[Szynobusy] 1948-1956 Tatra/Studenka M131.1
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/transcoded/a/af/%C4%8CSD_Class_M_131.1.webm/%C4%8CSD_Class_M_131.1.webm.720p.vp9.webmhttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/transcoded/7/7a/%C4%8CSD_Class_M_131.1%2C_interior.webm/%C4%8CSD_Class_M_131.1%2C_interior.webm.720p.webm Wikipedia.org
ZelPage.cz
AtlasLokomotiv.net
Flickr.com
VsetinvObrazech.cz
Normalnotorowy spalinowy wagon silnikowy (szynobus) serii M131.1, był wagonem dwuosiowym, napędzanym silnikiem wysokoprężnym z przekładnią mechaniczną, jedną osią napędzaną, produkowanym przez dwie firmy Tatrę i Vagonkę Studenkę w latach 1948-1956. Wyprodukowano łącznie 549 egz. tego szynobusu, przez co był to najliczniejszy typ szynobusu dla linii lokalnych kolei czechosłowackich ČSD, zyskał potoczną nazwę "Hurvinek". W latach 1976-1984 został zastąpiony przez nowocześniejszą serię M152.0. Obecnie zachowano pojedyncze egzemplarze wagonów jako zabytkowe.
Charakterystyczne jest malowanie wagonów serii M131.1 w karmazynowych barwach pudła ze srebrnoszarym dachem. Na obydwu końcach wagonu są kabiny maszynistów, w jednej z nich umieszczono WC. Do napędu wagonu użyto silnika wysokoprężnego typu 301, odprężonego z ciężarówki Tatra 111. Za przeniesienie napędu odpowiada sprzęgło suche, trójtarczowe oraz całkowicie zsynchronizowana, czterobiegowa przekładnia mechaniczna, umożliwiająca również zmianę kierunku jazdy. Wagony serii M131.1 były eksploatowane na terenie całej Czechosłowacji. Wagony serii M131 jeździły nawet na zębatej linii Cisowiec - Pohronska Polhora
Zlecenie konstrukcji szynobusu otrzymała Tatra w 1946, prototyp oznaczony M131.101 zbudowano w 1948, w tym samym roku ruszyła produkcja seryjna, przy czym 140 egz. wyprodukowała Tatra, a 409 egz. Wagonka Studenka (ob. Skoda Transportation). W 1988 wagony serii M131.1 zostały administracyjnie przemianowane na serię 801 (choć tylko teoretycznie).
Do serii M131.1 zbudowano w Wagonce Studenka wagony doczepne CIm i CDIm (późniejsze BIm i BDIm)
Modernizacje i odbudowy
- na serię M131.2 (późniejszą 890) - 85 egz. wagonów adaptowanych na wagony do montażu sieci trakcyjnej w latach 1967-1980,
- na serię M131.3 - 2 egz. ŽOS Šumperk w 1971 - wymiana silników na nowsze LIAZ ML 635 oraz przekładni na hydrodynamiczną Praga 2M70, wagony przenumerowano na M131.3001 i M131.3002, eksploatowano do 1977,
- na serię M131.5 - 2 egz. ŽOS Šumperk w 1971 i 1979 - M131.5001 i M131.5002 - adaptacja podwozia do szerokiego toru o szerokości 1524 mm, na potrzeby linii szerokotorowej m. in. Haniska – Maťovce, eksploatowane do 1983, zastępnione przez serię M152.5,
- na serię M131.52 - przebudowa wagonów do montażu sieci trakcyjnej serii M131.2 na szerokotorowe 1524 mm, w latach 1976-1979 5 wagonów (M131.5201-M131.5205),
- na serię M131.6 (późniejszą 802) - 1 egz. M131.6001 w 1987 przebudowano z wagonu montażowego M131.2042, będącego z kolei przebudową wagonu M131.1331, od 1988 oznaczony jako 802.001, użytkowany jako wagon prowadzący pociągu ratunkowego z Brna Dolnego do odstawienia w 1998, zezłomowany w 2001.
Dane techniczneInne nazwy (UIC): 801
Producent: Tatra, Koprzywnica, Czechosłowacja (Czechy)
Wagonka Studenka, Butowice
Okres produkcji: 1948-1956
Wyprodukowanych: 549 egz.
Modernizacje: 85 egz. M131.2
2 egz. M131.3
2 egz. M131.5
5 egz. M131.52
1 egz. M131.6
Eksploatacja: 1958-1984
Układ osi: A 1
Szerokość toru: 1435 mm
Liczba miejsc siedzących: 48
Liczba miejsc stojących: 21
Silnik: Tatra 301
Moc trwała: 155 KM (113,9 kW) przy 1600 obr./min
Długość: 12 100 mm
Masa służbowa: 16 600 kg
Przekładnia: Mylius, mechaniczna z rewersem
Prędkość maksymalna: 60 km/h
Hamulce: pneumatyczne Knorr
(C) Wikipedia.org
ZelPage.cz
AtlasLokomotiv.net
Flickr.com
VsetinvObrazech.cz