Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne https://www.samochodyswiata.pl/ |
|
[Elektrowozy] 1980-1990 Skoda 69E 363 (ES 499.1) https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=23&t=44029 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | kulikowski [ Śro, 13.03.2024, 19:39 ] |
Temat postu: | [Elektrowozy] 1980-1990 Skoda 69E 363 (ES 499.1) |
Skoda-Club.net Wikipedia.org Flickr.com TWB PhotoTrans.eu Wgk.cal.pl Pinterest.com Cytuj: Škoda 69E (seria 363 ČD, seria ES 499.1 ČSD) to typ normalnotorowych dwusystemowych lokomotyw elektrycznych wyprodukowanych w latach 1984–1990 przez zakłady Škoda w Pilźnie w Czechosłowacji. Jest to najliczniejsza seria lokomotyw dwusystemowych (na prąd przemienny 25 kV/50 Hz i stały 3 kV) w Czechach. Konstrukcja Zbyt mała liczba i niezadowalające parametry eksploatacyjne dwusystemowych lokomotyw serii 350 (ES 499.0) produkowanych w latach 1973–1975 wymusiły potrzebę opracowania nowego typu elektrowozu, który obsługiwałby trakcję elektryfikowaną prądem stałym 3 kV i przemiennym 25 kV/50 Hz. W roku 1976 zakłady Škoda oraz ČKD Elektrotechnika rozpoczęły pracę na lokomotywą, której pierwsze prototypy wyprodukowano w roku 1980 i oznaczono jako seria ES 499.1 (od roku 1988 seria 363). Były to pierwsze na świecie elektrowozy dwusystemowe z rozruchem impulsowym. Produkcję seryjną rozpoczęto w roku 1984 i do 1990 wyprodukowano ogółem 181 lokomotyw. Planowano także produkcję zmodyfikowanej wersji serii 362 o prędkości maksymalnej 140 km/h oraz 360 o prędkości 180 km/h, ale z przyczyn finansowych wyprodukowano tylko jeden prototyp serii 362. Rozwiązania konstrukcyjne użyte w produkcji elektrowozów serii 363 posłużyły za bazę konstrukcyjną również dla lokomotyw na prąd stały 3 kV serii 163 i 162. W celu zwiększenia prędkości eksploatacyjnej, niezbędnej na niektórych liniach, w latach 1993–1994 dokonano przebudowy 9 lokomotyw czeskich i 15 słowackich, polegającej na montażu podwozi z lokomotyw serii 162 (przystosowanych do jazdy z prędkością 140 km/h). Eksploatacja Elektrowozy serii 363 eksploatowane są w Czechach w ruchu pasażerskim i towarowym na liniach Praga – Břeclav, Praga – Cheb, Břeclav – Petrovice u Karviné, Brno – Żylina, a na Słowacji przede wszystkim na linii Bratysława – Żylina – Koszyce. Dane techniczne Państwo: Czechosłowacja Typ: Škoda 69E Seria: ES 499.1 Seria (UIC): 363 Producent: Škoda, Pilzno, Czechosłowacja Okres produkcji: 1980-1990 Wyprodukowanych: 181 egz. Eksploatacja: od 1980 Operator: ČSD ČD ČD Cargo ŽSR ZSSK ZSCS Trakcja: elektryczna Szerokość toru: 1435 mm Zasilanie: 3 kV DC 25 kV 50 Hz AC Liczba członów: 1 Liczba pantografów: 2 Liczba wózków: 2 Układ osi (międzynarodowy): Bo’Bo’ Silnik(i) trakcyjne: 4 typu AL 4562 FiR o mocy 1183 KM (870 kW) każdy Moc ciągła: 4160 KM (3060 kW) (AC) 4731 KM (3480 kW) (DC) Układ rozruchu: tyrystorowy pulsacyjny Przełożenie przekładni: 1:3,522 Długość całkowita (ze zderzakami): 16 800 mm (prototypy) 16 740 mm (seryjne) Szerokość: 2940 mm Wysokość (z opuszczonymi pantografami): 4625 mm Rozstaw czopów skrętu: 8300 mm Średnica kół: 1250 mm Masa służbowa: 87 000 kg Masa napędowa: 87 000 kg Masa silnika trakcyjnego: … kg Hamulce: Dako Maksymalny nacisk osi: 21 800 kg Maksymalna siła pociągowa: 292,0 kN (prototypy) 300 kN (seryjne) Ciągła siła pociągowa: 182,5 kN (prototypy) 176,5 kN (seryjne) Prędkość konstrukcyjna: 120 km/h Minimalny promień łuku: 120 m Ogrzewanie składu: elektryczne Systemy bezpieczeństwa: LS IV, LS 90 (Czechy) Mirel, ETCS (Słowacja) (C) Skoda-Club.net Wikipedia.org Flickr.com TWB PhotoTrans.eu Wgk.cal.pl Pinterest.com |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |