MAN Lion's City G, niskopodłogowy, przegubowy autobus miejski, produkowany od 2004 roku przez oddział niemieckiego koncernu MAN w Sadach koło Poznania - MAN Bus. Nazwa typu uzależniona jest od mocy, jaką charakteryzuje się zastosowany w pojeździe silnik i tak odpowiednio występują: NG313 (silnik MAN D2866, 310 KM), NG323 (silnik MAN D2866, 320 KM), NG353 (silnik MAN D2866, 350 KM) i NG363 (silnik MAN D2866, 360 KM).
Obecnie pojazdy te eksploatują następujące polskie przedsiębiorstwa komunikacyjne:
PrzewoĹşnik Liczba
ITS Michalczewski 55
PKS Gdańsk 15
KPK Białystok 5
KPKM Białystok 6
MZA Warszawa 73
PKM Gdynia 10 (CNG)
PKM Gliwice 2
MZK Stargard Szczeciński 2
PKM Katowice 5
PKS Wejherowo 4
MZK Toruń [1] 2
Drugim przewoźnikiem użytkującym przegubowe MANy jest firma ITS A. Michalczewski od 1.09.2006 obsługująca linie w Warszawie. Dla realizacji umowy na usługi przewozowe dla ZTM firma zakupiła 55 autobusów MAN Lion's City G będących zmodernizowaną wersją NG313. Lion's City jest kontynuacją autobusów generacji produkowanej od 1998 roku. Główne zmiany dotyczyły zwiększenia szyb bocznych oraz zmiany stylistyki ściany przedniej i tylnej. Praktycznie niezmieniony został układ wnętrza, zmieniono nieznacznie kształt sufitu. Autobusy te wyposażone są w mocniejszą, 360-konną wersję silnika D2866. Wewnątrz zainstalowano monitoring i klimatyzację przestrzeni pasażerskiej.
Trzy autobusy Lions City G trafiły również do MZA. W listopadzie 2006 r. producent zaoferował stołecznym zakładom po atrakcyjnej cenie trzy autobusy wyprodukowane przedwcześnie dla ZKM Gdańsk. MANy pomalowane w barwy gdańskie wyjechały na warszawskie ulice z numerami 3382, 3383 i 3384. Nie przemalowano ich, tłumacząc ten fakt wysokimi kosztami oraz planowanym oklejeniem autobusów w reklamy.
Trzy autobusy Lions City G trafiły również do MZA. W listopadzie 2006 r. producent zaoferował stołecznym zakładom po atrakcyjnej cenie trzy autobusy wyprodukowane przedwcześnie dla ZKM Gdańsk. MANy pomalowane w barwy gdańskie wyjechały na warszawskie ulice z numerami 3382, 3383 i 3384. Nie przemalowano ich, tłumacząc ten fakt wysokimi kosztami oraz planowanym oklejeniem autobusów w reklamy. Poza wyglądem odróżniają się one skrzynią ZF.
W 2009 roku ogłoszono przetarg na leasing operacyjny 70 autobusów. Niespodziewanie, przetarg wygrał MAN, który startując w konsorcjum z bankiem zaoferował niższą cenę oferty, niż Solaris w konsorcjum z innym bankiem. Pierwszy egzemplarz pokazowy, wykonany w warszawskiej kompletacji, pokazano na wystawie Transexpo 2010 w Kielcach, we wrześniu.
