Obecny czas: Pią, 18.04.2014, 19:25




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 8 posty(ów) ] 
Reklama 

Star 25 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 225
Post Star 25
Na przełomie 1959/1960 roku wprowadzono do produkcji nowy model pod nazwą Star 25. Zasadniczą zmianą było zastąpienie dotychczasowego silnika nowym oznaczonym jako S-472. Przy nieznacznie zmienionej pojemności skokowej podwyższono stopniem sprężania i maksymalną prędkość obrotową silnika. Tą drogą uzyskano większą o 7,3 kW moc maksymalną. W nowym silniku zastosowano cienkościenne panewki łożysk głównych i korbowodowych oraz znacznie skuteczniejszy filtr powietrza. Usprawniono także podwozie samochodu stosując nową wydajniejszą pompę hamulcową oraz ulepszając mechanizm wspomagający hamulce. Wprowadzono estetyczniejsze, dwuramienne koło kierownicy. Kierunkowskazy ramieniowe zastąpiono migowymi, a dotychczasowy indywidualny napęd wycieraczek szyb przednich zastąpiono napędem centralnym z jednego silniczka.
Rodzina samochodów Star była systematycznie powiększana. W FSC uruchomiono produkcję wydłużonej wersji, przeznaczonej do przewozu ładunków objętościowych. Rozstaw osi Stara 25L zwiększono o 850 mm, a wał napędowy przedzielono łożyskiem pośrednim.
W Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie i oddziale łódzkim nieprzerwanie pracowano nad dalszym rozwojem samochodów Star. Celem obniżenia kosztów eksploatacji postanowiono zastosować w tych pojazdach silnik ZS. Ze względu na produkowane już zespoły podwoziowe nawy silnik musiał mieć parametry zbliżone do silnika 5-472. Z uwagi na zamienność obu silników masę nowej jednostki napędowej ograniczono do 400 kg. Przewidywany wzrost ładowności samochodów Star stwarzał konieczność zastosowania w nich silników o mocy ok. 90 kW, a zatem projektowany silnik musiał umożliwiać w przyszłości osiąganie mocy o 30% wyższej.
Badania drogowe prototypowych samochodów wyposażonych w silnik ZS oznaczone symbolem S-53 rozpoczęto już w 1958 roku. Okres badań dopracowywania konstrukcji i przygotowania produkcji trwał cztery lata. W produkcyjnej wersji silnika S-53 zastosowano wtrysk paliwa do komory wirowej usytuowanej w głowicy. Kadłub silnika był wykonany ze stopu lekkiego, a jego konstrukcja umożliwiała zastosowanie tulei cylindrowych o większej średnicy wału korbowego w większym wykorbieniu.
Serie informacyjna samochodów ciężarowych z silnikami ZS zmontowana została w Starachowicach w lipcu 1962 roku. Samochody te, oznaczone jako Star 27, produkowane były równolegle ze Starem 25. Zewnętrznie pojazdy te różniły się jedynie napisem na atrapie. W podwoziu Stara 27 zastosowano pneumatyczny nadciśnieniowy mechanizm wspomagający hamulce, zasilany ze sprężarki mocowanej przy silniku. Instalację elektryczną zaopatrzono w drugi akumulator, gdyż wymagał tego mocniejszy rozrusznik zasilany prądem o napięciu 24 V. Produkcja nowego, bardziej ekonomicznego modelu systematycznie wzrastała.
Ostatnią poważniejszą zmianą wprowadzoną w samochodach rodziny Star 25/27 było zastosowanie nieco większych silników. Samochody oznaczone jako Star 25 M1 otrzymały silniki typu S-474, o większej objętości skokowej i mocy.
W samochodach Star 27 M1 zastosowano silniki S-530 A, których objętość skokowa została również powiększona, przy czym moc znamionowa pozostała bez zmian, wzrósł natomiast moment obrotowy. Uznano, że dalszy rozwój Stara w dotychczasowej postaci jest nieuzasadniony. Potrzebna była gruntowna modernizacja wraz ze zwiększeniem ładowności pojazdu. Produkcja Starów z serii 25/27 została zakończona w 1968 roku.

Image

Image

Image

Image

Image

http://pl.youtube.com/watch?v=XcR8SqQUrWo

(c) polskie-auta.pl


Śro, 30.01.2008, 17:40
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 162
Miejscowość: Warszowice
Samochód: Koń
Post Re: Star 25
No widać STARuszek w dobrej kondycji tylko pogratulować zaangażowania w dzieło jakim jest utrzymanie wozu nawiasem zaprzaszam na forum pożwięcone Temu STARuszkowi

_________________
http://c33.grono.net/194/0/gallery-1025 ... 00x500.jpg


Śro, 30.01.2008, 18:24
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5041
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Star 25
Nieodżałowany inż Panczakiewicz [R.I.P.]. Ta stylistyka już była w prototypach w latach '30.


Sob, 02.02.2008, 1:26
Profil

Postów: 48
Miejscowość: Pawłowice Śląskie
Post Re: Star 25
Tak dla ścisłosći Jest to średni samochód wodno-piaowy JELCZ 003-0 28 typ GBAM 2/8+8 na podwoziu samochodsu STAR A 26 P,


Nie, 28.12.2008, 13:08
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 262
Samochód: Mitsubishi L200 2.5D
Post Re: Star 25
Niedawno (około 2 lata temu) miałem takiego starka. Gdzieś zdjęcia miałem i jak znajdę to wrzucę.


Nie, 28.12.2008, 21:38
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 1833
Miejscowość: SG
Samochód: 323F (BJ)
Post Re: Star 25
a propos czy ktoś pamięta jeszcze taką piosenkę? :) "Mój stary Star" http://pl.youtube.com/watch?v=5LMjjXCy5Cw

_________________
<--- To było moje autko - Cadillac De Ville '92; 4.9L V8...


Pon, 29.12.2008, 11:20
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 262
Samochód: Mitsubishi L200 2.5D
Post Re: Star 25
Emer napisał(a):
a propos czy ktoś pamięta jeszcze taką piosenkę? :) "Mój stary Star" http://pl.youtube.com/watch?v=5LMjjXCy5Cw


Właśnie tego niedawno słychałem. Na wrzucie nazywa się to "Heniek S.T.A.R." . Jest jeszcze inna piosenka "Mój nowy star"


Pon, 29.12.2008, 12:15
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5041
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 1960 Star 25
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
(C) Polskie-auta.pl
Image
Image
(C) Wikipedia
Image
(C) Btcforum.i365.pl
Image
(C) Samochodymadeinpoland.fora.pl
Image
(C) Flickr.com
Cytuj:
Na podwoziu modelu Star 25 i jego pochodnych montowano różne wersje zabudów jak np. nadwozia furgonowe typu N-94 do przewozu ładunków, śmieciarki SM-2 Bajadera i SM-4, piaskarki PS-5, żurawie samochodowe Ż-3 oraz betoniarki MSH-2, wykorzystywane w branży budowlanej. Od 1960 roku na podwoziu modelu A25P w Jelczańskich Zakładach Samochodowych produkowane były nadwozia pożarnicze N751 wyposażone w motopompę M800E oraz N761 z autopompą A1600.

Dane techniczne
Inne nazwy: Star 25L, Star 25M1, Star 25 Tropic, Star A25P/N751-SBM2000/8, Star C25, Star W25, Star 25 Trambus, Star 25-SMS-6
Producent: FSC Star, Starachowice, Polska
Poprzednik: Star 21
Następca: Star 29
Segment: szosowy samochód ciężarowy średniej ładowności
Silnik: typu S-472 lub S-473 lub S-474, benzynowy, rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu
Pojemność skokowa: 4196 ccm
Ĺšrednica cylindra: 90,0 mm
Skok tłoka: 110,0 mm
Moc maksymalna: 70 kW (95 KM) przy 2500 obr/min lub 64 kW (88 KM) lub 77 kW (105 KM)
Skrzynia biegĂłw: 5-biegowa, manualna, niezsynchronizowana
Napęd: tylny (4×2)
Ogumienie: 8,25-20"
Długość: 5920 mm lub 7020 mm (25L) lub 4950 mm (W25) lub 4620 mm (C25)
Szerokość: 2200 mm
Wysokość: 2240 mm / 2800 mm (z opończą)
Rozstaw osi: 3000 mm lub 2500 mm (C25 i W25) lub 3850 mm (25L)
Zwis przedni: 1240 mm
Zwis tylny: 1680 mm
Masa własna: 3425 kg lub 3620 kg (25L) lub 3850 kg (W25) lub 3020 kg (C25)
Ładowność: 4000 kg
Masa całkowita: 7775 kg lub 7980 kg (25L)
Masa przyczepy: 4500 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 105 l
Ĺšrednica zawracania: 15,6 m lub 21,0 m (25L)
Prędkość maksymalna: 78 km/h
ZuĹĽycie paliwa: 27 l/100km


(C) Polskie-auta.pl
Wikipedia
Btcforum.i365.pl
Samochodymadeinpoland.fora.pl
Flickr.com
RUMMEL Aleksander - Polskie konstrukcje i licencje motoryzacyjne 1922-1980; Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1985
SZELICHOWSKI Stanisław - Sto lat polskiej motoryzacji; Krakowska Oficyna SAB, Kraków, 2003
ZIELIŃŚKI Andrzej - Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960; Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1985
ZIELIŃSKI Andrzej - Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1961-1965; Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008


Pią, 03.06.2011, 18:54
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  

Reklama 

Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 8 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2014 Tomasz Malatyński






Tylna belka - Peugeot CitroenSzyby samochodoweCiężarówkiForum motoryzacyjne autoGALERIA.plogłoszenia • Najlepsze klocki hamulcowe w iParts.pl -najtaniej • Sklep z częściami - MotoCentrum.plzobacz tuklimatyzacja daikinpożyczka • Tworzenie stron internetowych: wedzinski.com