Śro, 23.05.2012, 23:41
Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej(IU MON) ogłosił zamiar pozyskania lekkiego pojazdu uderzeniowego (LSV) dla Wojsk Lądowych.
Według wstępnych wymogów IU MON, pojazd musi posiadać niezależny napęd 4x4, masę własną do 1700 kg i możliwość przewozu minimum 3 osób. Zasięg po drogach utwardzonych to minimum 800 km (wartość pożądana to 1200 km), prędkość maksymalna 100 km/h i pożądana 120 km/h. Na drogach gruntowych wartości te maleją odpowiednio do 60 km/h i 70 km/h. Minimalną głębokość brodzenia określono na 0,5 m. Pojazd musi być wyposażony w 4-punktowe pasy bezpieczeństwa i siedzenia absorbujące energię wybuchu.
Jednym z najnowszych przykładów LSV jest Spider z ST Engineering z Singapuru. Pojazd ten został zaprojektowany jako lekki, szybki i łatwy w transporcie lotniczym (C-130 mieści 6 Spiderów). Napęd 4x4, masa 1 600 kg i ładowność 1200 kg odpowiada wymogom polskiego przetargu / Zdjęcie: ST Engineering
Inspektorat uzbrojenia wymaga również od pojazdu możliwości zamontowania karabinów maszynowych 7,62 mm lub 12,7 mm względnie granatnika automatycznego 40 mm. Dodatkowo, na stanowisku dowódcy wozu, musi znaleźć się uchwyt dla karabinu maszynowego kalibru 7,62 mm. Gabaryty pojazdu powinny umożliwiać transport morski, kolejowy i lotniczy, w tym na pokładzie średniego samolotu transportowego C-130 lub na podwieszeniu zewnętrznym pod śmigłowcami, jak również zapewnić możliwość desantowania metodą spadochronową.
STROM-3R, podobnie jak singapurski Spider, reprezentuje nową generację lekkich pojazdów, przeznaczonych do szybkich działań ofensywnych. Jest oferowany przez Automotive Industries z Izraela / Zdjęcie: AI
Ograniczenie masy własnej wskazuje, że IU MON poszukuje obecnie dedykowanego pojazdu, przeznaczonego dla grup dalekiego rozpoznania lub dywersyjnych. Warunek ten eliminuje jednak kilka sprawdzonych konstrukcji specjalnych, opartych o cięższe podwozia, w tym Land Rovera, Mercedesa, Peugeota czy Jeepa. Całkowicie wyklucza wykorzystanie wozów o wzmocnionym poziomie ochrony balistycznej i przeciwminowej, których masa oscyluje w przedziale 4-7 t. Zamieszczone w ogłoszeniu wymogi – ze względu na wstępną fazę postępowania przetargowego – mogą jednak ulec zmianie.
Czw, 24.05.2012, 9:32
Czw, 24.05.2012, 11:38
Nie, 27.05.2012, 14:46
Śro, 06.06.2012, 8:50
Śro, 06.06.2012, 16:29
Wto, 19.06.2012, 15:44
Jaguar jest średnim samochodem opancerzonym, przeznaczonym do transportu dwuosobowej załogi i 4 żołnierzy desantu.
5,75 m długości, 2,49 m szerokości i 2,4 m wysokości. Napęd zapewnia 6,7-litrowy, sześciocylindrowy, turbodoładowany diesel Cummins. Maksymalna moc jednostki to 300 KM, a moment obrotowy – 1100 Nm. Pojazd może rozpędzić się do prędkości 110 km/h. Wóz może zostać skonfigurowany z opancerzeniem zapewniającym ochronę balistyczną nawet na poziomie 3 według STANAG 4569, natomiast ochrona minowa określana jest, jako poziom 2+.
Producent Jaguara, Streit Grup ma zakłady w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Rosji, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Indiach. Na Eurosatory spółka prezentuje również swoje wcześniejsze konstrukcje, takie jak m.in.Cougar
Napęd M-ATV zapewnia 7,2-litrowy diesel Caterpilar osiągający moc 370 KM. Przekazanie napędu na koła odbywa się poprzez 6-biegową automatyczną skrzynię biegów Allison 3500 SP i dwuprzełożeniową skrzynię rozdzielczą. Pojazd wyposażony został w niezależne zawieszenie wszystkich kół, systemu TAK-4. Pojazd o masie własnej około 12,5 t ma ładowność 907 kg.Amerykańskie dowództwo sił specjalnych zamówiło 460 pojazdów w wersji SFV, natomiast łącznie amerykańskie siły zbrojne zamówiły ponad 8400 pojazdów rodziny M-ATV.
Wymiary CRAB to 1,75 m wysokości, 4,5 m długości oraz 2,3 m szerokości. Dokładna masa pojazdu nie została podana jednak wiadomo iż należ on do kategorii wozów o masie 8 do 10 ton.
Kompaktowe wnętrze zostało skonfigurowane dla trzech członków załogi, w jego przedniej części usytuowany jest kierowca, natomiast za nim znajduje się miejsce dla dowódcy i działonowego obsługującego bezzałogową wieżę pojazdu. Uzbrojenie stanowić może 12,7-mm wielkokalibrowy karabin maszynowy, 40-mm granatnik maszynowy, armata automatyczna o kalibrze do 30 mm i przeciwpancerne pociski kierowane.
Pojazd ma układ konstrukcyjny z napędem 4x4. Obie osie pojazdu są skrętne, co zapewnia rekordowo mały promień skrętu. Dobrą mobilność gwarantuje duży współczynnik mocy do masy (35 KM/t). Opancerzenie może zostać skonfigurowane na poziomie od 2 do 4 według STANAG 4569.
Pojazdy oferowane są w dwóch wersjach, mniejszy MRZR 2 ma fotele dla 2-osobowej załogi oraz uniwersalną przestrzeń transportową, które może być wykorzystana do instalacji kolejnych dwóch foteli lub przewozu dwóch rannych na standardowych noszach.Napęd lekkiej platformie zapewnia 88-konny silnik benzynowy produkcji Polarisa o pojemności 875 cm³. Jest to niezwodna jednostka, sprawdzona na innych pojazdach tego producenta. Zbiornik paliwa ma pojemność 27,4 l.
Samochód terenowy Navistar SOTV napędzany jest 6-litrowym, 325-konnym, 8-cylindrowym silnikiem MaxxForce – takim samym, jaki używany jest w MaxxPro MRAP i JLTV tego producenta. Napęd przekazywany jest za pomocą 6-biegowej, automatycznej skrzyni Allison 2550SP. Ładowność pojazdu wynosi do 2,9 t
Do tej pory jedyny istniejący prototyp SOTV pokonał podczas testów ponad 11 tys. km. W tylnej części kabiny znajduje się właz, a nad nim ulokowano obrotnicę pod 12,7-mm wielokalibrowy karabin maszynowy lub 40-mm granatnik maszynowy. Przestrzeń ładunkowa może być dowolnie konfigurowana do potrzeb misji .
Pojazd ma długość 5334 mm, szerokość 1931 mm i wysokość 1829 mm oraz układ półciężarówki z 5 siedzeniami (4+1) wewnątrz opancerzonej kabiny i skrzynią ładunkową. Dopuszczalna masa całkowita 6124 kg. SOTV może bez przygotowania brodzić do głębokości 0,9 m.
Co ciekawe, SOTV został też zaoferowany Polsce. Jest to odpowiedź Navistar na zapytanie ofertowe dotyczące lekkiego pojazdu uderzeniowego dla Wojsk Lądowych, ogłoszonego 18 maja .
Sob, 01.09.2012, 17:05
RR ltd Co. napisał(a):A w Polsce nie ma produkowanych podobnych pojazdów?
Concept Team LPU-1 (Lekki Pojazd Uderzeniowy)
Pojazd LPU został opracowany jako odpowiedź na zapotrzebowanie armii na uniwersalny pojazd dla wojsk desantowych i wojsk specjalnych. Pojazd zbudowany został na bazie ogólnodostępnego samochodu terenowego (Toyota Hilux) co pozwoli na ograniczenie kosztów produkcji, zapewni łatwą dostępność części zamiennych, oraz zagwarantuje krótkie terminy dostaw komponentów. Rozwiązania zastosowane w pojeździe w tym rozmieszczenie siedzeń, uchwytów na broń, skrzynek na sprzęt, amunicję itd. zostały zbudowane na podstawie zaleceń byłych żołnierzy Wojska Polskiego którzy brali udział w działaniach w Iraku i Afganistanie. Pojazd wykonano w Polsce w oparciu o podzespoły Toyota Hilux.
Napęd: 4x4 z dołączanym napędem osi przedniej, reduktor, tylny most z LSD, opcjonalnie blokada mechanizmów różnicowych osi przedniej i osi tylnej.
Zawieszenie przednie: niezależne z podwójnymi wahaczami, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator.
