(Busbahn) Spurbus z Essen, O-Bahn Adelaida
Metro-autobusy
Essen.....
"W Występują one w trzech miejscach, . Jeden znajduje się na Fulerumerstrasse, natomiast drugi na... środkowym pasie A40. Przy czym nie są to typowe pasy autobusowe składające się z wydzielonej części jezdni. Chodzi tu o tgz autobus torowy z prowadnicami bocznymi. Pasy te stanowią swego rodzaju rynnę, gdzie wybetonowano pas na którym poruszają się koła, pomiędzy nimi znajduje się pas zieleni, natomiast na bocznych krawędziach są krawężniki służące do utrzymania pojazdu na pasie. Oczywiście na taki pas nie można wypuścić zwykłego autobusu. Należy go wcześniej wyposażyć w boczne rolki, które na przedniej osi znajdują się z przodu koła i służą do nakierowana zestawu na właściwą drogę, natomiast w przypadku drugiej i trzeciej osi rolki znajdują się z tyłu zestawu kołowego i służą utrzymaniu prostego toru jazdy. W spotykanych publikacjach jest zawsze mowa, iż to rolki utrzymują właściwy tor jazdy i kierowca może spokojnie puścić kierownicę, jednak brak śladów po rolkach na betonowych prowadnicach jest co najmniej zastanawiający. Co do samych pasów. W przypadku Fulerumerstrasse pas jest usytuowany z boku jezdni, zupełnie jak torowisko tramwajowe. Stało się tak dlatego, że powstał on na miejscu zlikwidowanego torowiska tramwajowego. Biorąc pod uwagę jego stan techniczny (wiele poprzecznych nierówności), jak również natężenie ruchu na ulicy można spokojnie stwierdzić, iż jest on tam zbędny i powstał bardziej dla uciszenia głosów niezadowolenia z likwidacji tramwaju. Zupełnie inaczej jest w przypadku pasa znajdującego się na środkowej części autostrady A40. Zaczyna się on bezkolizyjnym zjazdem z Steelerstrasse, a kończy również bezkolizyjną rampą na Krayerstrasse, w dzielnicy Kray. Na odcinku tym znajdują się 4 przystanki, kursują tam autobusy linii 146, oraz 147. Autobusy osiągają tam prędkość do 80 km/h, co nieraz wprawia z zdenerwowanie kierowców samochodów osobowych, którzy nieraz jadą równo z autobusem, o ile autobus po prostu nie jest szybszy. Tyle było warte wierzenie w utopię miejskiej autostrady bez korków...."
(C)Ryszard Piech „Ciasto do gĂłry nogami”, czyli Essen kontra Katowice.
http://www.infobus.com.pl/blog.php?id=158
i zdjęcia
..
Adelaide O-Bahn (Australia)
jest najszybszym i najdłuższym na świecie (12 km) torem autobusowym. Tor O-Bahn został otwarty w Adelajdzie w 1986, cena całego projektu wyniosła 98.000.000 dolarów australijskich. Tor zaczyna się w centrum miasta i biegnie do dzielnicy Tea Tree Gully, gdzie kończy się przy hipermarkecie Tea Tree Plaza. Cała podróż, włączając część przejechaną po normalnych ulicach Adelajdy, zajmuje około 20 minut.
Zasada działania O-Bahnu jest bardzo prosta, sama konstrukcja składa się ze specjalnie zbudowanego, betonowego toru, niewiele szerszego od autobusu. Specjalnie zmodyfikowane autobusy mają zamontowane dodatkowe kółeczko prowadzące które jest podłączone do przedniej osi. Po wjeździe na tor, autobus sterowany jest automatycznie, a kierowca zmienia jedynie prędkość pojazdu. Modyfikacja autobusu jest na tyle drobna, że pojazdy przystosowane do jazdy po O-Bahn poruszają się także normalnie na zwykłych drogach. Tak zmodyfikowane autobusy mogą jeździć po torze O-Bahnu z prędkością ponad 100 km/h. W obecnej postaci system jest zdolny do przetransportowania 18.000 osób na godzinę w każdą stronę.
(C)http://pl.wikipedia.org
inne miejscowości (??)
Mannheim
tutaj chyba też Essen, technologia jednak jak powyżej -zwykłe tory tramwajowe
O-Bahn miejscowość niezydentyfikowana
(C)]http://www.lars-p.de,
http://content.answers.com,
http://www.livingtravel.com,
http://www.ilexikon.com/,
http://www.przegubowiec.com