Obecny czas: Nie, 28.04.2024, 22:14




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
[Tramwaje] 1997-2005 Škoda 03T 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7505
Miejscowość: Warszawa
Post [Tramwaje] 1997-2005 Škoda 03T
Brno (Czechy)
Image
Image Wikipedia.org

Most-Litvinov (Czechy)
Image Wikipedia.org

Pilzno (Czechy)
Image Wikipedia.org
Image TWB PhotoTrans.eu
Image Tramvaje.net

Ostrawa (Czechy)
Image Wikipedia.org

Olomouc (Czechy)
Image Wikipedia.org

Brno (Czechy)
Image Flickr.com

układ rekuperacji
Image Wikipedia.org

wnętrze wagonu
Image Wikipedia

kabina motorniczego
Image Wikipedia.org
Cytuj:
Škoda 03T (nazwy handlowe Astra (asynchronní tramvaj), Anitra (w Brnie – asynchronní nízkopodlažní tramvaj) i Elektra, pierwotnie oznaczana Škoda Inekon LTM 10.08) to typ częściowo niskopodłogowego trójczłonowego tramwaju, wytwarzanego w latach 1997–2005 w zakładach Škoda Transportation. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1998 r., prototypy skonstruowano już na przełomie lat 1997 i 1998.

Konstrukcja
03T to jednokierunkowy, czteroosiowy, silnikowy, częściowo niskopodłogowy wagon tramwajowy zbudowany z trzech członów, które są wzajemnie złączone przegubami. Po prawej stronie nadwozia zamontowano czworo drzwi odskokowo-przesuwnych (w środkowym członie dwoje dwuskrzydłowych, w skrajnych po jednych jednoskrzydłowych).

Środkowy człon jest zawieszony między członami skrajnymi, które podparte są dwuosiowymi wózkami. Nadwozie tramwaju posiada szkielet zespawany ze stalowych profili charakteryzujących się zwiększoną odpornością na korozję.

Na dachu tramwaju zamontowano wyposażenie elektryczne, które umożliwia rekuperację energii elektrycznej podczas hamowania. Do napędu tramwaju zastosowano silniki asynchroniczne z rozruchem tranzystorowym opartym o IGBT.

Środkowy człon tramwaju jest niskopodłogowy, z podłogą na wysokości 350 mm nad główką szyny. Człon ten stanowi 50% długości tramwaju. Skrajne człony są wysokopodłogowe (780 mm), a wejście do nich prowadzi po schodach. Pod drzwiami środkowego członu zamontowano wysuwaną platformę pozwalającą na wjazd na pokład wózków inwalidzkich i dziecięcych.

Prototypy
Oba prototypy tramwaju 03T powstały w 1997 r. Każdy z nich miał jednak od początku inne losy. Pierwotnie obydwa tramwaje miało otrzymać Pilzno, gdzie miały być przeprowadzone jazdy próbne. Ponieważ jednak w tym czasie Dopravní podnik Ostrava w tym czasie zamówił dwa tramwaje, na przełomie lat 1997 i 1998 pierwszy prototyp trafił do Ostrawy, gdzie przeszedł jazdy próbne. Od 17 kwietnia 1998 r. prototyp otrzymał numer 1201 i został włączony do ruchu liniowego. Na początku września, po dostawie pierwszego tramwaju z produkcji seryjnej, prototyp zwrócono producentowi, który z kolei przekazał tramwaj przewoźnikowi Plzeňské městské dopravní podniky. Wagon ten otrzymał nowy numer 300 i od początku października 1998 jeździł w Pilźnie w ruchu liniowym. Po wypadku w styczniu 2006 r. został odstawiony, a jesienią 2007 r. ostatecznie wycofany z powodu braku możliwości pozyskania nietypowych części zamiennych. W 2008 r. został zezłomowany.

Drugi prototypowy tramwaj testowano w 1998 r. w Pilźnie. Właśnie ten wagon posłużył do uzyskania homologacji dla typu 03T. Po pomyślnym zakończeniu procesu homologacji, latem 1998 r. tramwaj wprowadzono do eksploatacji z numerem 301. Z powodu nietypowej konstrukcji wagon poddano standaryzacji: zmieniono schemat malowania, napęd drzwi i półautomatyczny sprzęg z przodu wagonu (pierwotnie testowano i planowano eksploatację tramwajów 03T w składach dwuwagonowych). Wagon nr 300 miał półautomatyczny sprzęg z tyłu, a wagon nr 301 z przodu.

Dostawy
Państwo Miasto Typ Lata dostaw Liczba Numery taborowe Uwagi
Czechy Brno 03T5 2003 1 1805
03T6 2003–2005 14 1806–1819
03T7 2006 2 1820, 1821
Most – Litvínov 03T5 2001–2002 2 201, 202
Ołomuniec 03T1 1998 2 201, 202
03T2 1999 1 203
03T3 1999 1 204
Ostrawa 03T1 1998 2 1201, 1202
03T2 1999 7 1203–1209
03T4 2001 2 1210, 1211
03T5 2001 3 1212–1214
Pilzno 03T0 1998–1999 2 300, 301 prototypy
03T2 1999 2 302, 303
03T3 1999–2000 4 304–307
03T4 2000 3 308–310
Łączna liczba: 48

Dane techniczne
Producent: Škoda Transportation, Pilzno, Czechy
Okres produkcji: 1997–2005
Wyprodukowanych: 48 egz.
Inne nazwy: Astra
Anika
Elektra
Liczba członów: 3
Napięcie zasilania: 600 V DC
Szerokość toru: 1435 mm
Układ osi: Bo’Bo’
Liczba drzwi: 4
Układ drzwi: 1/2-2/1
Liczba miejsc siedzących: 42
liczba miejsc stojących: 113
Liczba miejsc ogółem: 155
Silniki trakcyjne: asynchroniczne
Moc silników: 4×85-90 kW (4×116-122 KM)
Moc ciągła: 340-360 kW (462-489 KM)
Długość: 20 090 mm
Szerokość: 2460 mm
Wysokość: 3460 mm
Masa własna: 24 200 kg
Wysokość podłogi: 350–780 mm
Niskopodłogowość: 50%
Prędkość maksymalna: 70 km/h

(C) Wikipedia.org
TWB PhotoTrans.eu
Tramvaje.net
Flickr.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Śro, 22.11.2023, 6:42
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018