Switch to full style
Wszelkie samochody, których produkcja już się zakończyła, a swoją popularnością bądź wiekiem, nie podchodzą pod Young & Oldtimery
Wyślij odpowiedź

Skoda Favorit :)

Wto, 27.03.2007, 18:21

Image
Image
Image
Image
Image

Krótka historia modelu i parę pierdół :

Seryjną produkcje Škody Favorit rozpoczęto w 1988 roku równolegle z modelami Škoda 120 i Škoda130. Dopiero w 1990 roku zaprzestano produkcji samochodów z silnikiem umieszczonym z tyłu. Nadwozie podstawowego modelu było dwubryłowe pięciodrzwiowe typu hatchback , ale produkowano modele w wersji nadwozia kombi (pod nazwą Forman
0, i pick-up . Wykonywano bądź jako prototypy bądź w krótkich seriach dość śmiałe projekty nadwozia np. sedan oraz odważny prototyp w wersji trzy drzwiowej typu hatchback (. Favorit posiadała nadwozie o stosunkowo dużej powierzchni oszklonej (ok. 2,373m2), a horyzontalny kąt widzenia z miejsca kierowcy wynosi 249°. Aerodynamika pojazdu na ówczesna czasy była na przyzwoitym poziomie (Cx = 0,36). W początkowych okresach nadwozie malowanie i zabezpieczane było na tych samych liniach technologicznych co Škoda 105/120/130. Ze względu na ograniczanie kosztów związanych z opracowaniem nowej generacji silnika zmodernizowano silnik stosowany w modelach Škoda 130 oznaczony został Š781.136. Modernizacja polegała na dostosowaniu silnika do nowych przepisów dotyczących czystości spalin do zasilania benzyną bezołowiową. Nie byłą to konstrukcja nowoczesna ale nawet na ówczesne czasy odznaczała się dużą niezawodnością i trwałością. Zastosowano trzypunktowe mocowanie silnika na elastycznych poduszkach tłumiących drgania. Zastosowano dwugardzielowy gaźnik Pierburg 2E3 a od 1989 roku licencyjne wydanie Jikov 28-30LEKR. Posiada on automatycznie sterowane urządzenie rozruchowe z elektrycznym podgrzewaczem, podobnie jak okolice dyszy i biegu jałowego. W obudowie filtru powietrza zastosowano termostat który w pierwszej fazie zapewnia podawanie ciepłego powietrza spod kolektora wydechowego. W celu zwiększenia trwałości i niezawodności zastosowano bezstykowy układ zapłonowy z regulacją podciśnieniową. Zastosowano bardziej efektywny układ chłodzenia oraz elektrycznie sterowany wentylator chłodnicy. Pojazdy wyposażono w 5-biegową skrzynię przekładniową połączoną z silnikiem za pomocą sprzęgła z bezazbestowymi okładzinami i centralną sprężyną dociskową. Moment obrotowy przenoszony jest przez mechanizm różnicowy na półosie o różnej długości oraz na przeguby równobieżne, a następnie na koła. W zawieszeniu przednim wprowadzono kolumny MacPhersona z tłoczonymi z blachy trójkątnymi wahaczami, Jako element resorujący zastosowano sprężyny z umieszczonymi wewnątrz amortyzatorami. W zawieszeniu tylnym zastosowano wahacze wleczone połączone belką skrętną oraz amortyzatory i sprężyny. Układ kierowniczy wyposażono w bezpieczną dwuczęściową kolumnę która w przypadku zderzenia zgina się w przegubach. Pojazd wyposażono także w dwuobwodowy układ hamulcowy typu diagonalnego z wspomaganiem podciśnieniowym, z przodu zastosowano hamulce tarczowe a z tyłu bębnowe z korektorem hamowania oraz hamulec postojowy działający na koła tylnie.

Ostatecznie w z podpisaniem umowy z koncernem Volkswagen w 1994 roku zrezygnowano całkowicie z produkcji modelu Favorit na rzecz powstania nowego wprowadzonego do produkcji modelu o nazwie Felicia.