Zawieszenie tylne: sztywny most napędowy, wahacze wleczone, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe.
Załoga: 3 osoby (kierowca, dowódca, „gunner”), dodatkowo możliwość przewozu 1 osoby lub opcjonalnie 1 noszy.
Masy:
- Masa własna: 1650 kg
- Dopuszczalna masa całkowita: 2690 kg
- Maksymalna ładowność: 1040 kg
Zbiornik paliwa: 120 litrów (2x60 litrów)
Silnik:
- Typ, emisja spalin: TOYOTA 2,5 D-4D, Diesel,
emisja spalin EURO4 lub EURO5
- Pojemność: 2494 ccm
- Moc maksymalna: 106 kW (144 KM)
- Maksymalny moment obrotowy: 343 Nm
- Paliwo: diesel F-54, możliwe przystosowanie do jednolitego paliwa pola walki F-34
- Skrzynia biegów: Manualna 5 biegów do przodu + wsteczny
Opcjonalnie:
- Silnik TOYOTA 3,0 D-4D o pojemności 2982 ccm o mocy 126 kW (171 KM)
- Automatyczna skrzynia biegów
Wymiary:
Szerokość pojazdu: 2000 mm
Wysokość pojazdu: 2000 mm
Długość pojazdu: 4000 mm
Parametry taktyczne:
Zasięg po drodze utwardzonej: 1200 km
Zasięg po bezdrożach: 800 km
Prędkość max po drodze utwardzonej: 140 km/h
Prędkość max po bezdrożach: 80 km/h
Prześwit pod osiami: 250 mm
Kąt natarcia: 35o
Kąt zejścia: 53o
Kąt podjazdu: 35o
Kąt rampowy: 25o
Głębokość brodzenia bez przygotowania: 0,7 m
Głębokość brodzenia z przygotowaniem: 0,9 m
Pokonywanie przeszkód pionowych: 0,35 m
Pokonywanie rowu: 2 m (przy wykorzystaniu dodatkowych trapów)
Bezpieczeństwo jazdy: 4 punktowe pasy bezpieczeństwa, opcjonalnie siedzenia antywybuchowe (absorbujące energię wybuchu)
Opancerzenie podwozia: maty aramidowe oraz materiały ceramiczno-kompozytowe.
Fotele: dla 3 osób ,
Klatka bezpieczeństwa zintegrowana z nadwoziem, wykonana z rur ze stali konstrukcyjnej o podwyższonej wytrzymałości.
Możliwości transportu:
- kolejowego
- morskiego
- lotniczego w – C-130,
- na zawiesiu zewnętrznym pod śmigłowcami, a także desantowania metodą spadochronową
Wyposażenie dodatkowe:
- Wyciągarka elektryczna linowa
- Wkładki antypprzestrzelinowe runflat
- Inne wyposażenie specjalne zgodnie z wymaganiami.
Czw, 27.09.2012, 19:59
Czw, 18.10.2012, 14:46
Pią, 23.11.2012, 23:10
Śro, 26.12.2012, 23:33
Przechodząc nieświadomie obok tego wehikułu można przypuszczać, że jest to zardzewiały kontener na śmieci. Gdy podejdziemy bliżej, szybko zmienimy zdanie.
Jest to bowiem Sham II - pojazd militarny "domowej" produkcji, zaprojektowany przez Syryjczyka, Mahmuda Abuda. Powstał na podwoziu samochodu i został wzmocniony za pomocą metalowych ścian o grubości 2,5 cm. Taki pancerz może wytrzymać ogień z 23-mm działa. Nie jest jednak odporny na ogień z czołgu.
W środku znajdziemy dwa monitory obsługujące pięć kamer. Trzy są umieszczone z przodu, a jedna z tyłu - służą do sterowania pojazdem. Ostatnia kamera umożliwia obsługę karabinu kalibru 7,62-mm znajdującego się na dachu. Obraz jest wyświetlany na dwóch monitorach.
Całość prac od designu do wykonania zajęły miesiąc. Konstruktor twierdzi, że egzemplarz bez broni jest wart 10 tys. dolarów
Czw, 27.12.2012, 8:19
Pią, 16.08.2013, 18:24
Wto, 03.09.2013, 14:09
Przygotowania do produkcji trwały od 2011 roku. Obserwator-B, który ma być produkowany w naszym kraju, został zmodyfikowany pod kątem ochrony balistycznej i przeciwminowej, ale nie tylko. Jest oferowany pod nową nazwą – Ocilla. W planach są kolejne modyfikacje ukraińskiego projektu, między innymi pojazd otrzymać ma bezzałogowe stanowisko strzeleckie.
Ingerencja polskiego producenta w projekt była bardzo poważna, gdyż masa w stosunku do pierwowzoru wzrosła do 9000 kilogramów (z 6300 kilogramów), tym samym Ocilla otrzymała nowy napęd, czy siedzenia dla załogi osłabiające skutki wybuchu ładunku. Wersja ukraińska zabierała 11 osób, w tym 8 desantu. Wóz przejść ma badania w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku. Pierwotny Obserwator-B powstał w charkowskim biurze konstrukcyjnym maszyn im. Morozowa.
LOTR Bóbr zbudowany jest w koncepcji samonośnego kadłuba typu monocoque spawanego z blach stalowych. Opancerzenie – w wersji podstawowej – zapewnia ochronę balistyczną i przeciwminową na poziomie 2 według STANAG 4569, możliwe jest zwiększenie poziomu opancerzenia. Prototyp nie posiada jeszcze uzbrojenia i wyposażenia, może być jednak wyekwipowany w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia i wybrane systemy rozpoznawcze – w zależności od specyfikacji klienta.
Bóbr jest napędzany przez silnik diesla Cummins 6ISBe285 o mocy maksymalnej 210 kW (285 KM), spełniający normę EURO 3. Napęd na lądzie przekazywany jest na wszystkie koła (układ 4x4), w wodzie pracują pędniki hydrauliczne. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 10000 kg, ładowność 2000 kg, długość kadłuba 6890 mm, szerokość 2500 mm, wysokość całkowita 2250 mm, a prześwit 400 mm. Bóbr może rozpędzać się do 120 km/h, a zasięg po drodze wynosi do 1000 km (w terenie – do 500 km).
Pojazd o nazwie własnej Krymsk ma mieć napęd 1,5 raza (300 kW) mocniejszy od typowego silnika BTR-90. Podczas testów na lotnisku Kubinka 22 tonowy pojazd rozpędzał się do prędkości 80 km/h w czasie 33 sekund. Konstruktorom udało się wprowadzić nowe sposoby magazynowania energii, dzięki czemu przy prędkości 40 km/h Krym ma zasięg 940 kilometrów. Do cichego transportera podpinano jako balast klasyczny transporter BTR-80, Krymsk ciągnął go na holu z prędkością 48 km/h.
Przetarg realizowany był w ramach ogłoszonego przez USSOCOM programu GMV 1.1 (Ground Mobility Vehicle). Jego założeniem był wybór dostawcy nowych samochodów terenowych dla amerykańskich jednostek sił specjalnych. Pojazdy mają być użytkowane m.in. w oddziałach US Army Special Forces, 75. Pułku Rangers oraz Navy SEAL i zastąpić obecnie eksploatowane HMMWV.
Zwycięzca przetargu, Flyer GMV 1.1 to odmiana terenowego Flyer Advanced Light Strike Vehicle (ALSV). Pojazd bazowy ma poziom ochrony balistycznej B6. Może przewozić ładunek o masie do 1587 kg. Rozwija prędkość do 137 km/h, a jego zasięg wynosi 724 km.
USSOCOM zamierza zakupić około 1300 samochodów terenowych Flyer GMV 1.1. Wartość programu ma wynieść 562 mln USD. Pojazdy mają być używane m.in. do misji rozpoznawczych i wsparcia kinetycznego.
Czw, 05.09.2013, 18:59
Założone w 2008 alzackie przedsiębiorstwo Vaylon rozwija swój pojazd od kilku lat w ramach konsorcjum z firmą samochodową Tork Engineering. Jeden z najważniejszych etapów został wykonany jesienią 2012, a od tego roku Pegase ma być intensywnie promowany na międzynarodowych rynkach. Z zewnątrz pojazd ma kształt niewielkiego buggy z nadwoziem z tworzywa sztucznego i charakterystycznymi, szprychowymi motocyklowymi kołami. Jego podwójną rolę zdradza śmigło pchające umieszczone z tyłu pojazdu.
Dwuosobowy, bardzo lekki wóz z napędem na wszystkie koła ma poruszać się po drogach z prędkością do 100 km/h, a latać z prędkościami 60-80 km/h na pułapie 3000 m. Przedsiębiorstwo zapewnia, ze Pegase będzie miał zarówno dopuszczenia do ruchu drogowego, jak też lotnicze. Pojazd ma mieć zdolność do krótkiego startu i lądowania z przygodnych terenów i nawet kiepsko przygotowanych lądowisk. Przygotowanie do lotu mają zostać skrócone do minimum tak, to samo dotyczy dostosowania Pegase ponownie do jazdy drogowej. Ma to pozwolić na niemal natychmiastowe kontynuowanie zadania na ziemi.
W powietrzu Pegase napędzany jest cichym śmigłem pchającym, może też wykonywać lot ślizgowy z wyłączonym silnikiem. Wóz, w zależności od wersji i konfiguracji ma ładowność od 160 kg (odmiana cywilna) do 250 kg (model wojskowy).
Na polskim rynku pojazd będzie promowany przez dystrybutora FRZ Consulting dla użytkowników z Wojsk Specjalnych. Francuzi jednak chcą oferować Pegase nie tylko na rynku cywilnym, ale i cywilnych służb ratowniczych, zwracając uwagę na elastyczność takiego środka transportu, duży zasięg i możliwość przekraczania niesprzyjającego terenu w powietrzu.
Przewożący czterech żołnierzy AMPV zbudowany został zgodnie z koncepcją chronionej cytadeli. Masa własna pojazdu wynosi 7,5 t, dopuszczalna całkowita 10 t. Wóz zapewnia załodze ochronę balistyczną na poziomie 3 STANAG 4569 (odporność na karabinowe pociski przeciwpancerne) i przeciwminową na poziomie 3B i 4A (8 kg TNT pod kadłubem i 10 kg pod dowolnym kołem pojazdu). Są to parametry porównywalne z cięższymi pojazdami minoodpornym klasy MRAP. Masa AMPV klasyfikuje go w II klasie klasyfikacji GFF (Geschuetzte Fuehrungs- und Funktionsfahrzeuge). Opancerzenie pojazdu wykonane jest z kompozytów, wykorzystano w nim m.in. stal pancerną i ceramikę.
AMPV napędza 3,2-litrowy, sześciocylindrowy turbodiesel Steyer o mocy 272 KM, przeniesienie napędu zapewnia automatyczna skrzynia biegów ZF oraz skrzynia rozdzielczo-redukcyjna Steyr. Pojazd ma niezależne zawieszenie, będące własnym opracowaniem KMW. Ciśnienie w oponach jest płynnie regulowane przez komputer, który automatycznie dobiera jego odpowiednią wartość. Kierowca wybiera jedynie jeden z 4 programów.
AMPV mierzy 5365 mm, ma szerokość 2275 mm i wysokość 2190 mm. Prześwit to aż 350 mm, a promień zawracania 15 m. Prędkość maksymalna wozu została ograniczona elektronicznie do 110 km/h, jednak kierowca ma możliwość przejścia w tryb awaryjny do zastosowania w sytuacjach wyjątkowych (np. podczas ucieczki ze strefy śmierci), który znosi to ograniczenie i zwiększa moc.
Prezentowany w Kielcach pojazd wyposażony jest w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia FLW 200 z 12,7-mm wielkokalibrowym karabinem maszynowym M2HB. W jego przedniej części zamocowano elektryczną wyciągarkę, może być ona jednak także umieszczona z tyłu.
Niemiecki pojazd może zainteresować Wojska Specjalne poszukujące tego typu konstrukcji. Producent planuje zbudowanie na bazie AMPV całej rodziny pojazdów, w tym odmiany dla komandosów. Ma być wyposażona w półotwarte nadwozie pozwalające na swobodne prowadzenie ognia z broni indywidualnej.
Czw, 19.09.2013, 14:17
Prototyp polskiego czołgu zaprezentowany w terenie
czwartek, 19, wrzesień 2013 10:35
Informowaliśmy na początku września o prototypie polskiego czołgu prezentowanego na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego. Dzisiaj prezentujemy nagranie pokazu w terenie w Gliwickim Bumarze.
"Mamy ambicję aby nasz czołg stał się elementem wyposażenia sił zbrojnych innych krajów NATO. Byłby to ogromny sukces i duże wyróżnienie dla Polski" - mówi Andrzej Szortyka, Prezes Zarządu OBRUM Sp. z.o.o i ZM BUMAR-Łabędy SA.
W najbliższym czasie OBRUM wystąpi z wnioskiem o dofinansowanie projektu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Jeśli Ministerstwo Obrony Narodowej da zgodę, produkcja ruszy w przeciągu 5 lat.
PL
za:24gliwice.pl
Czw, 19.09.2013, 23:24
Pią, 20.09.2013, 8:44
Pią, 20.09.2013, 19:17