Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne https://www.samochodyswiata.pl/ |
|
[Tramwaje] 2013-2021 Skoda Artic (ForCity Smart) https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=22&t=44027 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | kulikowski [ Nie, 10.03.2024, 0:55 ] |
Temat postu: | [Tramwaje] 2013-2021 Skoda Artic (ForCity Smart) |
2013-2019 Škoda Artic Helsinki, Finlandia Wikipedia.org Flickr.com Schöneiche bei Berlin, Niemcy RailVolution.net Cytuj: Škoda Artic (nazwa handlowa ForCity Smart, pierwotnie Transtech Artic) – niskopodłogowy tramwaj przegubowy wyprodukowany przez fińską firmę Škoda Transtech, spółkę-córkę Škody Transportation. Został skonstruowany dla Helsinek. Jest to pierwszy na świecie seryjnie wytwarzany w pełni niskopodłogowy tramwaj wąskotorowy. Konstrukcja Jest to tramwaj trójczłonowy, w pełni niskopodłogowy, z czterema skrętnymi wózkami i ośmioma osiami napędowymi. Asynchroniczne silniki trakcyjne chłodzone powietrzem z przekładniami stożkowymi zasilane są przekształtnikami z tranzystorami IGBT. Karoseria jest izolowana termicznie, posiada podwójne szyby, ogrzewanie i klimatyzację. Tramwaj o długości 27,6 m przystosowany jest do rozstawu szyn 1000 mm i może pomieścić maksymalnie 199 pasażerów. Podłoga w drzwiach znajduje się na wysokości 360 mm nad główką szyny, najwyższy punkt podłogi osiąga wysokość 520 mm nad główką szyny. Kolejne tramwaje z rodziny ForCity Smart (typy Škoda 39T i Škoda 40T) oparte są na konstrukcji Artic. Dostawy W 2010 roku Transtech wygrał przetarg helsińskiego przedsiębiorstwa transportowego Helsingin kaupungin liikkenlaitos na dostawę 40 tramwajów z opcją na kolejnych 90. Pierwsze dwa prototypy tramwaju Artic ukończono w 2013 roku, kiedy to trafiły także do Helsinek. Następnie odbyły się jazdy próbne bez pasażerów i z pasażerami. W 2015 roku Transtech został kupiony przez czeską firmę Škoda Transportation. Zgodnie z planem seryjna produkcja tramwajów rozpoczęła się w 2015 roku, a pierwszy seryjny tramwaj opuścił fabrykę już z tabliczką Škoda. W grudniu 2016 r. Helsinki DP częściowo skorzystały z opcji do umowy i zamówiły kolejnych 20 tramwajów. Jeszcze więcej, łącznie 29 tramwajów ma zostać dostarczonych w ramach kolejnego kontraktu z tego samego miesiąca na nową linię Helsinki – Espoo. Para prototypów została sprzedana w 2018 roku niemieckiemu przewoźnikowi Schöneicher-Rüdersdorfer Strassenbahn, obsługującemu połączenia tramwajowe w Schöneiche bei Berlin. Ten sam przewoźnik zamówił w 2019 r. jeszcze jeden tramwaj, który w 2020 r. stał się ostatnim wyprodukowanym egzemplarzem ze swojej serii. Typ Artic ma kursować także na nowo wybudowanej sieci tramwajowej w Tampere, gdzie ma zostać dostarczonych 15-20 wagonów, z możliwością późniejszej dostawy kolejnych 46 wagonów. Cena powinna wahać się w zależności od ilości zakupionych tramwajów w przedziale 3,2–3,8 mln euro za sztukę. Umowa z miastem miała zostać podpisana pod koniec października 2016 roku. W 2020 roku do Tampere dostarczono pierwszy tramwaj Artic X34. Dostawy Od 2015 roku wyprodukowano łącznie 93 tramwaje. Państwo Miasto Lata dostaw Liczba Numery taborowe Uwagi Finlandia Helsinki 2013 1 401 Pierwszy prototyp 2014 1 402 Drugi prototyp 2016 16 403–418 2017 22 419–440 2018 19 441–459 2019 13 460–472 Tampere 2020 5 TRO01–TRO05 2021 15 TRO06–TRO20 Niemcy Schöneiche bei Berlin 2020 1 53 Łączna liczba: 93 Dane techniczne Producent: Škoda Transtech, Oulu, Finlandia Okres produkcji: 2013-2021 Wyprodukowanych: 93 egz. Liczba członów: 3 Liczba drzwi: 5 Układ drzwi: 1-2-/2-/2-1 Szerokość toru: 1000 mm Zasilanie: 600 V DC (Artic Helsinki) 750 V (Artic X34 Tampere) Układ osi: Bo′Bo′Bo′Bo′ Liczba miejsc siedzących: 74 Liczba miejsc stojących: 125 (5 os./m²) Liczba miejsc ogółem: 199 Silniki trakcyjne: typu … Liczba i moc silników trakcyjnych: 8×88 KM (8×65 kW) Moc szczytowa: 707 KM (520 kW) Długość: 27 600 mm Szerokość: 2400 mm Wysokość: 3830 mm Rozstaw wózków: … mm Rozstaw osi w wózku: 1700 mm Masa służbowa: 41 600 kg Średnica kół: 680 mm Wysokość podłogi: 360 mm (w drzwiach) 520 mm (maksymalna) Niskopodłogowość: 100% Prędkość maksymalna: 80 km/h Minimalny promień łuku: 15 m (C) Wikipedia.org Flickr.com Railvolution.net |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |