Obecny czas: Pią, 29.03.2024, 11:15




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 13 posty(ów) ] 
Stary 4x4, 6x6 i 660 
Autor Wiadomość
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Stary 4x4, 6x6 i 660
Star 266 jest fajny, ale te naprawdÄ™ wymiatajÄ…:

Za portalem http://www.polskie-auta.pl:
Na przełomie lat 1951 /1952 Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie otrzymało zlecenia na opracowanie konstrukcji i wykonanie prototypów terenowych samochodów ciężarowych z napędem na wszystkie koła w układach 4x4 i 6x6. Sprecyzowanie ostatecznych wymagań taktyczno-technicznych ułatwił bogaty plon konkursu ogłoszonego w połowie 1951 roku przez Ministerstwo Obrony Narodowej i Państwową Komisję Planowania Gospodarczego na konstrukcję takich pojazdów.
Podstawowym założeniem było możliwie maksymalne wykorzystanie zespołów i elementów samochodów Star 20, które produkowano już seryjnie. Prace konstrukcyjne były rozdzielone: w Warszawie zajmowano się podwyższeniem osiągów silnika S-42, a w łódzkim oddziale BKPMot opracowywano zespoły podwozia. Całością prac nad pojazdami terenowymi kierował prof. Jerzy Werner. W skład grupy konstruktorów wchodzili m.in. inżynierowie: L. Drecki, W. Kończykowski, Z. Kozik, W. Pokorski, J. Romanowski oraz Garganisz i Przewłocki.
W czerwcu 1952 roku projekty wstępne pojazdów zostały przedstawione do zatwierdzenia, a już w połowie 1953 roku gotowe były dwa prototypy Stara 44 i dwa prototypy Stara 66.
Oto krótka charakterystyka prototypu Siar 44. Sześciocylindrowy silnik typu S-44 ustawiony był wzdłużnie nad osią kół przednich. Stanowił on rozwinięcie konstrukcji silnika S-42. Średnica cylindrów zwiększona została z 92 do 95 mm, a skok tłoka ze 105 do 110 mm. Objętość skokowa silnika wzrosła do 4680 dm3. Moc maksymalna wynosiła 63 kW przy 2800 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 240 Nm przy 1750 obr/min. Rozwiązania konstrukcyjne poszczególnych zespołów tego silnika zostały przejęte z modelu S-42.
W samochodzie zastosowano wagonową otwartą kabinę kierowcy wykonaną z blachy stalowej. Jej uzupełnieniem był składany dach brezentowy i zdejmowane części okienne drzwi bocznych. Płaska dzielona szyba przednia zamocowana została w odchylanej do przodu ramie. Na zderzaku umocowano ażurową osłonę ściany przedniej. Skrzynia ładunkowa o konstrukcji drewnianej miała tylną ścianę otwieraną. Przewidziano możliwość stosowania nadstawek podwyższających ściany i opończy.
Przy rozstawie osi 3060 mm, długość całkowita pojazdu wynosiła 5775 mm. Duże wartości kątów natarcia i zejścia (38°) umożliwiały pokonywanie znacznych nierówności terenowych. Masa własna wynosiła 4550 kg, natomiast ładowność na szosie 3500 kg, a w terenie 2200 kg. Pojazd osiągał prędkość 65 km/h. Konstrukcja samochodu pozwalała na pokonywanie brodów o głębokości do 0,90 m.
Prototypy Stara 44 zostały przekazane do badań drogowych, które trwały do stycznia 1954. roku. Uzyskane wyniki pozwalały 'na wystawienie wysokiej noty konstruktorom. Dalsze prace miały na celu usunięcie zauważonych wad tej oryginalnej konstrukcji. Należało wzmocnić konstrukcję skrzyni przekładniowej i przedniego mostu oraz podnieść moc i trwałość silnika.
Jesienią 1954 roku zapadła decyzja o zaniechaniu dalszych prac nad Starem 44. Decyzja ta wynikała ze stanowiska przemysłu, który wówczas nie miał możliwości podjęcia produkcji pojazdu tego rodzaju. Cały wysiłek konstruktorów i badawczy został skierowany na rozwój konstrukcyjny Stara 66, który był opracowywany równolegle ze Starem 44.
Badania dwóch prototypów Stara 66 ukończono w lutym 1954 roku. Po wprowadzeniu zmian i poprawek do dokumentacji zbudowano jesienią następne prototypy, które zostały skierowane na badania poligonowe. Uzyskane pozytywne wyniki pozwoliły na stwierdzenie, że pojazdy te w pełni odpowiadały ówczesnym wymaganiom wojska. Podwozia Stara 66 nadawały się do wykorzystania pod zabudowę różnych urządzeń specjalnych na potrzeby wojska i gospodarki narodowej. W styczniu 1956 roku zatwierdzono dokumentację techniczną samochodu do produkcji seryjnej. Od tego czasu w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Starachowicach trwały przygotowania do uruchomienia produkcji Starów 66. W połowie 1958 roku ruszyła produkcja tych pojazdów.
Charakterystyka techniczna seryjnego Stara 66 była następująca. Silnik typu S-47 o wymiarach głównych identycznych z silnikiem S-44 przy stopniu sprężania 6,8 osiągał moc maksymalną 77 kW przy 3800 obr/min i maksymalny moment obrotowy 310 Nm przy 1650 obr/min. W układzie smarowania zastosowano chłodnicę oleju, która była umieszczona przed chłodnicą cieczy chłodzącej i włączana do obiegu za pomocą zaworu przy filtrze szczelinowym. Kabina kierowcy oznaczona symbolem N 66 została opisana powyżej przy charakterystyce Stara 44. Skrzynia ładunkowa o konstrukcji drewnianej wykonana była natomiast w dwóch wersjach. Wersja wysoka miała płaską podłogę, natomiast w wersji niskiej błotniki wewnętrzne wystawały ponad powierzchnię ładunkową.
Długość samochodu wynosiła 6528 mm. Magię własną producent określał na 5200 kg, ładowność na szosie wynosiła 4000 kg, a w terenie 2500 kg. Pojazd osiągał prędkość maksymalną 73,5 km/h. Zużycie paliwa w warunkach szosowych wynosiło 37 dm3/100 km, a w warunkach terenowych 52 dm3/100 km. Pojazd mógł pokonywać brody o głębokości do 0,90 m.
Uruchomienie produkcji seryjnej nie przerwało prac konstrukcyjno-badawczych nad tym pojazdem. Rosnące wymagania użytkowników spowodowały podjęcie prac nad modernizacją Stara 66. Głównymi kierunkami prac prowadzonych w BKPMot w Warszawie i w zakładowym biurze konstrukcyjnym FSC w Starachowicach były: zwiększenie mocy silnika, stworzenie możliwości pokonywania głębszych przeszkód wodnych, przystosowanie do ciągnięcia przyczep, zastosowanie pneumatycznego układu hamulcowego, ulepszenia układu kierowniczego, wprowadzenie centralnego układu zmiany ciśnienia w ogumieniu.
Oba ośrodki przedstawiły na początku 1962 roku prototypy zmodernizowanych samochodów Star 66. W pojazdach tych zastosowano nowe koła z ogumieniem przystosowanym do pracy przy zmiennym ciśnieniu. W prototypie BKPMot ponadto zastosowano śrubowo-kulkową przekładnię kierowniczą, silnik typu S-532 o mocy 110 kW, mechanizmy różnicowe o powiększonym tarciu, pneumatyczną instalację hamulcową, hamulce tarczowe i niezależne zawieszenie przednich kół.
W prototypie FSC natomiast wprowadzono zmodernizowaną wciągarkę, sterowanie włączenia mostu przedniego zespolone ze sterowaniem reduktora, nadciśnieniowy mechanizm wspomagający hamulce wraz instalacją do hamulców przyczepy i metalową skrzynię ładunkową.
Większość z proponowanych zmian uzyskała pozytywną ocenę w badaniach zakładowych i wojskowych, ale przemysł nie był w stanie wprowadzić do produkcji wszystkich nowych zespołów. Z tego powodu zakres modernizacji Stara 66 musiał być znacznie ograniczony i podzielony na etapy.
Na początku 1965 roku rozpoczęto w FSC produkcję zmodernizowanego samochodu oznaczonego symbolem Star 660 M1. Główne zmiany w stosunku do poprzedniego modelu to: hamulec zasadniczy z nadciśnieniowym mechanizmem wspomagającym wraz z instalacją pneumatyczną do hamowania ciągnionych przyczep, koła jezdne z ogumieniem o wymiarach 12.00-18" z uniwersalną rzeźbą bieżnika, przystosowanym do~ pracy przy zmiennym ciśnieniu powietrza, pneumatyczny układ blokowania mechanizmów różnicowych środkowego i tylnego mostu, nowa przekładnia kierownicza śrubowo-kulkowa o przełożeniu 23,5, zmieniona przystawka odbioru mocy oraz mechanizm wciągarkowy z bezpiecznikiem przeciążeniowym. Ten model Stara produkowany był do sierpnia 1968 roku.
Kolejny model mający oznaczenie Star 660 M2 był wynikiem drugiego i ostatniego etapu modernizacji tego pojazdu. Do podstawowych różnic między modelem 660 M2 a 660 M1 należy zaliczyć: przystosowanie do pokonywania przeszkód wodnych o głębokości do 1,8 m, zastosowanie instalacji elektrycznej z III stopniem ekranizacji, umożliwiającej bezzakłóceniową pracę urządzeń radiowych, wprowadzenie całkowicie metalowej skrzyni ładunkowej, modernizację instalacji elektrycznej, wprowadzenie zmienionego hamulca ręcznego, zaworu hamulcowego przyczepy, mechanizmu wspomagającego hamulec zasadniczy, ulepszenie uszczelnienia mostów napędowych oraz zmienione mocowanie koła zapasowego. Wprowadzenie ww. zmian konstrukcyjnych wpłynęło na wzrost masy własnej samochodu, która dla Stara 660 M2 wynosiła 5650 kg.
Część produkowanych od 1970 roku samochodów Star 660 wyposażona była w silniki ZS (typ S-530 A 1), co powodowało znaczne oszczędności paliw.
Rosnące wymagania wojska oraz użytkowników cywilnych powodowały, że Star 660 M2 nie mógł już ich spełniać.
Dalszy rozwój tej konstrukcji był nieopłacalny, przystąpiono więc do opracowywania nowego typu samochodu terenowego średniej ładowności.


Image

Image

Image

Image

Image

Image

I za syrena10.vipserv.org/forum:
Samochody ciężarowe serii Star-660 są wersjami rozwojowymi Stara-66 (w dużym stopniu zunifikowanego z szosowym Starem-21), produkowanego dla potrzeb Wojska Polskiego od 1958 roku. W 1965 roku uruchomiono produkcję Stara-660 M1, w którym zastosowano m.in.: silnik o większej mocy niż w pierwowzorze, szersze koła, inny układ sterowania blokadami mecha­nizmów różnicowych oraz zmodernizowane: zawieszenie, układ kierowni­czy i hamulcowy. Z kolei wersją Stara-660 M1 był Star-660 M2 (produkowa­ny od 1968 roku), różniący się szczegółami konstrukcyjnymi niektórych układów i zespołów (np. układu hamulcowego i instalacji pneumatycznej), a ponadto przystosowano go do głębokiego brodzenia.

Star-660 ma klasyczny układ konstrukcyjny. Metalową kabinę kierowcy wyposażono w składaną szybę przednia, zdejmowane, brezentowe nadstawki drzwi oraz składany, brezentowy dach, który w toku eksploatacji zastąpiono metalowym (również składanym), pozostawiając brezentowe boczne ścianki. Częściowo metalowa skrzynia ładunkowa ma pod bocznymi, składanymi ławkami - wnęki z błotnikami kół tylnych. Od góry skrzynię osłonięto plandeką (rozpinaną na zdejmowanych pałąkach), która ma otwieraną tylną ścia­nę. Pomiędzy kabiną kierowcy i skrzynią ładunkową umieszczono uchwyt koła zapasowego i kosz na cztery kanistry.

Pojazd jest napędzany silnikiem benzynowym, do którego dostęp zapewnia zdejmowana osłona wewnątrz kabiny kierowcy. Skrzynia rozdzielcza ma przystawkę odbioru mocy do napędzania wyciągarki, usytuowanej za zderzakiem przednim. Niewielką liczbę Starów-660 M2 wyposażono w silnik wysokoprężny S-530 lub S-359, oznaczając je Star-660 D.
Samochody skrzyniowe występują również w wersjach specjalistycznych, np. jako wóz amunicyjny polowych wyrzutni rakietowych BM-21 i zestaw przeciwlotniczy z 14,5 mm karabinem maszynowym PKMZ-2.

Oprócz samochodów skrzyniowych produkowano liczne wersje wyspecjalizowane, w tym pojazdy parku pontonowego PP-64, zawierającego sa­mochody AP-64 - do przewozu sekcji pontonowych oraz BP-64 - do przewozu pontonów brzegowych (ostatni ma wydłużoną, czteroosobową kabinę; taką kabinę miały też niektóre pojazdy ciężarowe). Inne pojazdy specjalne to: dźwigi R-061 i ŻSH-6S (z wydłużoną kabiną, mieszczącą w tylnej części stanowisko operatora dźwigu), koparka K-407B, most towarzyszący SMT-1, cysterny, instalacja rozlewcza do odkażania IRS.

W bogatej gamie pojazdów specjalnych wykorzystano zamknięte, metalowe nadwozie typu 117 AUM, montowane za kabiną kierowcy (w konsekwencji koło zapasowe przeniesiono pod tylną część ramy podwozia, a kosze na dwa kanistry - pod nadwozie). Spośród nich na uwagę zasługują m.in.: autobus sztabowy AS-2; sala opatrunkowa; ruchomy zespół operacyjny; kabina rachmistrzów meteorologicznej stacji radiolokacyjnej Ludwik; stacje radioliniowe: R-404 i R-405; filtr do wody FSW-8000; piekarnia polowa XCN-1 B; pralnie wodne i chemiczne oraz ruchome warsztaty: obsługi pojazdów B/Panc i B-2/Sam, frezarsko-wiertarski typ 541; kowalsko-spawalniczy typ 543; obsługi smarowej WOS; elektromechaniczne RWEM i RWEM-r; ar­tyleryjskie: typ 537, RWA, A-2 i A-5; naprawy broni strzeleckiej typ 551 i RWS; naprawy sprzętu optycznego RWO; naprawy sprzętu łączności Ł-2; naprawy sprzętu medycznego R/Med i M/Med.; naprawy butów, umundurowania i sprzętu kulturalno-oświatowego itp. Natomiast do obsługiwania i napraw sprzętu radiolokacyjnego służą m.in.: stacje kontrolno-pomiarowe SKN-6D i warsztaty WRL-60 i WRL-80. Opracowano również dla Stara-660 specjalne nadwozie składane, którego powierzchnia wewnętrzna zwiększa się prawie trzykrotnie po wysunięciu jego bocznych części. Zabudowano w nim m.in. salę operacyjną, łaźnię polową i pomieszczenie sztabowe.

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych XX wieku w Wojskowych Zakładach Remontowych w Siemianowicach Śląskich opracowano projekt modernizacji pojazdów Star-660 M1/M2 do wersji Star-660 M3, wyposażonej m.in. w nowy układ napędowy (z silnikiem wysokoprężnym IVECO).Przeznaczenie: samochód ciężarowy, terenowy

Liczba miejsc w kabinie: 2

Układ jezdny: 6x6

Masa własna: 5800 kg

Ładowność maksymalna: 4000 kg (w terenie 2500 kg)

Długość: 6,594 m

Szerokość: 2,4 m

Wysokość: 2,875 m

Prześwit: 0,29 m

Rozstaw kół: 1,86 m

Rozstaw osi: 2,858 + 1,200 m

Prędkość maksymalna (na drodze): 73 km/h

Pojemność zbiornika paliwa: 2x150 dm3

Głębokość brodzenia: 1,8 m (Star-660 M2)

Typ i pojemność silnika: benzynowy, sześciocylindrowy S 47; 4,689 dm3

Moc silnika: 77 kW (105 KM) przy 3000 obr./min

Skrzynia biegów: sterowana ręcznie; 5 biegów do przodu, 1 - wsteczny

Sprzęgło: suche jednotarczowe

Skrzynia rozdzielcza: dwuprzełożeniowa

Układ kierowniczy: z przekładnią kierowniczą śrubowo-kulkową

Ĺšrednica zawracania: 22,16 m

Zawieszenie: przód - resory piórowe i amortyzatory, tył - odwrócone resory piórowe

i drÄ…ĹĽki reakcyjne

Opony: 12.00x80 Instalacja elektryczna: 12V

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Wto, 19.09.2006, 8:36
Profil

Postów: 44
Miejscowość: PIOTRKOW TRYB
Post 
star 6x6 jeden z najlepszych samochodow terenowch


Wto, 19.09.2006, 11:52
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 330
Miejscowość: Sobótka
Post 
Nie ma co!! Polak teĹĽ potrafi!! :)

_________________
Miłość do Boga, aut i ciężarówek, która nigdy sie nie skończy...
www.globetrotter.fotosik.pl


Wto, 19.09.2006, 14:17
Profil

Postów: 1378
Miejscowość: Jarocin, Poznań
Post 
Globetrotter napisał(a):
Nie ma co!! Polak teĹĽ potrafi!! :)

:P :P :P :P

_________________
http://www.prisonplanet.com/


Wto, 19.09.2006, 16:34
Profil

Postów: 423
Miejscowość: Tomaszów Maz.>okolice
Post 
Ĺšwietny wĂłz ten z agencji "Securitas" jest dobry :twisted:


Wto, 19.09.2006, 18:44
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post 
No i historyczna perełka

Image

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Wto, 19.09.2006, 18:46
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post 
I jeszcze parÄ™ fotek:
Image

Image

Image

Image

Image

(C) http://www.ratownictwo.org.pl
http://www.autka.net

Piękne, nie?

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Wto, 19.09.2006, 18:58
Profil

Postów: 1378
Miejscowość: Jarocin, Poznań
Post 
wozy nie do zdarcia.... szkoda ze marka juz sie nie liczy...

_________________
http://www.prisonplanet.com/


Wto, 19.09.2006, 19:07
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 1182
Miejscowość: Oborniki Śląskie
Samochód: Renault Clio
Post 
RR ltd Co. napisał(a):
No i historyczna perełka


Z tego co wiem to jest rekonstrukcja - oryginał się nie zachował. A ta rekonstrukcja wydaje mi sie odmienna troche od oryginału... :roll:

_________________
Elastyczne maty piaskowe ELASTON - nowość na rynku --> www.ELASTONE.pl


Wto, 19.09.2006, 19:12
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post 
A wszystkie ciężarówki pod marką Star produkowane są już w Austrii, do końca roku dołączą do austriackich starów również terenówki produkowane dla wojska :x :x :x

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Wto, 19.09.2006, 19:14
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Star 44 & Star 66/660
[ad.] Star 44 (prototyp 1953)
Image
(C) Polskie-auta.pl

[ad.] Star 66 (1958-1965)
Image
(C) Wikipedia
Image
(C) Polskie-auta.pl
Image
Image
(C) Auta-prl.pl
Image
(C) Flickr.com

1965-1983: Star 660
Image
Image
(C) Wikipedia
Image
(C) Rentgen.pinger.pl
Image
(C) Wojskoitechnika.cba.pl

FILM:
http://www.youtube.com/watch?v=kPyAJ0b4_yM
(C) Youtube.com


(C) Polskie-auta.pl
Wikipedia
Auta-prl.pl
Flickr.com
Wikipedia
Rentgen.pinger.pl
Wojskoitechnika.cba.pl
Youtube.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Sob, 18.06.2011, 22:56
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 929
Samochód: Viggen
Post Re: Stary 4x4, 6x6 i 660
Image

_________________
,,Lepiej milczeć i sprawiać wrażenie głupca,
niż przemówić i rozwiać wszelkie wątpliwości'' - Lincoln


http://www.hattrick.org/Signup/Invite.aspx?ref=2PU488


Pon, 05.09.2011, 23:09
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Stary 4x4, 6x6 i 660
świetna replika, jest w osobnym temacie.

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Wto, 06.09.2011, 1:35
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 13 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 5 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018