Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne https://www.samochodyswiata.pl/ |
|
[Tramwaje] 1998-2009 Satra II https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=22&t=43892 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | kulikowski [ Śro, 15.11.2023, 19:23 ] |
Temat postu: | [Tramwaje] 1998-2009 Satra II |
Wikipedia.org Tramwaj.fandom.com/pl/wikia Cytuj: Satra II (nazwa pochodzi od bośniackich słów „Sarajevski tramvaj”) to typ dwuczłonowego, przegubowego tramwaju eksploatowanego przez przedsiębiorstwo JKP GRAS w Sarajewie. Wozy Satra II powstały w wyniku modernizacji starszych tramwajów typu Tatra K2 produkcji czechosłowackiej. Historia Po zakończeniu wojny w Bośni i Hercegowinie tabor tramwajowy w Sarajewie był częściowo zniszczony. W 1998 r. czeska firma Pars DMN Šumperk we współpracy z ČKD Dopravní systémy dostarczyła do miasta pierwszy tramwaj typu Satra II. W 2001 r. między JKP GRAS a konsorcjum złożonym z firm Pars Nova i Siemens podpisano umowę na dostawę 25 modernizowanych tramwajów Satra II i 12 sztuk częściowo niskopodłogowych wozów Satra III. Pierwsze przebudowane tramwaje pojawiły się w Sarajewie w 2004 r. Modernizacja Zakres modernizacji Tatr K2 na typ Satra II jest zbliżony do tego z brneńskich tramwajów Tatra K2R i bratysławskich K2S. Nadwozie poddano remontowi, zamontowano nowe czoła z tworzyw sztucznych zaprojektowane przez architekta Patrika Kotasa. Wyremontowano także wnętrze: plastikowe siedzenia zastąpiono tapicerowanymi, wymieniono oświetlenie, okna (nowe posiadają uchylne lufciki), ogrzewanie, wykładzinę. W miejsce drzwi harmonijkowych zamontowano dwupłatowe drzwi odskokowo-wychylne wraz z przyciskami otwierania drzwi przez pasażerów. Sterowanie wagonem odbywa się przy pomocy ręcznego nastawnika jazdy. Nowością jest dźwiękowy i wizualny system informacji pasażerskiej. Pantograf nożycowy wymieniono na połówkowy, przetwornicę wirową zastąpiono statyczną. Zainstalowano silniki asynchroniczne firmy Siemens. Prototyp z 1998 r. otrzymał wyposażenie elektryczne ČKD TV14 z tranzystorami IGBT. Dostawy Państwo Miasto Lata modernizacji Liczba Numery taborowe Bośnia i Hercegowina Sarajewo 1998–2009 12 500–511 Łączna liczba: 12 Eksploatacja Pierwszy tramwaj Satra II powstał Pars DMN w 1998 r. w wyniku przebudowy wycofanego z eksploatacji w Brnie tramwaju K2 nr 1034. W listopadzie 1998 r. wagon przewieziono do Sarajewa, gdzie jeszcze w tym samym miesiącu zaprezentowano go podczas 113 rocznicy uruchomienia komunikacji miejskiej. Zmodernizowanemu tramwajowi nadano numer taborowy 500. Seryjne dostawy Satr II rozpoczęto latem 2004 r., kiedy to dostarczono prototyp z wyposażeniem elektrycznym firmy Siemens; w Sarajewie otrzymał on numer 501. Wagon nr 501 również powstał w wyniku przebudowy starszego tramwaju, w tym przypadku brneńskiej Tatry K2 nr 1074. Kolejne wagony powstały już w Sarajewie z dawnych Tatr K2YU i przy wykorzystaniu części dostarczonych z zakładów Pars Nova i Siemens. W 2008 r. w ruchu liniowym kursowały tramwaje oznaczone numerami 500–511. Łącznie zbudowano 25 egzemplarzy tramwaju Satra II. Dane techniczne Producent: Pars Nova, Šumperk, Czechy Modernizacje: 1998–2009 Zmodernizowanych: 25 egz. Liczba członów: 2 Zasilanie: 600 V DC Szerokość toru: 1435 mm Liczba drzwi: 4 Układ drzwi: 2-2-/2-2 Szerokość drzwi: 1300 mm Liczba miejsc siedzących: 46 Liczba miejsc stojących: 108 (5 os./m²) Liczba miejsc ogółem: 154 Silniki trakcyjne: silniki asynchroniczne Moc silników trakcyjnych: 4×68 kW (4×92 KM) Moc ciągła: 272 kW (370 KM) Osprzęt elektryczny: tranzystorowy TV14 Siemens Długość: 20 400 mm Szerokość: 2500 mm Wysokość: 3075 mm Masa własna: 24 400 kg Prędkość maksymalna: 60 km/h Niskopodłogowość: 0% (C) Wikipedia.org Tramwaj.fandom.com/pl/wikia |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |