|
|
Obecny czas: Czw, 16.05.2024, 19:05
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 1 post ] |
|
[Tramwaje] 1997-1999 Tatra T3RF
Autor |
Wiadomość |
kulikowski
Postów: 7519 Miejscowość: Warszawa
|
[Tramwaje] 1997-1999 Tatra T3RF
Brno, Czechy Wikipedia.org TWB PhotoTrans.eu Flickr.com Seznam-Autobusu.cz Samara, Rosja Wikipedia.org TransPhoto.org Cytuj: Tatra T3RF to typ czeskiego tramwaju firmy ČKD. Wozy tego typu produkowano w latach 1997–1999 dla Rosji, dwa wozy z ośmiu pozostały w Brnie. Tramwaj T3RF wywodzi się z modelu Tatra T3R produkowanego w II połowie lat 90. XX wieku.
Historia Po dostawie 10 nowych tramwajów Tatra T3R do Brna na początku roku 1997 podobne wozy zamówiło przedsiębiorstwo komunikacji z miasta Iżewsk, który jest jednym z wielu miast eksploatujących klasyczne tramwaje Tatra T3 w Rosji, następnie podobne tramwaje zamówiła także Samara. Wozy oznaczone jako T3RF były podobne z wyglądu do brneńskich T3R, jednak pod względem technicznym różnią się nowocześniejszym wyposażeniem elektrycznym.
Konstrukcja Tramwaj T3RF to czteroosiowy, jednokierunkowy, silnikowy wagon tramwajowy. Szkielet wagonu jest wykonany ze stali, poszycie zewnętrzne stanowi blacha; oba czoła wozu (projektu architekta Patrika Kotasa) z szybami panoramicznymi są zbudowane z włókna szklanego. Podłoga wozu znajduje się na wysokości 900 mm nad główką szyny. Prawa strona pudła posiada troje czteroczęściowych drzwi harmonijkowych. Siedzenia ze sztucznej skóry dla pasażerów są rozmieszczone w układzie 1+1 (niektóre iżewskie wozy 1+2), w tylnej części wozu zaprojektowano miejsce na wózki dziecięce lub inwalidzkie. W odróżnieniu od T3R typ T3RF nie posiada przycisków indywidualnego otwierania drzwi przez pasażerów, podłoga jest pokryta wykładziną gumową, okna wyposażono w przesuwane lufciki. Motorniczy steruje ręcznym zadajnikiem jazdy z zamykanej kabiny sterowniczej.
Tramwaje T3RF są napędzane czterema silnikami TE 022, każdy z nich przypada na jedną oś. Wyposażenie elektryczne ČKD TV14 posiada tranzystory IGBT, przetwornica statyczna została dostarczona przez Alstom, prąd jest pobierany z sieci trakcyjnej przez pantograf nożycowy.
Wozy dla przedsiębiorstwa Dopravní podnik města Brna zostały zmodernizowane przez warsztaty Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova. Wózki zostały wymienione na nowe (skompletowane z komponentów firmy SKD),tramwajom zamontowano silniki typu TE 023, pantografy pozostawiono oryginalne, jednak wyposażono je w elektryczny system opuszczania i podnoszenia. Wnętrze pozostało bez zmian, wozy wyposażono w elektroniczny system informacji pasażerskiej, zamontowano przyciski otwierania drzwi przez pasażerów. Mniejsze modyfikacje wprowadzono w kabinach motorniczego i innych częściach wozu.
Dostawy W latach 1997–1999 ogółem wyprodukowano 8 wozów T3RF. Mimo dostawy wszystkich tramwajów do Rosji, dwa tramwaje trafiły ostatecznie do Brna. Państwo Miasto Typ Lata dostaw Liczba Numery taborowe Uwagi Czechy Brno T3RF 2002 2 1669, 1670 początkowo dostarczone do Samary Rosja Iżewsk T3RF 1997 4 1000–1003 Samara T3RF 1999 2 1205–1206 Łączna liczba: 8
Eksploatacja
Brno Zgodnie z zamówieniem w 1999 r. wyprodukowano 4 wozy T3RF dla Samary. Z powodu wpłacenia jedynie 50% ceny za 4 tramwaje, dostarczono tam 2 egzemplarze. Dwa pozostałe wozy odstawiono w halach ČKD, a po przejęciu firmy przez Siemens w 2002 r. odkupił je przewoźnik z Brna. Przed włączeniem do eksploatacji zmodernizowano je zgodnie ze standardowym wyposażeniem wykorzystywanym w każdym brneńskim tramwaju w warsztatach Mostu i Litwinowa.
Po jazach testowych oba wozy otrzymały numery 1669 i 1670, w listopadzie 2002 r. weszły do służby liniowej[8]. Wozy T3RF trwale jeżdżą w składzie 1669+1670, łączenie z tramwajami typu Tatra T3R nie jest możliwe. Wozy T3RF trwale jeżdżą w składzie 1669+1670, łączenie z tramwajami typu Tatra T3R nie jest możliwe.
Rosja Pierwsze cztery wozy T3RF w roku 1997 zakupił przewoźnik z rosyjskiego miasta Iżewsk, gdzie otrzymały numery 1000-1003[6]. Wszystkie tramwaje T3RF jeżdżą pojedynczo.
Dwa tramwaje (z czterech zamówionych) Tatra T3RF były w roku 1999 dostarczone do Samary. Wozy otrzymały numery 1205 i 1206 jeździły od 1999 w składzie 1205+1206, w roku 2003 zamieniono ich kolejność w składzie, do pierwotnego stanu powrócono w 2010 r. Od roku 2011 oba tramwaje jeżdżą pojedynczo.
Jeden z dwóch wozów, który był pierwotnie wyprodukowany dla Samary a który jeździ w Brnie z numerem 1669, został w roku 1999 wypożyczony do Moskwy na obchody 100 lat komunikacji tramwajowej. Podobnie do T3RF miały być zmodernizowane wyeksploatowane moskiewskie wozy Tatra T3, umowa między ČKD a Mosgortransem nie została podpisana a tramwaj T3RF został odstawiony na rok do zajezdni, nie przeprowadzano jazd próbnych. W 2000 r. zwrócono go producentowi.
Dane techniczne Producent: ČKD Tatra, Praga Smichov, Czechy Okres produkcji: 1997–1999 Wyprodukowanych: 8 egz. Szerokość toru: 1435 mm 1524 mm Zasilanie: 600 V DC Liczba członów: 1 Liczba miejsc siedzących: 22 Liczba miejsc stojących: 86 Liczba miejsc ogółem: 108 Silniki trakcyjne: typu TE 022, o mocy 4 × 46,8 kW (46,8 kW) typu TE 023, o mocy 4 × 63,6 KM (46,8 kW) Moc ciągła: 255 KM (187 kW) Długość: 14 000 mm Szerokość: 2500 mm Wysokość: 3060 mm Masa własna: 17 300 kg Osprzęt elektryczny: tranzystorowy TV14 Wysokość podłogi: 915 mm Prędkość maksymalna: 60 km/h (C) Wikipedia.org TWB PhotoTrans.eu Flickr.com Seznam-Autobusu.cz TransPhoto.org
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Pią, 25.08.2023, 17:31 |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ 1 post ] |
|
Kto jest online |
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
|
| |