Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne
https://www.samochodyswiata.pl/

[Elektrowozy] 1980-1990 Skoda 69E 363 (ES 499.1)
https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=23&t=44029
Strona 1 z 1

Autor:  kulikowski [ Śro, 13.03.2024, 19:39 ]
Temat postu:  [Elektrowozy] 1980-1990 Skoda 69E 363 (ES 499.1)

Image
Image
Image
Image Skoda-Club.net
Image
Image
Image
Image
Image
Image Wikipedia.org
Image Flickr.com
Image TWB PhotoTrans.eu
Image Wgk.cal.pl
Image Pinterest.com
Cytuj:
Škoda 69E (seria 363 ČD, seria ES 499.1 ČSD) to typ normalnotorowych dwusystemowych lokomotyw elektrycznych wyprodukowanych w latach 1984–1990 przez zakłady Škoda w Pilźnie w Czechosłowacji. Jest to najliczniejsza seria lokomotyw dwusystemowych (na prąd przemienny 25 kV/50 Hz i stały 3 kV) w Czechach.

Konstrukcja
Zbyt mała liczba i niezadowalające parametry eksploatacyjne dwusystemowych lokomotyw serii 350 (ES 499.0) produkowanych w latach 1973–1975 wymusiły potrzebę opracowania nowego typu elektrowozu, który obsługiwałby trakcję elektryfikowaną prądem stałym 3 kV i przemiennym 25 kV/50 Hz. W roku 1976 zakłady Škoda oraz ČKD Elektrotechnika rozpoczęły pracę na lokomotywą, której pierwsze prototypy wyprodukowano w roku 1980 i oznaczono jako seria ES 499.1 (od roku 1988 seria 363). Były to pierwsze na świecie elektrowozy dwusystemowe z rozruchem impulsowym. Produkcję seryjną rozpoczęto w roku 1984 i do 1990 wyprodukowano ogółem 181 lokomotyw. Planowano także produkcję zmodyfikowanej wersji serii 362 o prędkości maksymalnej 140 km/h oraz 360 o prędkości 180 km/h, ale z przyczyn finansowych wyprodukowano tylko jeden prototyp serii 362.

Rozwiązania konstrukcyjne użyte w produkcji elektrowozów serii 363 posłużyły za bazę konstrukcyjną również dla lokomotyw na prąd stały 3 kV serii 163 i 162.

W celu zwiększenia prędkości eksploatacyjnej, niezbędnej na niektórych liniach, w latach 1993–1994 dokonano przebudowy 9 lokomotyw czeskich i 15 słowackich, polegającej na montażu podwozi z lokomotyw serii 162 (przystosowanych do jazdy z prędkością 140 km/h).

Eksploatacja
Elektrowozy serii 363 eksploatowane są w Czechach w ruchu pasażerskim i towarowym na liniach Praga – Břeclav, Praga – Cheb, Břeclav – Petrovice u Karviné, Brno – Żylina, a na Słowacji przede wszystkim na linii Bratysława – Żylina – Koszyce.

Dane techniczne
Państwo: Czechosłowacja
Typ: Škoda 69E
Seria: ES 499.1
Seria (UIC): 363
Producent: Škoda, Pilzno, Czechosłowacja
Okres produkcji: 1980-1990
Wyprodukowanych: 181 egz.
Eksploatacja: od 1980
Operator: ČSD
ČD
ČD Cargo
ŽSR
ZSSK
ZSCS
Trakcja: elektryczna
Szerokość toru: 1435 mm
Zasilanie: 3 kV DC
25 kV 50 Hz AC
Liczba członów: 1
Liczba pantografów: 2
Liczba wózków: 2
Układ osi (międzynarodowy): Bo’Bo’
Silnik(i) trakcyjne: 4 typu AL 4562 FiR o mocy 1183 KM (870 kW) każdy
Moc ciągła: 4160 KM (3060 kW) (AC)
4731 KM (3480 kW) (DC)
Układ rozruchu: tyrystorowy pulsacyjny
Przełożenie przekładni: 1:3,522
Długość całkowita (ze zderzakami): 16 800 mm (prototypy)
16 740 mm (seryjne)
Szerokość: 2940 mm
Wysokość (z opuszczonymi pantografami): 4625 mm
Rozstaw czopów skrętu: 8300 mm
Średnica kół: 1250 mm
Masa służbowa: 87 000 kg
Masa napędowa: 87 000 kg
Masa silnika trakcyjnego: … kg
Hamulce: Dako
Maksymalny nacisk osi: 21 800 kg
Maksymalna siła pociągowa: 292,0 kN (prototypy)
300 kN (seryjne)
Ciągła siła pociągowa: 182,5 kN (prototypy)
176,5 kN (seryjne)
Prędkość konstrukcyjna:
120 km/h
Minimalny promień łuku: 120 m
Ogrzewanie składu: elektryczne
Systemy bezpieczeństwa: LS IV, LS 90 (Czechy)
Mirel, ETCS (Słowacja)


(C) Skoda-Club.net
Wikipedia.org
Flickr.com
TWB PhotoTrans.eu
Wgk.cal.pl
Pinterest.com

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/