Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne
https://www.samochodyswiata.pl/

[Tramwaje] 1998-2009 Satra II
https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=22&t=43892
Strona 1 z 1

Autor:  kulikowski [ Śro, 15.11.2023, 19:23 ]
Temat postu:  [Tramwaje] 1998-2009 Satra II

Image Wikipedia.org
Image Tramwaj.fandom.com/pl/wikia

Cytuj:
Satra II (nazwa pochodzi od bośniackich słów „Sarajevski tramvaj”) to typ dwuczłonowego, przegubowego tramwaju eksploatowanego przez przedsiębiorstwo JKP GRAS w Sarajewie. Wozy Satra II powstały w wyniku modernizacji starszych tramwajów typu Tatra K2 produkcji czechosłowackiej.

Historia
Po zakończeniu wojny w Bośni i Hercegowinie tabor tramwajowy w Sarajewie był częściowo zniszczony. W 1998 r. czeska firma Pars DMN Šumperk we współpracy z ČKD Dopravní systémy dostarczyła do miasta pierwszy tramwaj typu Satra II. W 2001 r. między JKP GRAS a konsorcjum złożonym z firm Pars Nova i Siemens podpisano umowę na dostawę 25 modernizowanych tramwajów Satra II i 12 sztuk częściowo niskopodłogowych wozów Satra III. Pierwsze przebudowane tramwaje pojawiły się w Sarajewie w 2004 r.

Modernizacja
Zakres modernizacji Tatr K2 na typ Satra II jest zbliżony do tego z brneńskich tramwajów Tatra K2R i bratysławskich K2S. Nadwozie poddano remontowi, zamontowano nowe czoła z tworzyw sztucznych zaprojektowane przez architekta Patrika Kotasa. Wyremontowano także wnętrze: plastikowe siedzenia zastąpiono tapicerowanymi, wymieniono oświetlenie, okna (nowe posiadają uchylne lufciki), ogrzewanie, wykładzinę. W miejsce drzwi harmonijkowych zamontowano dwupłatowe drzwi odskokowo-wychylne wraz z przyciskami otwierania drzwi przez pasażerów. Sterowanie wagonem odbywa się przy pomocy ręcznego nastawnika jazdy. Nowością jest dźwiękowy i wizualny system informacji pasażerskiej. Pantograf nożycowy wymieniono na połówkowy, przetwornicę wirową zastąpiono statyczną. Zainstalowano silniki asynchroniczne firmy Siemens. Prototyp z 1998 r. otrzymał wyposażenie elektryczne ČKD TV14 z tranzystorami IGBT.

Dostawy
Państwo Miasto Lata modernizacji Liczba Numery taborowe
Bośnia i Hercegowina Sarajewo 1998–2009 12 500–511
Łączna liczba: 12

Eksploatacja
Pierwszy tramwaj Satra II powstał Pars DMN w 1998 r. w wyniku przebudowy wycofanego z eksploatacji w Brnie tramwaju K2 nr 1034. W listopadzie 1998 r. wagon przewieziono do Sarajewa, gdzie jeszcze w tym samym miesiącu zaprezentowano go podczas 113 rocznicy uruchomienia komunikacji miejskiej. Zmodernizowanemu tramwajowi nadano numer taborowy 500. Seryjne dostawy Satr II rozpoczęto latem 2004 r., kiedy to dostarczono prototyp z wyposażeniem elektrycznym firmy Siemens; w Sarajewie otrzymał on numer 501. Wagon nr 501 również powstał w wyniku przebudowy starszego tramwaju, w tym przypadku brneńskiej Tatry K2 nr 1074. Kolejne wagony powstały już w Sarajewie z dawnych Tatr K2YU i przy wykorzystaniu części dostarczonych z zakładów Pars Nova i Siemens. W 2008 r. w ruchu liniowym kursowały tramwaje oznaczone numerami 500–511. Łącznie zbudowano 25 egzemplarzy tramwaju Satra II.

Dane techniczne
Producent: Pars Nova, Šumperk, Czechy
Modernizacje: 1998–2009
Zmodernizowanych: 25 egz.
Liczba członów: 2
Zasilanie: 600 V DC
Szerokość toru: 1435 mm
Liczba drzwi: 4
Układ drzwi: 2-2-/2-2
Szerokość drzwi: 1300 mm
Liczba miejsc siedzących: 46
Liczba miejsc stojących: 108 (5 os./m²)
Liczba miejsc ogółem: 154
Silniki trakcyjne: silniki asynchroniczne
Moc silników trakcyjnych: 4×68 kW (4×92 KM)
Moc ciągła: 272 kW (370 KM)
Osprzęt elektryczny: tranzystorowy TV14 Siemens
Długość: 20 400 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 3075 mm
Masa własna: 24 400 kg
Prędkość maksymalna: 60 km/h
Niskopodłogowość: 0%

(C) Wikipedia.org
Tramwaj.fandom.com/pl/wikia

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/