liczba silnikĂłw: 2 Typ silnika trakcyjnego: RABA D10 UTSLL Paliwo: olej napÄ™dowy Rodzaj silnikĂłw: wysokoprężne Moc silnikĂłw: 2 x 190 kW Moc ciÄ…gĹ‚a: 380 kW PrzekĹ‚adnia: hydromechaniczna (skrzynia biegĂłw) typ: VOITH DIWA 864.3 - 5-biegĂłw PrzekĹ‚adnia osiowa - typ: GDB - nawrotna Predkość konstrukcyjna: 100 km/h DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 27896 mm Szerokość: 2910 mm Wysokość: 3752 mm Ĺšrednica kół 840 mm Liczba miejsc: 170 Liczba miejsc siedzÄ…cych: 62 + 11 rozkĹ‚adanych OĹ›wietlenie: jarzeniowe Drzwi: automatyczne, odskoczno-przesuwne Hamulce: tarczowe + hamowanie ED (C) Wikipedia, TransportSzynowy, PSMKMS.Krakow [szynobus] ZNTK PoznaĹ„ SA108(C) Wikipedia Cytuj: Dane techniczne Okres budowy: od 2003 Liczba wyprodukowanych: 10 szt. Szerokość toru 1435 mm UkĹ‚ad osi A'1'+1'A' Masa sĹ‚uĹĽbowa 54 t DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 34800 mm Szerokość: 2900 mm Wysokość: 3800 mm Ĺšrednica kół: 840 mm Typ silnikĂłw trakcyjnych: MAN D2866 LUH21 Liczba i moc silnikĂłw: 2 x 257 kW Rodzaj przekĹ‚adni: hydrokinetyczna Typ przekĹ‚adni: Voith 863.3 PrÄ™dkość konstrukcyjna: 100 km/h Liczba miejsc: 195 Liczba miejsc siedzÄ…cych: 96+5 (C) Wikipedia, PSMKMS.Krakow [szynobus] Kolzam SA107(C) Wikipedia Cytuj: Dane techniczne Okres budowy: 2003 Liczba wyprodukowanych: 2 szt. Szerokość toru: 1435 mm UkĹ‚ad osi: A'1' Masa sĹ‚uĹĽbowa: 23,3 t DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 14645 mm Ĺšrednica kół: 840 mm Typ silnika trakcyjnego: spalinowy RABA D10UTSLL Moc znamionowa: 190 kW Rodzaj przekĹ‚adni: hydrauliczno - mechaniczna Typ przekĹ‚adni: Voith 864.3 PrÄ™dkość konstrukcyjna: 100 km/h Liczba miejsc: 84 Liczba miejsc siedzÄ…cych: 42 (C) Wikipedia, PSMKMS.Krakow [szynobus] PESA SA106(C) Wikipedia (C) TransportSzynowy Cytuj: Dane techniczne Okres budowy: 2001-2007 UkĹ‚ad osi: B'2' Typ wĂłzkĂłw: JBg 3964 i JBg 3965 Liczba kabin: 2 Masa sĹ‚uĹĽbowa: 52 t DĹ‚ugość: 24500 mm Szerokość: 2890 mm Ĺšrednica kół: 840 mm Typ silnika: Iveco SVQE283 Liczba i moc silnikĂłw: 1 x 500 kW Moc ciÄ…gĹ‚a: 350 lub 500 kW Rodzaj przekĹ‚adni: hydrodynamiczna - typ: VOITH T 212 bre PrÄ™dkość konstrukcyjna: 120 km/h Liczba miejsc: 160 Liczba miejsc siedzÄ…cych: 58 do 70 Niska podĹ‚oga: 30% Wysokość niskiej podĹ‚ogi: 600 mm OĹ›wietlenie: jarzeniowe Drzwi: automatyczne, odskoczno-przesuwne Hamulce: pneumatyczne tarczowe SAB Wabco + hamowanie retarderem (C) Wikipedia, TransportSzynowy [szynobus] ZNTK PoznaĹ„ SA105(C) Wikipedia Cytuj: Dane techniczne Okres budowy: od 2002 Liczba wyprodukowanych: 7 szt. UkĹ‚ad osi: A'1' Szerokość toru: 1435 mm Masa sĹ‚uĹĽbowa: 24 t Typ silnika trakcyjnego: wysokoprężny MAN D2866LUH21 Moc znamionowa: 250 kW Rodzaj przekĹ‚adni: hydrauliczno - mechaniczna Typ przekĹ‚adni: Voith 863.3 PrÄ™dkość konstrukcyjna: 100 km/h DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 17000 / 17720 mm Ĺšrednica kół: 840 mm Liczba miejsc siedzÄ…cych 38 / 35 (C) Wikipedia, PSMKMS.Krakow [szynobus] KOLZAM SA104(C) As.Rumia.edu.pl (C) Flickr.com Cytuj: Dane techniczne Okres budowy: 1995 UkĹ‚ad osi: A'A'+1'1' Szerokość toru: 1435 mm Masa sĹ‚uĹĽbowa: 38,8 t Typ silnika trakcyjnego: wysokoprężny 6R183AA12H Moc znamionowa: 157 kW (214 KM) Rodzaj przekĹ‚adni: hydrauliczno - mechaniczna Typ przekĹ‚adni: ZF Passau 3WG200 PrÄ™dkość konstrukcyjna: 90 km/h DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 19200 mm Ĺšrednica kół: 840 mm Liczba miejsc siedzÄ…cych: 60 (C) As.Rumia.edu.pl, Flickr.com, Wikipedia, PSMKMS.Krakow [szynobus] PESA