8) Favoritka jaka jest każdy widzi. Sam kiedyś użytkowałem taki sprzęt i naprawdę byłem zadowolony :) Pozdrawiam

Wto, 27.03.2007, 18:42

Nie podobała mi się i nie podoba ta skoda. Jakaś dziwna. Wolałbym Rapida albo Felcje. Ale to z innej beczki. :wink:

Wto, 27.03.2007, 18:48

Akurat felicja zawiele się nie różni od favoritki. Pozaokrąglali ją i parę i zmienili parę pierdół. Spójrz silnik ten sam tylko ze na wtrysku zamiast na gaźniku. Dolna część deski rozdzielczej w felicji jest taka sama jak w favoricie --> to tylko kilka wymienionych pirdółek :wink:

Wto, 27.03.2007, 18:56

Mój dziadek ma wersję kombii czyli Forman.(1.3 58 koni wersja LX czyli całkiem neizła). Mimo ze ma 13 lat już (nówka z salonu) i niczym nie imponuje to uwielbiam to auto jakoś. Wszystko mi się w niej podoba. Njlepsza rzecz to niezawodny silnik. Czy zima czy lato zapala od strzała.

Wto, 27.03.2007, 20:17

stanko007 napisał(a):Njlepsza rzecz to niezawodny silnik. Czy zima czy lato zapala od strzaĹ‚a.


moze i silnik jest ok, ale ojciec mojego znajomego wzial sobie taka kiedys prosto z salonu i po kilku dniach okazalo sie ze przy kazdym skrecie w lewo wlaczal sie klakson... kupa smiechu z tym byla zawsze kiedy pod szkole podjezdzal... A autko jak autko, docenic trzeba ze czechow bylo stac na zrobienie takiego samochodu calkiem samodzielnie...

Wto, 27.03.2007, 20:26

Jak mógł się wlączac klakson jak wlącza się go naciskając ku kierownicy panel kierunkowskazów i świateł długich :roll: Jakiegoś felera miał, nie dam nic na to auto powiedzieć.

Wto, 27.03.2007, 20:26

estachos napisał(a):docenic trzeba ze czechow bylo stac na zrobienie takiego samochodu


Masz rację gdyż w porównaniu z poldkiem którego miałem w ilości 2 sztuk favoritka wypada naprawdę dużo lepiej. Bardzo ciężko jest spotkać poldka z roku przykładowo 91r gdyż został wyeksploatowany lub dogniwa w pokrzywach a favoritki z tego samego okresu jeszcze śmigają.

Wto, 27.03.2007, 20:43

Kocurr napisał(a):
estachos napisał(a):docenic trzeba ze czechow bylo stac na zrobienie takiego samochodu


Masz rację gdyż w porównaniu z poldkiem którego miałem w ilości 2 sztuk favoritka wypada naprawdę dużo lepiej. Bardzo ciężko jest spotkać poldka z roku przykładowo 91r gdyż został wyeksploatowany lub dogniwa w pokrzywach a favoritki z tego samego okresu jeszcze śmigają.

Tu można polemizować. :wink:

Wto, 27.03.2007, 21:53

favoritki z tego samego okresu jeszcze śmigają.

myślałem 2 lata temu nad kupnem takiej po 2 miesiacach pracy:). Bardzo ciezko jest znalezc nieskorodowany egzemplarz ( szczegolnie przednia czesc nadwozia - rozporki samorobki to nie rzadkosc) Silnik może i chodzi ale przy takiej ilosci rudej po prostu strach kupowac.
I zeby nie bylo - nie oglądałem jednej tylko kilkanascie

Wto, 27.03.2007, 22:24

W rodzinie była kiedyś takowa ;]. Podobno rozryczałem się jak rodzice sprzedali ( miałem moze 5 lat :P ?)... Favoritki miały jednak pewna powazną wadę, a mianowicie problemy z hamulcami... ojciec przez to przemknął w Lublinie przez skrzyzowanie na czerwonym... szczęście, ze było pusto inaczej bym tu pewnie nie pisał dziś...

