Pon, 11.02.2013, 2:36
Ratrak – przyjęta w Polsce, Bułgarii i Rosji, (rzadziej na Słowacji) nazwa pojazdu gąsienicowego służącego do przygotowywania tras narciarskich. Nazwa pochodzi od marki pierwszych maszyn sprowadzanych do Polski w latach 70., natomiast nie jest używana w Austrii ani we Francji (w języku angielskim snowgroomer/snowgrooming tractor lub Snowcat).
W wersji podstawowej z przodu jest zaopatrzony w lemiesz, a z tyłu pojazdu płytę dociskową wyrównująca stok narciarski o szerokości nieco większej niż sam pojazd. Ratrak może być wyposażony we frez do śniegu o półkolistym kształcie służący do budowy fun parków dla snowboardzistów. W pojeździe środek ciężkości przesunięto do przodu, co pozwala pokonywać bardzo strome wzniesienia. W przypadku gdy nachylenie stoku przekracza możliwości pojazdu, może skorzystać z będącej w jego wyposażeniu wyciągarki. Ponadto, ze względu na swoje doskonałe własności jezdne w terenie górskim, używane są do transportu sanitarnego – transport poszkodowanych narciarzy oraz transportu towarowego do schronisk górskich.
Największym producentem jest niemiecka firma Kässbohrer[1] (producent najpopularniejszej marki PistenBully) przed włoską firmą Leitner (producent marki Prinoth), która przejęła wydział ratraków od koncernu Bombardier.