SA103(C) Wikipedia Cytuj: Dane techniczne Lata budowy: od 2005 Szerokość toru: 1435 mm Masa sĹ‚uĹĽbowa: 46 t Typ silnika trakcyjnego: wysokoprężny 6H1800 MTU Moc znamionowa: 350 kW (476 KM) Rodzaj przekĹ‚adni: hydrauliczno - mechaniczna Typ przekĹ‚adni: ZF5 HP600 PrÄ™dkość konstrukcyjna: 140 km/h DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 24500 mm Szerokość: 2890 mm Wysokość od gĹ‚Ăłwki szyny: 4135 mm Liczba miejsc: 160 Liczba miejsc siedzÄ…cych: 70 (C) Wikipedia, PSMKMS.Krakow.pl [szynobus] MAN-DUEWAG VT628(C) Wikipedia Cytuj: Dane techniczne Okres budowy: 1974-1981 Rok dostawy: 2007 Liczba zakupionych: 5 szt. Szerokość toru: 1435 mm UkĹ‚ad wagonĂłw: s + s UkĹ‚ad osi: 2'B'+ 2'2' Dostosowanie do peronĂłw: niskich Rodzaj silnikĂłw trakcyjnych: wysokoprężne Typ silnika: KHD, MAN, Daimler Moc silnikĂłw: 284 kW PrÄ™dkość maksymalna: 120 km/h Liczba miejsc siedzÄ…cych: 146 Masa zespoĹ‚u: 77 t DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 44,35 m Szerokość: 1900 mm (C) Wikipedia, Przegubowiec [szynobus] MAN-DUEWAG VT627(C) Wikipedia Cytuj: Dane techniczne Producent MAN + DUEWAG, Niemcy Okres produkcji: 1974-1981 Rok dostawy: 2006 UkĹ‚ad czĹ‚onĂłw: s UkĹ‚ad osi: 2'B' Szerokość toru: 1435 mm Dostosowanie do peronĂłw: niskich Masa sĹ‚uĹĽbowa: 34 t Rodzaj silnika trakcyjnego: wysokoprężny Typ silnika trakcyjnego: KHD- Daimler Moc silnika: 284 kW PrÄ™dkość maksymalna: 120 km/h Liczba miejsc siedzÄ…cych: 64 DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 22500 mm Szerokość: 1 900 mm Rodzaj przekĹ‚adni: hydrauliczna (C) Wikipedia, Przegubowiec [szynobus] ZNTK PoznaĹ„ SA102(C) Wikipedia (C) TransportSzynowy Cytuj: Dane techniczne Producent: ZNTK PoznaĹ„, PoznaĹ„, Polska Lata produkcji: 1993-1996 Liczba wyprodukowanych pojazdĂłw: 3 UkĹ‚ad osi: 1'A'+1'1'+A'1' Szerokość toru: 1435 mm Liczba kabin: 2 Liczba silnikĂłw trakcyjnych: 2 Typ silnika trakcyjnego: DEUTZ AG - BF6L513RC Moc znamionowa: 2 x 200 kW Moc ciÄ…gĹ‚a: 200 kW Rodzaj przekĹ‚adni: hydromechaniczna Typ przekĹ‚adni: Voith T211 rz Hamulce: tarczowe + retarder PrÄ™dkość eksploatacyjna: 120 km/h Masa sĹ‚uĹĽbowa: 82 t DĹ‚ugość caĹ‚kowita : 45940 mm Szerokość: 3003 mm Wysokość: 3600 mm Ĺšrednica kół: 920 mm Liczba miejsc: 340 Liczba miejsc siedzÄ…cych: 144 / 140 Ĺšrednica kół 920 mm OĹ›wietlenie: jarzeniowe Drzwi: automatyczne, jednoskrzydĹ‚owe, odskokowo-przesuwne (C) Wikipedia, TransportSzynowy, PSMKMS.Krakow [szynobus] ZNTK PoznaĹ„ SA101(C) Wikipedia (C) TransportSzynowy Cytuj: Dane techniczne Producent: ZNTK PoznaĹ„ S.A., PoznaĹ„, Polska Okres produkcji: 1990-1992 Wyprodukowanych pojazdĂłw: 3 UkĹ‚ad osi: 1'A' + 1'1' Szerokość toru: 1435 mm Liczba kabin: 2 Liczba silnikĂłw spalinowych: 1 Typ silnika trakcyjnego: DEUTZ AG - BF6L513RC Moc znamionowa: 200 kW Rodzaj przekĹ‚adni: hydrauliczna Typ przekĹ‚adni: VOITH T211rz Hamulce: tarczowe + retarder PrÄ™dkość konstrukcyjna: 90 km/h Masa sĹ‚uĹĽbowa: 54 t DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 30920 mm Szerokość: 3003 mm Wysokość: 3600 mm Liczba miejsc: 236 Liczba miejsc siedzÄ…cych: 96 OĹ›wietlenie: jarzeniowe Drzwi: automatyczne, jednoskrzydĹ‚owe, odskokowo-przesuwne (C) Wikipedia, TransportSzynowy, PSMKMS.Krakow [szynobus] Kolzam SN81(C) Wikipedia Cytuj: Dane techniczne Producent: Kolzam, RacibĂłrz, Polska Okres produkcji: 1988-1990 Liczba wyprodukowanych: 6 UkĹ‚ad osi: 1'A' + 1'1' (teoretycznie 1'A' + A'1', z tym ĹĽe podczas jazdy silnik w tylnym czĹ‚onie nie pracuje) Masa sĹ‚uĹĽbowa: 23,2 t DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 16500 mm Szerokość: 2600 mm Wysokość: 3250 mm Ĺšrednica kół: 840 mm Typ silnika: SW400/A9 (SN81-001) lub 6CT107 (SN81-002...006) Liczba i moc silnikĂłw: 2 x 92 kW / 123 KM (SN81-001) lub 2 x 110 kW / 148 KM (SN81-002...006) Rodzaj przekĹ‚adni: mechaniczna 5S45 PrÄ™dkość konstrukcyjna: 90 km/h Liczba miejsc: 140 Liczba miejsc siedzÄ…cych: 48 - 54 (C) Wikipedia [szynobus] Scandia-DUEWAG MR/MRD(C) Wikipedia Cytuj: Dane techniczne Producent: DUEWAG, Scandia Okres produkcji: 1978-1985 Rok dostawy: 2008 Liczba zakupionych: 3 UkĹ‚ad osi: 2′B’+B’2′ UkĹ‚ad wagonĂłw: s+s Liczba miejsc siedzÄ…cych: 132 Masa sĹ‚uĹĽbowa: 69 t DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 44680 mm/22 300 mm[1] Szerokość: 2880 mm Wysokość: 3810 mm Liczba i moc silnikĂłw: 2 x 240 kW Moc ciÄ…gĹ‚a: 480 kW Typ silnikĂłw trakcyjnych: Deutz F12L 41 3F PrÄ™dkość konstrukcyjna: 130 km/h (C) Wikipedia [szynobus] DUEWAG Y-tog(C) Wikipedia Cytuj: Dane techniczne Producent DUEWAG Uerdingen, Niemcy Okres produkcji: 1965-1984 Rok dostawy: 2010 UkĹ‚ad osi: 1′A’+A’1′ UkĹ‚ad czĹ‚onĂłw: s+d+s Liczba miejsc siedzÄ…cych: 40 na czĹ‚on Liczba miejsc: 140 Masa sĹ‚uĹĽbowa: 25 t DĹ‚ugość caĹ‚kowita: 17525 mm Szerokość: 2880 mm Wysokość: 3810 mm Moc ciÄ…gĹ‚a: 360 KM PrÄ™dkość konstrukcyjna: 80 km/h Hamulec: pneumatyczny (C) Wikipedia [szynobus] Ganz-MAVAG SN61(C) Wikipedia (C) TransportSzynowy Cytuj: Dane techniczne Producent: Ganz-MĂVAG Okres produkcji: 1960 - 1975 Szerokość toru: 1435 mm UkĹ‚ad osi: B'2' Masa sĹ‚uĹĽbowa: 57,8 t DĹ‚ugość ze zderzakami: 24215 mm Szerokość: 2960 mm Wysokość: 4120 mm Ĺšrednica kół: 940 mm Typ silnika: Ganz-Jendrassik Liczba i moc silnikĂłw: 368 kW Rodzaj przekĹ‚adni: mechaniczna PrÄ™dkość konstrukcyjna: 108 km/h CaĹ‚kowita liczba miejsc: 111 Liczba miejsc siedzÄ…cych: 48+5 (C) Wikipedia, TransportSzynowy [szynobus wÄ…skotorowy] Faur MBxd2(C) Wikipedia Dane techniczneProducent: FAUR, Rumunia UkĹ‚ad osi: B'2' Masa sĹ‚uĹĽbowa: 24,4 t DĹ‚ugość ze zderzakami: 15920 mm Szerokość: 2400 mm Wysokość 3300 mm Ĺšrednica kół: 750 mm Typ silnika: D2516HMU Liczba i moc silnikĂłw: 141 kW Rodzaj przekĹ‚adni: hydrauliczna PrÄ™dkość konstrukcyjna: 60 lub 40 km/h* 60 km/h dla toru 1000 mm, 40 km/h dla toru 750 mm Liczba miejsc siedzÄ…cych: 39 Liczba miejsc: 60 [/quote] (C) Wikipedia [szynobus] English Electric EN80(C) Przegubowiec [opis w temacie o WKD] [ezt-metro] Metrovagonmash 81(C) Transportszynowy.pl [opis w temacie o metrze warszawskim] [ezt-metro] ALSTOM Metropolis 98(C) Transportszynowy.pl [opis w temacie o metrze warszawskim]
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
Ostatnio edytowany przez kulikowski Czw, 04.11.2010, 14:57, edytowano w sumie 61 razy
|
Pon, 13.09.2010, 15:16 |
|
|
Szakall69
Postów: 5892 Miejscowość: Kraków
Samochód: Audi A3 1.8 `98
|
Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
tym pierwszym , krakowski mialem przyjemnosc jezdzic jakis czas dalej to lata ale o takiej poze ze jade 2 razem spiete i jest w ch*j ciasno ogulnie spoko , ale jak kiedys baba zamknela sie w kiblu ( bo otwiera sie i zamyka automatycznie ) stwierdzilem ze do domu doniose nie wiem jak teraz ( ale pewnie sa juz rozklekotane ) ale na poczatku jezdzilo sie OK tylko siedzenia twarde wole star made in PKP
|
Pon, 13.09.2010, 17:03 |
|
|
Kobi
Moderator
Postów: 23638 Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
|
Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
EZT to także pociąg Pesy ale jakoś nie widzę jego zdjęć chociaż w temacie widnieje
_________________ Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.
|
Pon, 13.09.2010, 21:01 |
|
|
Zygfrydiusz
Postów: 855 Miejscowość: Kołobrzeg
Samochód: Accord CM2
|
Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
MAN-Duewag SA 110 - to są najlepsze szynobusy świata jak dla mnie . Już straciłem rachubę ile to już razy musiałem nimi podróżować ;d. Pesa SA136 - ostatnio była prezentacja w Porcie w ZKL. Podobno taki sam syf SA133. Jazda tym to kara za ciężkie grzechy
_________________ ... hontou?
|
Pon, 13.09.2010, 23:22 |
|
|
Kobi
Moderator
Postów: 23638 Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
|
Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
Syf bo ? Niedługo wyjdzie pierwszy pojazd o dość specyficznej nazwie "Elf" dla województwa śląskiego Projekty można zobaczyć na stronie PESY, powiem od siebie, że na żywo wygląda świetnie
_________________ Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.
|
Wto, 14.09.2010, 14:44 |
|
|
Szakall69
Postów: 5892 Miejscowość: Kraków
Samochód: Audi A3 1.8 `98
|
Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
Kobi , to podrzuc jakies fotki zza krzakow ogulnie co do szynobusow powiem tak - fajna sprawa , podrozuje sie calkim spoko ( zwlaszcza jak klima działa ) ale nie spelnia to swojej roli jesli puszcza takiego w godzinach szczytu i trzeba sie tłoczys zwlaszcza w tych małych poza tym co do PESA SA133 ktory lata z Krakowa do Balic na lotnisko pasuje wymienic klocki hamulcowe bo nie idzie wystac na peronie jak to hamuje ale to ogulna zmora pojazdow PKP
|
Wto, 14.09.2010, 17:30 |
|
|
kulikowski
Postów: 7519 Miejscowość: Warszawa
|
Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
na proĹ›bÄ™ Kobi'ego dodaĹ‚em zdjÄ™cia Acatusa i Bydgostii - z tymi dwoma modelami nie byĹ‚o tak prosto: obecnie naleĹĽÄ… do PKP InterCity i obsĹ‚ugujÄ… poĹ‚Ä…czenia TLK/IC/EC, chociaĹĽ poczÄ…tkowo naleĹĽaĹ‚y do PR, na staĹ‚e przypisane do linii Warszawa - ĹĂłdĹş, zmieniĹ‚y wĹ‚aĹ›ciciela wskutek reorganizacji Grupy PKP (BTW OIDP to Acatus i Bydgostia byĹ‚y kupione z dofinansowaniem ze Ĺ›rodkĂłw europejskich w ramach SPOT przez Przewozy Regionalne ciekawe czy nie doszĹ‚o do naruszenia warunkĂłw kontraktu, 5-letni okres karencji dla inwestycji infrastrukturalnych wspieranych ze Ĺ›rodkĂłw UE). MAN-Duewag SA110 - [z polskim oznaczeniem] to przykĹ‚ad, ĹĽe sprowadzanie uĹĽywek dotarĹ‚o nawet do kolei : w 2005 roku sprowadzono pojazdy wyprodukowane w 1966 r., zresztÄ… podobna sytuacja dotyczy VT627, VT628, MR/MRD, Y - sÄ… to nieco mĹ‚odsze (20-30-letnie) importowane pojazdy uĹĽywane. NiektĂłre z nich zachowaĹ‚y nawet oryginalne oznaczenia pochodzÄ…ce z zagranicznych kolei (VT627, VT628, MR/MRD, Y).
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Wto, 14.09.2010, 23:02 |
|
|
kulikowski
Postów: 7519 Miejscowość: Warszawa
|
Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus: PESA EN76 ELF
czteroczłonowy ezt dla woj. Śląskiego: InnoTrans: ELF zaprezentowany [prototyp EN76 (22WE) - przyp. kulikowski] 2010-09-21 13:39:13 (C) Rynek-Kolejowy Cytuj: PESA Bydgoszcz zaprezentowała swój nowy pojazd - ELF-a podczas tegorocznych targów InnoTrans w Berlinie. Pociąg został odsłonięty przez prezesa bydgoskiej spółki oraz marszałka województwa śląskiego - Bogusława Śmigielskiego.
Jak podaje producent, rodzina pojazdów ELF przeznaczona jest do obsługi rynku przewozów pasażerskich w ruchu aglomeracyjnym, regionalnym, międzyregionalnym oraz kwalifikowanym z uwzględnieniem specyfiki lokalnej infrastruktury kolejowej, wymagań przyszłych użytkowników oraz zapewnienia wysokiego komfortu dla pasażerów.
W wersji bazowej ELF poruszać się może z prędkością eksploatacyjną 160 km/h. Wybrane konfiguracje mogą być przystosowane do jazdy z prędkością 190 km/h lub 130 km/h dla wersji aglomeracyjnych. Pojazd przystosowany jest do bezstopniowej obsługi peronów o wysokości 550/760 mm npgs, gdyż spełnia wymagania specyfikacji TSI PRM. Nazwa „ELF” to skrót od electric low floor – elektryczny niskopodłogowy. W pociągu istnieje także możliwość zainstalowania dodatkowych stopni ruchomych, które mają umożliwić obsługę peronów o niższej wysokości.
Producent podaje, że pojazd można będzie konfigurować w układzie od trzech do ośmiu członów, przy czym, w zależności od przeznaczenia, poszczególne człony będą posiadały od jednej do trzech par drzwi na stronę. Sumując wszystkie możliwe konfiguracje, jak również biorąc pod uwagę m. in. rodzaj napędu, napięcie zasilania, ilość członów oraz liczbę drzwi na człon, uzyskać można około 100 różnych wersji pojazdów w obrębie jednej rodziny.
Rozpoczynając prace nad ELFEM, producent zakładał stworzenie pojazdu o wysokim wskaźniku niezawodności, spełniającego wymagania norm EN, PN oraz przepisów o interoperacyjności. – Rozwiązania techniczne zastosowane w ELFACH zakładają sprawność na poziomie 98-99% – informuje prezes PESY Bydgoszcz, Tomasz Zaboklicki. – Za nami są 32 mln km doświadczeń. Tyle nasze pojazdy przejechały w Polsce i na świecie – podkreśla.
Jako jedyny polski pojazd ELF spełnia wymogi normy PN EN 15227, odnoszącej się do odporności zderzeniowej. Chodzi tutaj o cztery scenariusze zderzeniowe: zderzenie dwóch analogicznych pojazdów (masa 185 t) przy prędkości 36 km/h, zderzenie pojazdu ze standardowym wagonem towarowym (80 t) przy prędkości 36 km/h, zderzenie pojazdu o masie 185 t z cysterną (naczepą) o masie 15 t przy prędkości 110 km/h oraz zderzenie pojazdu o masie 185 t z małą przeszkodą (np. samochód, zwierzę).
– Naszymi pojazdami zainteresowane są koleje niemieckie i włoskie. Zostaliśmy dopuszczeni do rynku niemieckiego. Będziemy tam startować w przetargach – mówi prezes Zaboklicki. PESA posiada spore doświadczenie, jeśli chodzi o rynek włoski – producent od kilku lat dostarcza tam swoje spalinowe zespoły trakcyjne Atribo. Firma z Bydgoszczy produkowała także dla litewskich i ukraińskich podmiotów. Wkrótce PESA rozpocznie realizację kontraktu dla węgierskiego Segedynu. Miasto kupiło od polskiej firmy 9 tramwajów.
Projekt rodziny tych pojazdów realizuje zespół 110 inżynierów PESY, a także pracownicy naukowi polskich uczelni technicznych oraz zespoły inżynierskie poddostawców takich firm, jak Ingeteam, Knorr Bremse, Faiveley, Hubner, Dellner i Schaku. (źródło: mg, Rynek Kolejowy, 21 września 2010) (C) Rynek-Kolejowy.pl [Dodano 2010-09-26 01:51:] ELF - c.d.(C) Rynek-Kolejowy.pl
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
Ostatnio edytowany przez kulikowski Nie, 17.10.2010, 1:58, edytowano w sumie 4 razy
|
Pią, 24.09.2010, 14:12 |
|
|
Kobi
Moderator
Postów: 23638 Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
|
Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
Szkoda, że tak mało ujęć z zewnątrz tego składu. Ja mogę zdradzić tylko tyle, że buduje się właśnie drugi "ELF" EDIT: Więcej zdjęć http://www.rynek-kolejowy.pl/index.php? ... acje&n=150
_________________ Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.
|
Pią, 24.09.2010, 22:08 |
|
|
Krzychu007
Postów: 988
|
Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
Cieszy fakt, że chociaż polska myśl techniczna kolejowa się rozwija. Elf wygląda świetnie, ale według mnie szyba w kabinie maszynisty jest zdecydowanie za mała(wydaje się, że maszynista ma bardzo małe pole widzenia) a "słupki" zdecydowanie za grube(pewnie chodzi o tę normę zderzeniową)
_________________ 0.o
|
Sob, 25.09.2010, 11:20 |
|
|
Kobi
Moderator
Postów: 23638 Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
|
Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
Krzychu007 napisał(a): Cieszy fakt, ĹĽe chociaĹĽ polska myĹ›l techniczna kolejowa siÄ™ rozwija. Elf wyglÄ…da Ĺ›wietnie, ale wedĹ‚ug mnie szyba w kabinie maszynisty jest zdecydowanie za maĹ‚a(wydaje siÄ™, ĹĽe maszynista ma bardzo maĹ‚e pole widzenia) a "sĹ‚upki" zdecydowanie za grube(pewnie chodzi o tÄ™ normÄ™ zderzeniowÄ…) CzytaĹ‚em juĹĽ gdzieĹ› takie "zarzuty" Zapewniam, ĹĽe widoczność jest taka sama jak w podobnych produktach konkurencyjnych marek. Ponadto "Elf" jest w peĹ‚ni multimedialny i maszynista ma podglÄ…d z kamer na monitorach z tego co dzieje siÄ™ z boku skĹ‚adu.