Autobus Lion's City G z 2010 roku zostały ulepszone w porównaniu do autobusów znanych już z ITS i MZA. Zmiany były zarówno w zakresie wyglądu, jak i techniki. Przede wszystkim autobusy otrzymały nowe warszawskie malowanie, z żywszymi odcieniami żółci i czerwieni. Maskę z przodu pomalowano na żółto, co poprawiło dopasowanie malowania do bryły nadwozia. Na kantach przodu i zderzaku tylnym zamocowano czarne gumki, co jednak wpłynęło ujemnie na estetykę pojazdu. Obudowy klimatyzacji są białe, co pozwala z daleka odróżnić wozy od manów z ITS. Wyświetlacz tylny uległ powiększeniu i tym razem wyświetla również kierunek, podobnie jak w Solarisach Urbino 12 z Mobilisu z 2009 roku. Przednie światełka obrysowe są diodowe. Zmiany wizualne wystąpiły też w środku. Pojawiły się czerwone obicia foteli z warszawskim wzorem, a wykładzina podłogowa otrzymała ciemnoszary kolor. Szok budzić może ilość wyświetlaczy we wnętrzu - jest ich aż 7, z czego 3 to wyświetlacze podsufitowe ukazujące trasę, 2 to elektroniczne korale, a 2 to wyświetlacze informacyjne. Największą zmiana jest jednak silnik. Wielokrotnie modernizowaną, wiekową już jednostkę D2866 zastąpiono stosowanym od 2005 roku silnikiem D2066, w wersji LUH 48. Jest to zupełnie nowy silnik, z wtryskiem w systemie Common Rail, spełniający normę EEV. Silnik osiąga moc 265 kW / 360 KM przy 1900 obr/min oraz moment obrotowy 1800 Nm w zakresie 1000-1400 obr/min. Jednostka ta jest bardzo dopracowana i ekologiczna. Pracuje ona bardzo cicho. W trakcie jazdy i ruszania słychać tylko ciche, przytłumione dudnienie silnika, przygłuszone również niegłośnym świstem turbiny. W przedniej części autobusu silnika nie słychać w ogóle. Dla spełnienia wyższych norm czystości spalin konieczna była zmiana warunków spalania w silniku, co wymogło zastosowania większej chłodnicy. Okienko za ostatnimi drzwiami stało się tym samym miniaturowe. Dodatkowo, w komorze silnika zainstalowano automatyczny system gaśniczy. Autobus posiada skrzynię biegów Voith D864.5, która zupełnie nie szarpie przy zmianiach biegów. Przy załączaniu kolejnego biegu silnik spada na dosyć niskie obroty. W autobusie zainstalowano system zapowiedzi głosowych z nagranym głosem Tomasza Knapika. Wieczorem i w nocy daje się zauważyć wzmocnione oświetlenie wnętrza. Przy otwieraniu pierwszych drzwi zapala się światło oświetlające przedni pomost. Gaśnie ono po ich zamknięciu, tak by nie oślepiać kierowcy. O pozostałym wyposażeniu (takim jak układ elektryczny w systemie CAN, oś portalowa ZF AV132, sterownik informacji pasażerskiej R&G, wydajna automatyczna klimatyzacja oddzielna dla kierowcy i przestrzeni pasażerskiej, układ centralnego smarowania) nie trzeba wiele wspominać, gdyż stało się ono standardem. Ogólnie MANy wypadają bardzo dobrze za sprawą eleganckiego wyglądu, cichego, mocnego silnika, licznych wyświetlaczy i estetycznego wnętrza.
Pierwsze leasingowane MANy pojawiły się w październiku i skierowano je na zajezdnię R-4 Stalowa. Otrzymają numery 3400-3469.
zdjęcia autobusów MAN Lion's City G w Galerii Przegubowcazajezdnie: ITS Michalczewski, MZA R-13 Stalowa
Dane techniczneProducent: MAN Bus, Niemcy / Sady, Polska
Okres produkcji: od 2004
Lata dostaw: 2006-2007, 2010
Typ nadwozia: Niskopodłogowy autobus przegubowy klasy MEGA
Ilość eksploatowanych: 128 szt. (55 ITS + 73 MZA)
Długość: 17980 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 2758 mm
Rozstaw osi: 5105+6770 mm
Zwis przedni: 2700 mm
Zwis tylny: 3405 mm
Promień zawracania: 23,4 m
Masa całkowita: 28000 kg
ObciÄ…ĹĽenie przĂłd: 6500 kg
Obciążenie środek: 11500 kg
Obciążenie tył: 12000 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 350 dm3
Ilość miejsc: 150
Ilośc miejsc siedzących: 50
Ilość miejsc stojących: 100
Ilość drzwi: 4
Układ drzwi: 2-2-2-2
Wysokość podłogi w I drzwiach: 320 mm
Wysokość podłogi w II drzwiach: 340 mm
Wysokość podłogi w III drzwiach: 340 mm
Wysokość podłogi w IV drzwiach: 340 mm
Po zastosowaniu przyklęku: -80 mm
Szerokość drzwi: 1250 mm
Silnik: z tyłu, stojący, MAN D2866 (MZA 2006) lub MAN D2866 LUH29 (ITS) lub MAN
D2066 LUH48 z CR (MZA 2010)
Pojemnośc skokowa: 11,97 dm3 (2006-2007) lub 10,518 dm3 (2010)
Moc maksymalna: 301 KM (MZA 2006) lub 360 KM (ITS 2006-2007, MZA 2010)
Maksymalny moment obrotowy: 1050 Nm lub 1800 Nm (MZA 2010)
Skrzynia biegĂłw: ZF 6HP 592 (MZA 2006) lub Voith D864.5 (ITS 2006-2007, MZA 2010)
Liczba przełożeń: 5
OĹ› przednia: MAN VOK-07-B-01
Oś środkowa: MAN
OĹ› tylna: MAN ZF HONP 13100
Hamulce: tarczowe, przystankowy, retarder, ABS, ASR, EBS
Ogumienie: 275/70
Klimatyzacja: wozy ITS Michalczewski (2006-2007) oraz MZA (2010)
Przystosowanie dla niepełnosprawnych: tak