Wto, 27.03.2007, 23:08

Jakiegoś felera miał, nie dam nic na to auto powiedzieć.


tu nie chodzi o mowienie czegos na to auto, jasne ze mial jakas wade ale dlugo sobie z nia mechanicy nie mogli poradzic, a oprocz tego, ze wtedy auto robilo jakies tam wrazenie to jeszcze slychac je bylo z daleka... :D :D :D

Wto, 27.03.2007, 23:24

Kocurr napisał(a):SpĂłjrz silnik ten sam tylko ze na wtrysku zamiast na gaĹşniku.

ten silnik to non stop modernizowany silnik 1.05 litra ze skody 105, żywot zakonczył jako 1.4 MPi 68KM w Fabii na początku :D

Favorytka

Sob, 31.03.2007, 21:01

KaĹĽdy zna tÄ… Skode
Całkiem niezawodna choć rapotry niezawodności niemieckiego Tuv twierdzą inaczej :wink:

Sob, 31.03.2007, 21:37

Całkiem niezawodna choć rapotry niezawodności niemieckiego Tuv twierdzą inaczej

BULLSHIT !! :twisted:

Favoritka to porządny wóz, który można już za malutkie pieniążki dostać w bardzo dobrym stanie nawet. :>

Sob, 31.03.2007, 22:09

MaddDogg napisał(a):Favoritka to porzÄ…dny wĂłz, ktĂłry moĹĽna juĹĽ za malutkie pieniÄ…ĹĽki dostać w bardzo dobrym stanie nawet.

Przyszedł mi do głowy pewien uroczy cytat z "Nic śmiesznego":
"A pokaż no go to palcem bo chcę uwierzyc że śnię!"
Za malutkie pieniÄ…ĹĽki to moĹĽesz dostac FavoritkÄ™ podziurawionÄ… rdzÄ… jak stare wiadro. 90% tych samochodĂłw wymaga remontu blach.

Nie, 01.04.2007, 11:50

Za malutkie pieniÄ…ĹĽki to moĹĽesz dostac FavoritkÄ™ podziurawionÄ… rdzÄ… jak stare wiadro. 90% tych samochodĂłw wymaga remontu blach.


Puknij sie pan !! Umnie w okolicy jeździ sporo favoritek o które dbają dziadki ze jeżdzą nimi tylko do kościoła. Jak od jednego kiedyś mój kumpel kupował auto to blacharka była lepsza niż w golfie III mojego kuzyna. Wadą favoritek jest ich słaba blacha ale jednak bez przesady ..

Nie, 01.04.2007, 11:57

Kocurr napisał(a):Puknij sie pan !!

nie puknÄ™ siÄ™ 8)
chciałem ją kupic ok 2 lata temu, oglądałem sporo samochodów, nasłuchałem się o niej sporo (i dobrego i złego) i mniej więcej kojarzę jak sytuacja blach w Favoritce wygląda.

Nie, 01.04.2007, 14:54

Pamietam jak jeszcze pare lat temu (przed wejsciem do UE - nie bylo mozliwosci kupienia fajnego auta za niska cene) byla mozliwosc zeby nasza rodzina kupila Favorita - bylby to straszny blad, ale do samochodu nic nie mam. Swego czasu podobal mi sie

Pon, 02.04.2007, 0:07

Pierwsza Skoda z prawdziwego zdarzenia, przełomowa, dużo lepsza od modeli tylnosilnikowych! Konstrukcyjnie nawiązuje nieco do Renault 14.

Śro, 04.04.2007, 18:33

Wolałbym taką Favoritkę bardziej niż Ładę Samare poza tym czytałem, że w salonie jest możliwość oryginalnych części do Favoritki
Wyślij odpowiedź