_________________ Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.
|
Sob, 25.09.2010, 12:55 |
|
|
kulikowski
Postów: 7519 Miejscowość: Warszawa
|
Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus: NEWAG 221M
zaktualizowałem o nowe zdjęcia. a teraz coś od rodzimej konkurencji (BTW funkcjonuje na razie tylko oznaczenie fabryczne szt-a): InnoTrans: 221M Newagu na targach w Berlinie [prototyp 20WE] (C) fot. Rynek-Kolejowy Cytuj: 221M - trójczłonowy spalinowy zespół trakcyjny produkowany przez Newag z Nowego Sącza[1]. Pierwszy egzemplarz wyjechał na tory we wrześniu 2010[2]. Pisaliśmy już o premierze ELFa bydgoskiej PESY na targach InnoTrans w Berlinie. Krajowy konkurent tej spółki, Newag Nowy Sącz, również ma się czym pochwalić podczas tej imprezy. Nowosądecki producent zaprezentował swój spalinowy zespół trakcyjny 221M wyprodukowany dla województwa pomorskiego.Poza Pomorzem, pojazdy Newagu pojadą także na Opolszczyznę. Producent zwyciężył ostatnio w przetargu na dwa spalinowe zespoły trakcyjne rozpisanym przez województwo opolskie. Newag dostarczy tam dwuczłonowe 220M. W poniedziałek planowane jest podpisanie umowy w tej sprawie. Newag skupia się także na produkcji i modernizacji lokomotyw spalinowych. W najbliższym czasie tarnowski Koltar zakupi najprawdopodobniej lokomotywę 6Dg. Jest także szansa na pozyskanie przez PKP LHS kolejnych zmodernizowanych SM48 - 15D (przewoźnik eksploatuje już jedną sztukę). Producent spore nadzieje wiąże także z przetargiem na zakup taboru dla II linii metra w Warszawie. W tej procedurze wystartował w konsorcjum z Siemensem. W razie wygranej, większa część zamówienia byłaby realizowana w Nowym Sączu. Więcej zdjęć 221M(źródło: mg, Rynek Kolejowy, 22 września 2010) (C) Rynek-Kolejowy.pl, Wikipedia
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
Ostatnio edytowany przez kulikowski Nie, 17.10.2010, 1:59, edytowano w sumie 2 razy
|
Nie, 26.09.2010, 0:47 |
|
|
Osiek
Moderator
Postów: 4079 Miejscowość: WROCŁAW
Samochód: VOLVO
|
Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
Dwa przykłady ode mnie Na linii z Wrocławia Głównego do Drezna śmiga takie coś: nie znam się za bardzo na oznaczeniach, ale ponoć to VT642 Desiro Classic produkcji niemieckiej. zaś na trasie do Trzebnicy jeźdżą Pesy źródło: google
_________________ >>>
|
Nie, 26.09.2010, 16:55 |
|
|
kulikowski
Postów: 7519 Miejscowość: Warszawa
|
Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
Myślą przewodnią tematu była prezentacja pojazdów polskich przewoźników. Co do pierwszego od Oska - to DB Regio jest partnerem Dolnośląskiego PR w przewozach międzynarodowych. Z moich okolic to głównie EN57 KM (d. Mazowieckie PR) i SKM, EW 60 KM, 14WE i 19WE SKM, VT627 i VT628 KM, EN94 i EN95 WKD, ED74 PKP-IC. [mały załącznik do postu Oska:] Siemens VT642 Desiro Classic(C) TransportSzynowy Cytuj: Desiro Classic to nowoczesne, dwuczłonowe, spalinowe zespoły trakcyjne wykorzystywane do obsługi połączeń regionalnych. Przystosowane są do jazdy z maksymalną prędkością 120km/h po torze o szerokości 1435mm.
Jednostka napędzana jest dwoma równolegle pracującymi silnikami wysokoprężnymi marki MTU. Silniki znajdują się w częściach w wysokopodłogowych pomiędzy wózkami napędowymi, a drzwiami wejściowymi. Każdy z silników ma moc 275 kW, co daje łączną moc pojazdu wynoszącą 550kW (742,5 KM). Moment obrotowy z silników jest przenoszony na zestawy kołowe poprzez przekładnie hydrodynamiczne VOITH, wały pędne Kardana i przekładnie osiowe.
Pojazd wyposażony jest w pneumatyczne zawieszenie wózków wspomagane tłumikami hydraulicznymi. Wózki skrajne są napędowe i wyposażone są w dwa magnetyczne hamulce szynowe każdy. Wózek środkowy jest toczny i pełni funkcję łączeniową członów. Osłonę międzyczłonową zapewnia przegub harmonijkowy.
Wnętrze pojazdu jest w pełni klimatyzowane. Agregaty klimatyzacyjne znajdują się na dachach członów. Pojazd posiada obniżoną podłogę na powierzchni 60%. W jednym z członów znajduje się toaleta z obiegiem zamkniętym.
Na końcu jednego z członów tuż za kabiną maszynisty znajduje się przedział pierwszej klasy.
Kabina maszynisty odzielona jest od przedziału pasażerskiego ścianą ze szklanymi drzwiami.
Drzwi w Desiro sterowane są automatycznie poprzez napędy elektryczne i przystosowane są do indywidualnego otwierania przez pasażerów. Zamknięcie drzwi następuje po określonym czasie i jest poprzedzone modulowanym sygnałem dźwiękowym.
Pojazd wyposażony jest w zewnętrzne i wewnętrzne elektroniczne tablice informacyjne oraz system nagłośnienia. Pasażerowie informowani są głosowo o najbliższych przystankach. Na wyświetlaczach podczas jazdy wyświetlane są między innymi nazwy kolejnych stacji / przystanków oraz data i godzina. Dodatkowo maszynista w każdej chwili może podać dodatkowy komunikat za pośrednictwem mikrofonu, który znajduje się na pulpicie w jego kabinie.
Omawiane jednostki przystosowane są do jazdy ukrotnionej dzięki automatycznym sprzęgom typu Sharfenberga, które zapewniają jednocześnie połączenie mechaniczne, pneumatyczne i elektryczne pojazdów.
Dane techniczne: Producent: SIEMENS Transportation Systems, Niemcy Typ: Desiro Classic Lata produkcji: od 1999 Rodzaj: spalinowy zespół trakcyjny (DMU-szynobus) Układ osi: B' + 2' + B' Szerokość toru: 1435 mm Ilość członów: 2 Liczba silników spalinowych: 2 Marka i typ silników spalinowych: MTU - 6R 183 TD 13 H Przekładnie napędowe: VOITH hydrodynamiczne Moc znamionowa: 2 x 275 kW Zbiorniki paliwa: 2 x 750 litrów Ilość kabin: 2 Prędkość maksymalna: 120 km/h Masa własna: 68 t Masa całkowita: 88 t Liczba miejsc siedzących: 123 Niska podłoga: tak - 60% w środkowej części Drzwi pasażerskie: odskoczno przesuwne z otwieraniem indywidualnym Klimatyzacja: tak - kabiny i przestrzeń pasażerska Jazda ukrotniona: tak - sprzęgi samoczynne (C) TransortSzynowy inny przykład szynobusu zagranicznego przewoźnika wjeżdżającego do Polski - [szt] Bombardier-Stadler-ADTranz GTW 2/6 na linii UBB do Świnoujścia: (C) TransportSzynowy.pl (C) En.Wikipedia Cytuj: Dane techniczne: Producent: Bombardier, STADLER, ADtranz Rodzaj: spalinowy zespół trakcyjny Układ osi: 2' Bo 2' Szerokość toru: 1435 mm Wysokość: 3850 mm Długość: 38660 mm Średnica kół napędnych / tocznych: 860 mm / 680 mm Szerokość: 3000 mm Prędkość maksymalna: 120 km/h Liczba miejsc siedzących: 126 Liczba miejsc stojących: 91 Niska podłoga: około 70% Drzwi pasażerskie: odskoczno przesuwne z otwieraniem indywidualnym (C) TransportSzynowy.pl, En.Wikipedia
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
Ostatnio edytowany przez kulikowski Nie, 17.10.2010, 14:17, edytowano w sumie 3 razy
|
Nie, 26.09.2010, 21:06 |
|
|
Kobi
Moderator
Postów: 23638 Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
|
Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
_________________ Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.
|
Pią, 01.10.2010, 11:41 |
|
|
kulikowski
Postów: 7519 Miejscowość: Warszawa
|
Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
Stadler wycofaĹ‚ zwyciÄ™skÄ… ofertÄ™ : Rynek Kolejowy napisał(a): Stadler nie podpisze umowy z Kolejami Mazowieckimi na 16 ezetĂłw Data dodania: 2010-12-03 15:17:08 Szwajcarski Stadler nie podpisze z Kolejami Mazowieckimi umowy na dostawÄ™ 16 elektrycznych zespoĹ‚Ăłw trakcyjnych. "Firma Stadler jest znana w branĹĽy kolejowej z terminowej realizacji dostaw swoich pojazdĂłw. Dlatego teĹĽ firma nie podpisuje umĂłw ani teĹĽ nie podejmuje zobowiÄ…zaĹ„, z ktĂłrych nie jest w stanie siÄ™ wywiÄ…zać" - czytamy w oĹ›wiadczeniu firmy.
"W przypadku przetargu na dostawę 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych, zorganizowanego przez Koleje Mazowieckie, termin podpisania umowy został opóźniony tak znacząco, że Stadler nie jest w stanie podpisać umowy i dotrzymać terminów dostaw wymaganych przez zamawiającego. Stadler bardzo żałuje, że nie może dostarczyć pociągów dla swojego klienta w Polsce na obowiązujących warunkach, jednakże dobre imię firmy w tym przypadku jest najważniejsze" - napisano w oświadczeniu Stadlera.
"Firma Stadler będzie nadal uczestniczyć w przetargach na dostawę taboru kolejowego organizowanych w Polsce oraz będzie bardzo zadowolona mogąc w przyszłości dostarczać polskim pasażerom kolejne nowoczesne, energooszczędne pociągi produkowane w naszym zakładzie w Siedlcach" - zaznaczył producent.
12 stycznia 2010 roku Koleje Mazowieckie zadecydowały, że najkorzystniejszą ofertę w przetargu na pozyskanie 16 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych złożył Stadler. Następnego dnia jednak przetarg unieważniono. Jako powód podano informację, że oferta cenowa zwycięskiej firmy przekracza środki, jakie KM przeznaczyły na zakup pociągów. Jak podały wówczas Koleje Mazowieckie, oferta Stadlera opiewała na kwotę około 93 mln euro brutto (76,6 mln euro netto), natomiast zamawiający na zakup ezetów, przeznaczył około 80 mln euro brutto (326 mln 800 tys. zł brutto). W tej sytuacji Stadler złożył odwołanie od decyzji Kolei Mazowieckich. 2 marca 2010 r. zostało ono uznane przez Krajową Izbę Odwoławczą. Zgodnie z wyrokiem KIO, Koleje Mazowieckie nie miały podstaw prawnych, aby unieważnić przetarg. Swoją decyzją Krajowa Izba Odwoławcza otworzyła drogę do natychmiastowego podpisania umowy z producentem.
(źródło: mg, Rynek Kolejowy/Stadler, 3 grudnia 2010) (C) Rynek-kolejowy.pl teraz nadzieja w PESIE, trzymam kciuki, żeby nie przeciążyła się kontrakami ... http://www.rynek-kolejowy.pl/20371/PESA_dostarczy_16_ezetow_Kolejom_Mazowieckim.htm
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
Ostatnio edytowany przez kulikowski, Sob, 18.12.2010, 1:26, edytowano w sumie 1 raz
|
Pią, 17.12.2010, 14:58 |
|
|
Kobi
Moderator
Postów: 23638 Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
|
Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
Pesa już teraz ma wiele napiętych kontraktów, ale jeśli przejmie to zamówienie to należy się tylko cieszyć i regularnie czytać naklejkę na jednych z drzwi firmy ... "Rzeczy niemożliwe wykonuje od zaraz, cuda trochę mi zajmują"
_________________ Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.
|
Pią, 17.12.2010, 20:49 |
|
|
Kobi
Moderator
Postów: 23638 Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
|
Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
Najnowsze dziecko PESY - EN77 czyli Acatus II dla województwa Małopolskiego http://www.rynek-kolejowy.pl/21282/Acat ... polsce.htmP.S Przedstawiciele PESY podpisali dzisiaj w końcu umowę z Kolejami Mazowieckimi na 16 składów typu EN76 czyli popularnych Elfów
_________________ Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.
|
Czw, 20.01.2011, 23:19 |
|
|
kulikowski
Postów: 7519 Miejscowość: Warszawa
|
Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
2011 PESA EN77 Acatus II(C) fot. Michał Bis / Rynek-Kolejowy.pl (C) Skyscrapercity.com Cytuj: EN77 (typ 32WE, nazwa handlowa Acatus II) – niskopodłogowy elektryczny zespół trakcyjny zamówiony przez województwo małopolskie do obsługi regionalnych przewozów kolejowych. W materiałach reklamowych producent zapewnia że 32WE to "elektryczny zespół trakcyjny do obsługi rynku przewozów pasażerskich w ruchu aglomeracyjnym, regionalnym, międzyregionalnym i kwalifikowanym". Pociąg ten jest uboższą wersją pojazdów z rodziny ELF. W śród różnic technicznych znajdujemy brak spełniania norm zderzeniowych, brak bloków czyszczących powierzchnie toczne, smarowanie obrzeży jest zredukowane tylko do zewnętrznych osi wózka napędowego (w ELFie obie). Skład również nie jest jednoprzestrzenny. Pierwsze 2 pociągi tego typu zostały dostarczone do Krakowa i ruszyły w pierwszy kurs w barwach przewozów regionalnych 28 stycznia 2011. Dwa pierwsze pociągi odjechały na trasy do Tarnowa i Krynicy przez Nowy Sącz. Acatus II dla Małopolski - fotorelacja 2011-01-30 15:34:36 Dwa nowoczesne, komfortowe pociągi elektryczne kupione przez samorząd Województwa Małopolskiego wyjechały 28 stycznia w pierwszą podróż z Krakowa do Tarnowa i Krynicy. Pociągi marszałkowi Markowi Sowie przekazał, w imieniu producenta - bydgoskiej firmy PESA, członek zarządu przedsiębiorstwa Jerzy Berg. – Cieszę się, że Małopolanie będą bardziej komfortowo podróżować po Małopolsce – podkreślił marszałek. – Po pierwszej jeździe stwierdzam, że EN77 bardzo hałasują, szczególnie na zewnątrz. Czas otwarcia drzwi jest długi co będzie miało swój wpływ na szybką wymianę pasażerów na mniejszych stacjach. Zauważyłem także mniejsze niedociągnięcia np. już urwane drzwi od WC w EN77-002 i ciężko działające otwierające się drzwi do przedziałów. Pojazdy zostały wyposażone w dodatkowy fotel dla pomocnika maszynisty, który zgodnie z przepisami Polskimi pozwoli na jazdę z maksymalną prędkością konstrukcyjną 160km/h. W pierwszym dniu planowych kursów EN77 dwa pojazdy skierowane zostały na trasę Kraków-Tarnów (002) i Oświęcim-Wieliczka (001) – pisze nasz czytelnik Michał Bis. Film z EN77-001 na terenie zakładów PESA w Bydgoszczy(C) Youtube.com Materiał reklamowy o 32WE na stronie producenta(C) PESA Dane techniczne Producent: PESA Bydgoszcz / ZNTK Mińsk Mazowiecki, Polska Okres produkcji: od 2011 Napięcie zasilania: 3000 V DC (prąd stały) Szerokość toru: 1435 mm Liczba członów: 4 Układ osi: Bo'2'2'2'Bo' Układ członów: s+d+d+s Liczba miejsc siedzących: 180 Liczba miejsc ogółem: 350 Długość całkowita: 75 250 mm Szerokość: 2 880 mm Wysokość: 4 280 mm Liczba i moc silników: 4x500 kW Typ silników trakcyjnych: asynchroniczne Moc ciągła: 2000 kW Przyspieszenie rozruchu: 1 m/s² Prędkość konstrukcyjna: 160 km/h (C) Rynek-Kolejowy.pl Skyscrapercity.com Wikipedia Youtube.com PESA
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Pon, 31.01.2011, 0:59 |
|
|
kulikowski
Postów: 7519 Miejscowość: Warszawa
|
Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
[szynobus-szt] 1981 Düwag SN83 Sigma (ex. DH) (C) Kolejowo.rail.pl (C) Mapa.nocowanie.pl (C) Photoblog.pl Testy używanego spalinowego zespołu trakcyjnego sprowadzonych z Holandii (planowany zakup). (C) Kolejowo.rail.pl Mapa.nocowanie.pl Photoblog.pl
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Czw, 10.02.2011, 2:48 |
|
|
Kto jest online |
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
|
| |